"Hi ha un munt de bicis i és molt barat"
Les bicicletes compartides de titularitat privada no atrauen els barcelonins, més proclius al servei municipal, però sí els turistes, per a qui l’accés al Bicing és gairebé impossible. Segons l’Observatori del Turisme, el 2023 el 2,4% dels visitants van utilitzar les dues rodes per moure’s per la ciutat.
Les bicicletes d’empreses de bicisharing tenen un client predilecte a Barcelona: el turista. Costa molt trobar algun barceloní fent ús d’aquest servei. Malgrat això, veure visitants pedalant encara és també una mica exòtic, perquè només una petita porció dels milers que recorren la ciutat cada dia opten per una bicicleta de lloguer com a mitjà de transport. És una quota de mercat petita, però estable. Segons l’Observatori del Turisme a Barcelona, el 2023 el 2,4% dels visitants havien utilitzat bicis de lloguer per moure’s per la ciutat. El 2020 van ser el 2,8%, xifra influïda per partida doble per la pandèmia, que va reduir el volum d’arribades i va fer disparar l’ús de transports individuals.
El repartiment de públic entre el bicisharing municipal i l’oferta privada està molt assentat. El mateix Bicing ho suggereix en l’apartat de preguntes freqüents de la seva pàgina web, en què explica que donar-se d’alta a la xarxa pública requereix presentar un DNI i una adreça postal, de manera que no està pensat "per al turisme".
"Per als visitants eventuals de la ciutat hi ha una àmplia oferta d’empreses de rènting de bicicletes", assegura. I tot i que és cert que la resposta al·ludeix més a empreses que lloguen bicicletes a granel per a jornades senceres, les flotes d’ús compartit també encaixen bé en la definició i en les preferències turístiques.
Una d’aquestes marques és Ride, la triada per la Clair i el Jordan, una parella de turistes del Regne Unit, per circular pel passeig Marítim. Aquests britànics, de fet, han agafat les bicicletes a la plaça del Mar per fer un trajecte d’anada i tornada al seu hotel de la zona del Port Olímpic, on han s’han descuidat una bossa. "Tornem a casa aquesta mateixa tarda i hem hagut de pensar en alguna cosa per moure’ns ràpidament", explica la Clair. Davant la urgència, la parella s’ha fixat en les bicis taronja d’aquesta empresa que hi havia davant la platja i s’han afanyat a crear un perfil.
"M’he d’afanyar"
Tot i que no ha sigut un gran desafiament per a aquesta parella, admeten que pensaven que el procés d’instal·lació i ús de l’aplicació encara seria més senzill. "Hi devem haver estat uns cinc minuts, sobretot per decidir-nos si ens convenia més una tarifa grupal o dues d’individuals", explica la Clair.
També amb un cert conflicte circula l’Emyl, un altre visitant que espera impacientment que el semàfor del carrer de la Marina li permeti travessar l’avinguda Diagonal en sentit mar. "He d’anar de pressa cap a l’altre costat de la ciutat. He trobat aquesta bicicleta i, com que ja tenia l’app instal·lada d’un altre viatge, l’he agafat en un moment", s’afanya a explicar .
L’Emyl ha agafat la bicicleta en un dels ancoratges en forma de O invertida que hi ha a l’encreuament dels carrers de la Marina i d’Aragó. En total hi ha 42.962 d’aquests aparcaments en superfície, segons l’Ajuntament de Barcelona, i són els únics punts en què el consistori autoritza que s’estacionin les bicicletes d’ús compartit.
Aquesta obligació mira d’evitar que s’aparquin bicis en qualsevol lloc, cosa que pot entorpir el pas dels transeünts, però al seu torn genera problemes de disponibilitat en els ancoratges públics per a les bicicletes d’ús personal. De fet, una de les principals exigències que va imposar el consistori a les empreses que s’han presentat a aquest segon concurs públic va ser que demostressin com ho farien per garantir que els usuaris estacionessin correctament la bicicleta en aquest tipus d’ancoratges.
Aparcaments ocupats
Sigui com sigui, les dues situacions, aparcaments de bicicletes completament ocupats per empreses de bicisharing i bicis d’ús compartit estacionades de qualsevol manera i en qualsevol lloc, són freqüents en bona part de la ciutat. Passejant per algun dels punts de la capital catalana més transitats, com el parc de la Ciutadella, el passeig de Sant Joan o la Sagrada Família, no costa gaire veure bicis de colors que criden l’atenció i guarnides amb codis QR tant en els ancoratges com en llocs on, en principi, no està autoritzat aparcar-les.
Notícies relacionadesPot ser que això passi perquè alguns dels usuaris d’aquestes plataformes no són conscients de la normativa o de la problemàtica local que poden crear aquests cicles. És el cas de l’Yro i la Chara, dues amigues d’Atenes que han vingut a passar uns dies a Barcelona aprofitant els preus més raonables de vols i estades durant la temporada baixa. Han optat per llogar dues de les bicicletes taronja de Donkey Republic, la marca comercial de Smart Cycles, per fer un volt pel litoral de Barcelona. "Vam veure molta gent amb les bicis taronja pel carrer i vam decidim provar-ho", diu la Chara.
Per a aquestes dues turistes, que es van instal·lar l’app de l’empresa al seu hotel i van anar directament a agafar una de les seves bicis a prop de L’Aquàrium, tot són avantatges. "Hi ha un munt de bicis disponibles i és molt barat", assegura la Chara. "A més, les podem deixar on sigui, em sembla", afegeix equivocadament la grega.
- Una segona Casa Orsola a l'Eixample: Barcelona investiga la compra i buidatge d'una finca que va burlar el tanteig i retracte
- Apunt El mitjó de Mbappé
- Predicció meteorològica Una massa d’aire polar portarà fred, pluja i neu a Catalunya a partir de divendres
- Adéu al mite de les 8 hores: La ciència revela les hores de son per a una salut òptima
- Can Lluís reobrirà a l’estiu amb nous amos russos