Mobilitat

El nou tall de l’R3 mobilitzarà més de 100 busos diaris

El desdoblament de vies entre Parets i la Garriga obligarà, a partir de finals de juny, a un pla alternatiu per carretera amb serveis directes a BCN.

La premissa per dissenyar el pla és que cap baixador quedi aïllat

El nou tall de l’R3 mobilitzarà més de 100 busos diaris
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La ressaca de la revetlla de Sant Joan d’aquest any serà una mica més llarga del previst per als viatgers de la línia R3 de Rodalies. Quan hagi acabat el calendari escolar començarà el segon gran tall en aquest traçat per acabar el desdoblament de vies entre Parets i la Garriga, un projecte que ja va interrompre la circulació entre l’octubre del 2023 i el febrer del 2024. Ara seran 12 mesos de servei alternatiu per carretera. Similar a l’anterior, però l’experiència no només és un grau, també permet corregir, millorar i ampliar. Seran més de 100 busos (108, per ser exactes) per donar cobertura als prop de 13.000 viatgers que veuran alterada la seva rutina. En això està Renfe, negociant els últims detalls de la mà de la Generalitat, els mateixos viatgers i els ajuntaments dels municipis afectats.

L’última reunió es va celebrar dijous passat, amb presència del Govern, l’operador i membres de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP) i de la plataforma Perquè no ens Fotin el Tren. Només va faltar Adif, el gestor de la infraestructura de qui depèn aquesta i totes les obres incloses en el present pla de Rodalies. Que s’estigui dialogant a tants mesos vista és una de les principals diferències respecte al primer tall.

En aquesta ocasió, no hi haurà circulació de trens entre les parades de Mollet-Santa Rosa i la Garriga, un tram d’uns 17 km. De manera que l’R3 sí que funcionarà de manera estanca entre l’Hospitalet de Llobregat i Mollet-Santa Rosa, i entre la Garriga i la Tor de Querol. La premissa per dissenyar el pla alternatiu de transports és que cap baixador es quedi aïllat. Per això la proposta va de la curta a la llarga distància.

Al costat de Cerdà

Primer, la connexió entre les parades afectades, amb dos serveis diferents: un bus directe entre Centelles i Mollet que sortirà en les dues direccions cada 30 minuts, i un altre que anirà parant a totes les estacions. La parada de bus a Centelles es col·locarà a uns 150 metres del tren, al costat del monument dedicat a Ildefons Cerdà. En el cas de Sant Martí de Centelles, el bus esperarà els viatgers a la carretera de Ribes, a uns 600 metres de l’estació, tot i que aquest és un punt que està en discussió.

Notícies relacionades

A Figaró, el transport per carretera tindrà el punt de trobada a la carretera de Ribes, a poc més de 100 metres del tren. També aquí falta la confirmació municipal. A la Garriga està previst que els autobusos surtin des de la carretera Nova, a poc més de mig quilòmetre de les vies. La de les Franqueses del Vallès, pendent de confirmació, està prevista a la carretera de Ribes, direcció Granollers, a un sospir de l’estació. En el cas de Granollers-Canovelles, els viatgers hauran de desplaçar-se fins al carrer de Mataró, a un parell d’illes de la parada de Rodalies. A Parets del Vallès, el bus, també pendent de l’ok consistorial, serà a l’avinguda de Catalunya, a quatre passes del tren. I a Mollet del Vallès, tocarà caminar 400 metres fins al carrer dels Germans Moretó Prat.

Quant al servei d’autobusos que connecten de manera directa amb Barcelona, Renfe té previstos busos directes des de Centelles i la Garriga fins a Barcelona entre les sis del matí i les nou de la nit. Bidireccionals i amb una freqüència de pas de 30 minuts que es reforçaran durant les hores punta.