El TSJC tanca la porta a substituir matèries per àmbits
El sindicat Professors de Secundària (Aspec) havia portat davant la justícia el currículum de batxillerat aprovat el setembre del 2022.
![El TSJC tanca la porta a substituir matèries per àmbits El TSJC tanca la porta a substituir matèries per àmbits](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/4c5004e0-4314-483e-b5b1-9f7f7c39d952_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha decidit a favor del sindicat Professors de Secundària (Aspec), que havia portat davant la justícia el nou currículum de batxillerat, aprovat el setembre de l’any 2022, per la possibilitat que aquest obre de substituir les matèries [el que abans eren assignatures] pels anomenats "àmbits", manera d’estructurar les "competències i sabers" de forma més transversal.
Els "àmbits d’aprenentatge" són els "entorns didàctics" que permeten articular el currículum d’una manera interconnectada, bastant generalitzats a primària, menys a l’ESO i certament molt minoritaris a batxillerat, per la qual cosa aquesta sentència tindrà un impacte menor en els instituts d’avui, tot i que marca un camí cap als de demà.
Poc encaix
El que pretenia el sindicat amb la demanda era "parar una deriva" i la sentència, de moment, sembla aconseguir-ho. És a dir, no és que avui hi hagi massa instituts catalans organitzant el batxillerat en àmbits –ja que és una manera de treballar que encaixa poc o gens amb l’actual selectivitat, per exemple– però el currículum reconeixia la possibilitat de fer-ho, i allà és on aquesta decisió judicial pot marcar un punt d’inflexió.
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya dona també la raó al sindicat denunciant en el fet que el Treball de Recerca (TR) no pot suposar un 10% de la nota del batxillerat com es produeix fins ara, tret identificatiu del batxillerat català, sinó que ha de passar a tenir el valor d’una assignatura més; una cosa que també està recollida en el requeriment del Ministeri d’Educació al Departament de canvis en el currículum de batxillerat que actualment estan sobre la taula i que la conselleria ja ha contemplat.
Possible recurs de cassació
Notícies relacionadesFinalment, la justícia dona també la raó al sindicat Professors de Secundària (Aspec) en la seva petició d’establir com a obligatòria la possibilitat d’estudiar una segona llengua estrangera també a segon de batxillerat (no només a primer).
El Departament d’Educació i Formació Professional, per la seva banda, es limita a confirmar que ha rebut la sentència i l’està estudiant. Han de decidir si l’acaten o interposen un recurs de cassació.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Previsió meteorològica Pluja a bots i barrals: el pronòstic del Meteocat per a Catalunya
- Forta discrepància Exclusiva Mamarazzis: Piqué no es muda a Miami i Shakira s’emporta els seus fills de gira
- Educació La justícia tanca la porta que Catalunya pugui prescindir de les matèries tradicionals a batxillerat
- Pisos turístics Gonzalo Bernardos té el culpable de dinamitar el mercat de l’habitatge: «Mirar cap a un altre costat…»
- EUROLLIGA Un gran Barça lluita fins caure sobre la botzina contra el líder
- Champions femenina El Barça topa amb el Wolfsburg, i el Reial Madrid, amb l’Arsenal
- PARTIT D’ALTA TENSIÓ PEL LIDERAT El derbi més llarg del món
- Rubén Cano: "Soc antimadridista per les injustícies arbitrals que vaig patir en els derbis"
- Crònica rosa Futbol i amor: el partit de la premsa rosa