El 66% dels catalans majors d’edat tenen permís de conduir
Les dones suposen el 40% del total de conductors, tot i que el percentatge es redueix a l’àrea metropolitana. Les localitats amb millor transport públic tenen menys veïns motoritzats.
![El 66% dels catalans majors d’edat tenen permís de conduir El 66% dels catalans majors d’edat tenen permís de conduir](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/ea17057d-919a-4747-a277-17211b10a386_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
Més del 60% de la població catalana condueix. O, com a mínim, podria fer-ho si disposés de vehicle perquè té en vigor algun dels permisos existents: des de la classe AM, que permet conduir ciclomotors, a la D, d’autobusos i transport de passatgers, passant pel B, el més habitual per portar un cotxe.
El 2022 a Catalunya 4.296.837 ciutadans tenien carnet de conduir, segons les dades aportades per la Direcció General de Trànsit (DGT) al Servei Català de Trànsit. Aquell any, el cens de la població més gran de 16 anys, l’edat mínima per accedir a un permís de ciclomotor de dues o tres rodes, va ser de 6.587.122 persones, per la qual cosa el percentatge de ciutadans que poden circular amb vehicle assolia el 65,23%. Si el càlcul es realitza amb els majors de 18 anys (6.418.360), edat en què ja es poden conduir turismes i la majoria dels vehicles de quatre rodes o motos més potents, el percentatge ascendeix al 66,95%.
Conductors versus vianants
Gràcies a les dades de conductors aportades per la DGT (que van acompanyades també del municipi d’empadronament, l’edat i el sexe de la persona), Trànsit ha traçat diversos mapes que descriuen la realitat viària de Catalunya. L’objectiu: comparar les persones que disposen d’algun tipus de permís amb les que no en tenen i que, per tant, són vianants o circulen en un altre transport, com ara el metro, autobusos, bicicletes o patinets, entre d’altres.
Tal com explica a aquest diari el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, la intenció és tenir una idea global del conjunt de la mobilitat a Catalunya per poder planificar campanyes i línies d’actuació específiques.
Segons els mapes elaborats per Trànsit, calculats respecte al total de la població, la majoria de les localitats de l’àrea metropolitana, inclosa Barcelona, compten amb un percentatge de conductors que oscil·la entre el 40 i el 60%, ja que una xarxa de transport públic adequada porta a un menor interès a accedir al permís circulatori. No "els fa falta per a res", com ha destacat Lamiel.
Àrea de Barcelona
No obstant això, en localitats pròximes a Barcelona, però més mal comunicades, com Cerdanyola, Sant Quirze del Vallès, Sant Climent de Llobregat, Rubí o Cervelló, el percentatge de conductors és superior al 60%: amb prou feines hi ha transport públic i els seus habitants han de fer servir el vehicle privat.
La tònica es trenca al Maresme. La majoria dels seus municipis tenen entre un 60% i un 80% de persones amb permís de conduir malgrat la proximitat amb Barcelona i la comunicació que, a priori, els brinda el transport públic (principalment Rodalies). Els responsables de Trànsit apunten com a possible explicació que un gruix de veïns es desplacen a treballar a les comarques de Girona o a la zona central de Catalunya. Un altre factor són les nombroses urbanitzacions que es troben a la comarca i que fan indispensable el cotxe per desplaçar-se.
Més enllà de l’àrea de Barcelona, les localitats amb més índex de població que compta amb permís de conduir es troben a les Terres de l’Ebre, a la zona limítrofa entre les províncies de Lleida i Tarragona, la Catalunya central i la Costa Brava.
En aquest sentit, cal assenyalar que sorprèn el baix percentatge de conductors a la zona del Pirineu i Vall d’Aran, en comparació amb el seu cens, malgrat ser zona rural amb molts nuclis de població i a penes tenir transport públic. Una explicació pot ser que la població és més envellida i amb prou feines es desplaça.
40% de conductores
Les dades de Trànsit també apunten que el 60% de les persones amb carnet de conduir són homes, per un 40% de dones. No obstant això, en molts municipis les dones superen aquest percentatge. En localitats com Matadepera, Cabrils o Rabós, per exemple, assoleixen o sobrepassen el 50%.
En poblacions pròximes a Barcelona, com ara Badalona, Sant Adrià, Santa Coloma de Gramenet, Cornellà, l’Hospitalet o el Prat, les dones amb permís de conduir no arriben al 40%, igual que a Salt. Per als responsables de Trànsit, una possible explicació és que un gruix de població d’origen estranger no ha pogut accedir al permís. Això no obstant, aquestes dades s’han de completar amb més estudis sociològics.
A partir d’aquests mapes estadístics i una vegada es reuneixin les dades dels últims anys, Trànsit es proposa comprovar una de les percepcions que tenen les autoescoles: que en l’actualitat la gent jove triga més a treure’s el permís de conduir.
Notícies relacionadesEls mapes de Trànsit també permeten establir el tipus de vehicles que predominen en cada municipi. La majoria són turismes i en molt poques àrees arriben a la meitat del parc automobilístic.
Així mateix, Trànsit ha identificat els conductors de motos de gran cilindrada, cosa que permetrà establir juntament amb Mossos d’Esquadra diverses estratègies de control.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- EDUCACIÓ SUPERIOR La universitat detecta mancances acadèmiques serioses en els alumnes
- Laboral Això és el que mai has de fer estant de baixa, segons els advocats laboralistes
- El vestidor del Madrid s’atipa d’un Vinícius a la baixa
- Laboral ¿Com m’afecta la reducció de la jornada laboral si ja treballo 37,5 hores a la setmana o menys?
- Comerç local Una sabateria històrica de Barcelona tancarà les portes si no aconsegueix un traspàs
- Més competències ERC rectifica i descarta acceptar un consorci amb l’Estat per recaptar els impostos
- Comptes públics El Govern i Junts negocien de nou el sostre de despesa com a avantsala dels Pressupostos
- Mercat immobiliari Els promotors catalans van construir el 2024 la meitat dels pisos necessaris per cobrir la demanda
- Literatura Feliu Formosa publica als 90 anys tres noves obres i tres traduccions
- Confessió personal Eduard Fernández s'obre amb Évole en la seva entrevista més sincera: "Era addicte a l'alcohol i el barrejava amb coca"