Conductors de més de 65 anys, perill a prop de casa

L’Alta Ribagorça i la Terra Alta són proporcionalment les comarques on els conductors de més edat pateixen més accidents de trànsit, segons la DGT. Entre els sèniors, el més habitual són els sinistres en trajectes curts i vies pròximes a casa. L’any passat hi va haver un notable augment.

Conductors de més de 65 anys, perill a prop de casa
4
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

El Servei Català de Trànsit ha detectat similituds entre els mapes de sinistralitat de les persones més grans de 65 anys i les comarques catalanes on hi ha més conductors d’aquesta edat. L’any passat, la franja que va registrar l’increment de víctimes mortals més gran en accidents a les carreteres catalanes va ser la de 65 a 74 anys, amb 17 morts, nou més dels registrats l’any anterior, cosa que suposa un augment del 89%. En general, l’interval que va sumar més morts va ser el d’entre 55 i 64 anys, amb 29 víctimes, i el de 45 a 54 anys, amb 21 morts.

En el seu estudi estadístic, Trànsit ha tingut en compte els accidents totals, tant els mortals, greus o lleus, en els quals el conductor del vehicle sinistrat era més gran de 65 anys. D’aquesta manera, s’ha comprovat que l’Alta Ribagorça i la Terra Alta són les comarques en les quals hi ha més conductors sèniors implicats en sinistres viaris: en la primera, el percentatge és del 25%, i en la segona, del 23%.

La Cerdanya i l’Urgell

Altres comarques amb una elevada sinistralitat de conductors grans són la Cerdanya i l’Urgell, seguides del Berguedà, el Solsonès, la Garrotxa, la Noguera, l’Urgell, l’Alt Camp, el Baix Penedès i la Vall d’Aran.

Aquestes mateixes comarques, al costat d’algunes de Terres de l’Ebre, apareixen com les que tenen un major nombre de conductors amb una edat superior als 65 anys, segons les dades facilitades per la Direcció General de Trànsit (DGT).

Els mapes de conductors per edats també destaquen que els més grans de 65 anys que havien tingut un accident estaven empadronats en municipis pròxims al lloc del sinistre, ja que aquest és un col·lectiu que tendeix a fer trajectes més curts.

"Hem detectat una sinistralitat associada a l’edat i per això s’ha d’adaptar la conducció", explica a EL PERIÓDICO el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, que també ha anunciat que s’arribarà a acords amb els centres de reconeixement mèdic, als quals s’acudeix de manera prèvia de cara a poder renovar-se el carnet de conduir, per tal que donin informació a la població gran.

Entre aquests consells que Trànsit recomana als conductors grans figuren circular en hores que es tingui millor visió, tenir més previsió de nit si es té dificultats de visió i adaptar la conducció a les condicions físiques i mentals de cada usuari.

Els primers centres en els quals portarà a terme aquest servei d’informació estan situats a les Terres de l’Ebre, a Lleida i a la Catalunya central, punts en els quals hi ha més conductors de més de 65 anys i en què s’ha registrat aquest increment de la sinistralitat viària en gent gran.

Per a Lamiel l’ideal seria que aquests centres sanitaris fessin formació als grans, ja que la majoria no ha rebut educació viària des que es va treure el carnet, i tant les normes com la forma de conducció han canviat molt. A més, s’ha de tenir en compte que les condicions físiques de la persona van minvant amb l’edat.

Des de Trànsit admeten que els Mossos d’Esquadra ja han alertat que s’hauria de proposar la retirada de carnets de conduir a majors de 65 anys als quals han parat en algun control i han vist que havien passat per algun dels centres mèdics de renovació del permís que més s’anuncien. En aquest sentit, Trànsit i el Departament de Salut han iniciat inspeccions en aquestes institucions amb l’objectiu de revisar les proves mèdiques que s’hi fan, els professionals que hi treballen i els llibres de registre que tenen.

Al marge de l’acord amb els centres de formació, també planeja Trànsit una campanya de prevenció dirigida a majors de 55 anys. En aquesta campanya s’incidirà en la moderació de la velocitat, evitar les distraccions i no consumir alcohol o drogues.

Lamiel ha remarcat que gràcies a aquests mapes es podran millorar les polítiques de seguretat viària a Catalunya i incidir en els punts negres tant de la xarxa viària urbana com la interurbana.

Evitar accidents

En els pròxims mesos Trànsit posarà en marxa nombroses mesures en les vies catalanes interurbanes per evitar els accidents i millorar la circulació de tota mena de vehicles. Una d’aquestes mesures serà un sistema d’IA predictiva que informarà de risc de sinistre viari a l’AP-7.

A la C-58 s’instal·larà un sistema de velocitat variable. També s’ubicaran sis nous radars remolc que rotaran per 150 punts de la xarxa viària catalana juntament amb els quatre ja existents i s’incrementaran els controls de trànsit durant les tardes i caps de setmana tant en autopistes importants com l’AP-7 com vies annexes, especialment a la C-32 i a la C-25.

Notícies relacionades

També estan previstes altres campanyes específiques per al transport de mercaderies, com per exemple controls de vehicles pesants a la C-32 nord i la C-33.

Els màxims responsables de Trànsit també contemplen algunes mesures preventives dirigides als col·lectius més vulnerables, com els motoristes. Per exemple, un carril bus-motos a la B-23, sistemes d’avís i control de radar específics, disseny de rutes per a motards o posar més motos policies espia a les carreteres per sancionar les males praxis dels motoristes que posen en joc no només la seva vida sinó també la dels altres conductors.