La ciència, una "cursa d’obstacles"

Un videojoc creat pel CREAF visibilitza les discriminacions a les quals es pot enfrontar una persona durant la seva trajectòria científica en funció del gènere, la classe social, la raça

i la diversitat funcional.

La ciència, una "cursa d’obstacles"
2
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio
Valentina Raffio

Periodista.

Especialista en ciència, salut i medi ambient.

Ubicada/t a Barcelona.

ver +

La carrera científica és molt diferent en funció de si qui la fa és un home, una dona, una persona racialitzada o algú amb discapacitat. En ocasió del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) ha llançat un videojoc per il·lustrar com el mateix recorregut acadèmic es va omplint d’obstacles i dificultats en funció de les discriminacions o els privilegis que pateix la persona que el recorre. "L’objectiu és il·lustrar com diferents formes de discriminació es multipliquen quan conflueixen i, sobretot, explicar per què necessitem plantejar mesures interseccionals per abordar-les de forma conjunta", comenta Teresa Rosas, responsable de talent i gènere al CREAF i impulsora del projecte.

El joc, batejat com a The obstacle race (https://theobstaclerace.creaf.cat), es basa en la filosofia dels videojocs endless runner, on els personatges han de fer un recorregut recollint recompenses i esquivant obstacles. Ja a la primera pantalla, el jugador té l’oportunitat de posar-se en la pell de personatges de diferents gèneres (home, dona, persona no binària), classe social (alta o baixa), raça (blanca o racialitzada) o diversitat funcional (amb o sense). En funció de la combinació de cada una d’aquestes característiques, el personatge comença la carrera d’una forma o una altra. Les dones, per exemple, es troben menys recompenses i més portes tancades en el seu recorregut i, a més, tot i que aconsegueixin esquivar-les, molts cops acaben xocant-se amb un sostre de vidre que els impedeix continuar avançant. El mateix amb les persones racialitzades o amb les que tenen algun tipus de discapacitat, que es troben més obstacles i menys recursos que els altres.

Notícies relacionades

"És important que tots puguem reconèixer i revisar els nostres privilegis. Una dona blanca de classe mitjana s’enfronta a una sèrie de discriminacions per raó gènere però, al seu torn, també sabem que té certs privilegis davant, per exemple, d’una persona racialitzada o amb discapacitat. Per això és important mantenir una perspectiva més àmplia i entendre la necessitat de plantejar mesures interseccionals que permetin eliminar els obstacles en tots els àmbits", comenta Rosas després del llançament d’aquesta iniciativa, desenvolupada en col·laboració amb Lasse Loepfe, professor del Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Molts dels obstacles són de caràcter universal i, tal com explica Rosas, en aquests moments es poden donar als laboratoris i centres de recerca de gairebé qualsevol part del món. "En els últims anys s’ha avançat en alguns aspectes, però encara queda molt per fer", explica aquesta investigadora. A Espanya, per exemple, es calcula que les dones ja suposen més de la meitat de les matriculacions en carreres científiques i un 42% de la comunitat investigadora espanyola. Tot i així, només el 20% d’elles arriben al lloc de catedràtiques i una proporció encara més petita arriba a càrrecs directius en institucions científiques.

Temes:

Investigació