Lab 0_6
Despertar vocacions científiques entre les nenes
El projecte de la UManresa busca acostar la ciència als més petits a través del joc, plantejant alhora accions concretes per potenciar la presència de la dona en les àrees STEM
![01 foto dones stem pag 2 3 01 foto dones stem pag 2 3](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/e17a17f8-14b9-4225-bd12-9f2d960f87cb_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
01 foto dones stem pag 2 3 /
El 2015, a través de l’assignatura de Didàctica del Coneixement del Medi del grau en Mestre d’Educació Infantil de la UManresa (pertanyent a la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya), l’alumnat va crear un projecte vinculat amb la ciència. La Fira d’Experimentació va servir per posar-lo a prova i convertir-se en el que actualment és el Lab 0_6. Una dècada després, la iniciativa, que acosta la ciència a 20.000 nenes i nens cada any, està més que consolidada.
Amb l’objectiu primordial d’animar els més petits a aprendre i disfrutar de la ciència, el Lab 0_6 representa també un espai en el qual les nenes poden disfrutar i despertar el seu interès per aquest àmbit.
Tal com han explicat des de la direcció del projecte, la intenció és normalitzar la presència de les dones en els entorns científics amb un tracte sense distincions, la introducció d’un llenguatge inclusiu i amb accions concretes. En aquest sentit, una de les iniciatives més destacades és l’exposició Dones i Ciència, que busca visibilitzar els referents femenins en actiu de la Catalunya central: «Tenim l’exemple d’una noia que treballa al SEM, una que tracta el vi, una altra que és a la mina. Als cartells vam voler destacar el seu ofici i, també, allò a què jugaven de petites», detallen des de la Fundació Universitària del Bages (FUB).
El fet que les nenes tinguin dones com a referents en les àrees STEM, que històricament han estat masculinitzades, permet, segons expliquen des del Lab 0_6, que elles s’acostin a aquests sectors i que sentin no només que hi ha «possibilitats», sinó també que tenen les capacitats i l’espai per formar-ne part.
El joc, la base del projecte
Un dels pilars del projecte és el joc. I ho és perquè és «la forma natural dels més petits per relacionar-se amb el món». Però, ¿què vol dir joc? Ho expliquen des del Lab 0_6: «Que hi ha propostes i materials diferents i que els nens tenen la iniciativa per decidir on van, quines normes s’imposen i quines preguntes es fan», expliquen. I aquí rau la clau del projecte: aprofitar el joc orientat per aprendre.
Les propostes del Lab 0_6 estan «enfocades i obertes». Enfocades perquè la persona adulta les ha dissenyat amb l’objectiu de treballar alguna qüestió en concret relacionada amb la ciència. I obertes perquè hi ha possibilitats diferents, no existeix una única resposta. A més, també s’intenta posar sobre la taula formulacions potents, que signifiquin un repte. El joc queda així estretament relacionat amb l’instint investigador de les nenes i els nens: «L’activitat d’explorar dels infants és innata i els atorga un coneixement de com funciona el món».
En aquest sentit, el fet de comptar amb espais de lliure elecció, que puguin escollir la proposta que prefereixin, afavoreix a l’aprenentatge dels més petits i desperta el seu interès per la ciència. A més, tal com ho defineixen des del mateix projecte, també és un espai «molt afavoridor per a la inclusió». D’una banda, perquè es tracta de propostes en què poden participar tots els nens i les nenes, indiferentment de la procedència i la capacitat. D’altra banda, perquè no hi ha «evidència de l’error, aquí tothom fa les coses diferents, no s’assenyala ningú». «A més, també mirem que les propostes no continguin discriminacions de gènere, que siguin accessibles per a tothom i s’introdueixin altres cultures,» detallen.
Investigació i formació
El 2020 es va iniciar el projecte europeu Communities for Sciences (C4S) – Towards Promoting an Inclusive Approach in Science Education, liderat per la Umanresa, amb l’objectiu de difondre el model pedagògic del Lab 0_6 com a referent «per crear una ciència més inclusiva» a escala europea. Tres anys després, es va posar en marxa l’Impact LAB: anàlisi d’un espai de ciència inclusiu per a la primera infància amb la participació de les universitats de Saragossa i Valladolid que, arran de l’experiència, han recreat espais similars en els seus centres. L’objectiu d’aquest estudi consistia a mesurar l’impacte pedagògic de les visites al Lab 0_6.
Més enllà de la investigació, la formació dels professionals representa un altre dels pilars del projecte. Aprofitant que l’alumnat del grau en Mestre d’Educació Infantil es troba al mateix edifici que els Lab, es produeix un intercanvi de coneixement continuat: «Les estudiants s’inspiren en el Lab i aprenen la idea de portar a terme propostes enfocades, però obertes».
També es porten a terme formacions a professionals de centres educatius sota demanda. Algunes escoles, després de visitar el Lab, volen crear espais de lliure elecció i necessiten assessorament. En aquest sentit, des de la direcció del projecte han detectat que «els més petits s’ho passen molt bé, però les intencions dels mestres queden ocultes, sobretot en ciència, a causa que no tenen coneixement científic». A partir d’aquí, s’intenta transmetre que «amb poca cosa podem ajudar els nens i nenes a entendre i organitzar el món».
Així doncs, més enllà de convertir-se en un espai que desperta vocacions científiques en les nenes, també representa un lloc en el qual s’acosta la ciència a les dones, ja que el percentatge femení en l’educació primària és molt elevat.
Una expansió constant
La idea va néixer fa 10 anys i el projecte es va inaugurar el 2016 com una experiència que «reportava la necessitat d’espais educatius ajustats a la realitat de les nenes i els nens de l’etapa d’educació infantil». A partir d’aquí, no ha parat de créixer. Un any després de la seva inauguració, gràcies al finançament públic de FECYT Ciència sobre rodes, es va crear el Lab sobre rodes. Amb l’objectiu de «generar, transferir i difondre coneixement vinculat a la didàctica de la ciència en nens de 0 a 6 anys», es va preparar una furgoneta per portar materials i propostes a centres de tot Catalunya.
Més tard, va néixer el premi La ciència i els nens, per promocionar l’educació científica en edats primerenques i, també, ajudar els mestres i incentivar-los a produir ciència a l’escola. L’any 2023 es va crear un nou guardó L’enginyeria i els Nens, a fi de potenciar el coneixement també en aquest sector. Amb l’arribada de la pandèmia es va impulsar el Lab a casa i poc després va arribar el Lab itinerant. A més, el 2021 es va estrenar el programa televisiu Lab 0_6 – La sèrie, que acosta la ciència a les famílies en un format accessible.
La iniciativa es basa a proposar activitats lúdiques enfocades en l’aprenentatge
Com a punt d’inflexió i que va suposar un nou impuls per al projecte, amb la inauguració d’un nou edifici al campus de la UManresa es van habilitar 2 espais, el Lab 3-6 i el Lab 6-8. Aquesta ampliació va permetre duplicar la capacitat i es va afegir una aula d’observació entre els espais per «observar situacions d’aprenentatge dins del Lab 0_6 sense interferir en les accions espontànies dels nens». Uns mesos després va obrir l’escola bressol Upetita, amb un espai de ciència per a nenes i nens de 0 a 3 anys.
Durant l’any passat es va crear un laboratori mòbil específic orientat a l’enginyeria i la tecnologia, el TecnoLab, que s’ofereix a grups escolars de 3 a 8 anys. Aquest any i com a última novetat, s’ha posat en marxa el RuralLab, que ja ha visitat prop de quaranta escoles rurals. D’aquesta manera, després d’una dècada expandint el projecte, el Lab 0_6 s’ha convertit en una referència en el món de l’educació primària i, a més, ha tingut la capacitat d’acostar-se a diferents necessitats i edats.
- Novetat editorial L’artista que "va morir de tristesa"
- Pensions Això és el que cal cotitzar per jubilar-se amb 63 anys
- Arquitectes barcelonins i novaiorquesos guanyen el concurs per reformar la nau de les Tres Xemeneies
- Dolors Ribalta: "Les imatges són claríssimes. Això no va de colors, sinó de dignitat"
- "Som poligoners, però amb universitat pròpia"
- Tribunals Demanda judicial contra el Barça per no pagar 3 milions d'euros a un intermediari en el fitxatge de Koundé
- Reunió de ministres Els EUA descarten l’ingrés a l’OTAN d’Ucraïna i que aconsegueixin recuperar les fronteres del 2014
- Aquests són els tres perfums de Jordi Roca
- ENGINYERIA I INFORMÀTICA Les carreres STEM amb menys paritat
- ENTREVISTA «Les noies ens les roben ràpid, no només per ser dones, sinó perquè són bones»