ENTREVISTA

«Sempre hem pensat que els homes són més brillants»

Montserrat Pedreira DONES STEM 04 retallada

Montserrat Pedreira DONES STEM 04 retallada / Jordi Torras (UManresa)

2
Es llegeix en minuts
ARIADNA GOMBAU

Des del Lab, ¿de quina manera acosteu la ciència a les nenes i desperteu vocacions en elles?

La ciència que plantegem aquí no té gènere, tractem exactament igual nens i nenes. A més, també portem a terme accions específiques com l’exposició Dones i ciència, amb la que els nens i nenes tenen referents femenins. Quan parlem de persones científiques, sovint ens imaginem la figura d’un home que ja ha mort.

La ciència sempre s’ha relacionat amb la figura de l’home...

És el que se’ls ha explicat a les nenes des de petites. S’ha invisibilitzat el treball de les dones en el camp científic durant molt temps, de fet, fins i tot fa relativament poc no podien estudiar a la universitat. Estem en un clar desavantatge. En l’imaginari col·lectiu, sempre queda la idea de l’home blanc, raret i brillant. Hi ha un estudi que afirma que les nenes, al voltant dels 5 anys, ja creuen que la ciència no és per a elles. Però ho creuen perquè pensen que és per a persones molt intel·ligents. Les dones sempre hem tingut la sensació que els homes són més brillants. Si a això hi sumem que al món hi ha moltes més imatges d’homes científics, es reforça encara més aquest pensament.

¿Què ha de fer el sector educatiu per fer la ciència més accessible?

Hem de canviar la idea que la ciència és una cosa molt difícil. És necessari acostar els fenòmens científics als nens i nenes de manera que puguin resoldre proves per si mateixos. Canviar significa deixar de mostrar la ciència com una cosa basada en la memòria i que no s’utilitza en la vida real, per convertir-la en una eina que ens permeti plantejar-nos qualsevol pregunta. Els reptes generen interès i curiositat. En el cas de les mestres, com que moltes no tenen formació específica, la ciència les espanta i no saben què fer. De fet, una de les tasques del Lab és motivar els professionals i ajudar-los a canviar de perspectiva.

«Als 5 anys, les nenes ja creuen que la ciència no és per a elles perquè l’associen a gent molt intel·ligent»

Notícies relacionades

¿La creativitat també hi juga un paper important?

Sí, una creativitat orientada, perquè es tracta d’intentar resoldre alguna cosa del món real. Parlem d’imaginació científica. Sovint, la gent associa la creativitat amb una cosa negativa relacionada amb la invenció, i no és cert. Cal ser creatiu perquè és necessari buscar solucions obertes i provar diferents camins, sempre amb la realitat com a referència.

Temes:

Intel