Realitat virtual per conscienciar els reclusos per delictes de trànsit

Trànsit utilitzarà les simulacions dissenyades per Event Lab per mostrar als empresonats per infraccions contra la seguretat viària les conseqüències dels sinistres i ajudar a la seva reinserció.

Realitat virtual per conscienciar els reclusos per delictes de trànsit
4
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

Gràcies a un avatar, pots posar-te a la pell del personatge. Primer ho proves, movent mans i cap, perquè el teu cervell s’acostumi, i quan estàs preparat passes a la simulació. En un dels casos ets l’acompanyant d’un mal conductor que utilitza el telèfon mòbil al volant i provoca un accident. Tu, com a copilot, no l’avises del perill i per això ets tan responsable com ell, com t’adverteix una versió virtual d’un agent dels Mossos d’Esquadra. Respondre al telèfon ha causat el sinistre.

En una altra simulació acompanyes un altre conductor més responsable que decideix ignorar la trucada del mòbil tot i que sona insistentment. No obstant, el vehicle té un accident (provocat pel cotxe de l’altra simulació) i quedes atrapat dins mentre veus com els serveis d’emergències miren de reanimar el conductor. A tu t’han de rescatar de l’interior del vehicle i, ja a l’hospital, els metges t’expliquen, amb els teus pares davant, que has perdut la mobilitat per sempre. L’escena acaba amb un mòbil sonant que tu no tens possibilitat de despenjar.

Aquestes dues situacions virtuals són les que viuran els reclusos de les presons catalanes acusats de delictes contra la seguretat viària. Des de fa més d’un any, el Servei Català de Trànsit (SCT) i el grup Event Lab (Entorns Virtuals en Neurociències i Tecnologia Experimental), format per investigadors de la Universitat de Barcelona (UB) i de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques Agustí Pi i Sunyer (Idibaps), han desenvolupat aquest projecte que d’aquí a uns mesos començarà a provar-se a les presons.

Aquest grup, dirigit per investigadors de la Institució Catalana d’Investigació i Estudis Avançats (ICREA), té per objectiu desenvolupar components tecnològics en entorns virtuals immersius i desxifrar el comportament de les persones immerses en aquests entorns. D’aquesta manera, es poden estudiar les reaccions davant aquests experiments de realitat virtual i aconseguir que la persona sigui conscient d’una acció concreta. En aquest cas, adonar-se del fet de ser víctima, responsable o corresponsable d’un accident de circulació de greus conseqüències.

Més sensibilització viària

Fins ara, associacions de víctimes d’accidents de trànsit oferien xerrades a les presons per sensibilitzar els interns, principalment aquells que són a presó per delictes relacionats amb la seguretat viària. Segons explica a EL PERIÓDICO el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, el testimoni de víctimes d’accident té un gran valor formatiu.

No obstant, aquest projecte de realitat virtual, en el qual el reclús forma part d’una simulació, pot ara contribuir a conscienciar i a facilitar la reinserció d’aquests interns, ja que perceben l’accident de trànsit des de dos punts de vista. En la simulació, els investigadors han decidit que l’avatar protagonista, paper que assumeix l’intern, sigui el de l’acompanyant del conductor i no el del conductor, perquè el control d’elements com el volant pot provocar marejos.

El projecte, de gran realisme, ja s’ha provat amb grups de control i les primeres conclusions apunten que els que han viscut les dues simulacions assumeixen el rol d’intentar evitar l’accident i tenen un paper actiu a intentar convèncer el conductor dels riscos de respondre al mòbil.

Segons els responsables del projecte, el factor clau és viure els dos casos de simulació. I és que els que han passat per tots dos "intenten fer que el conductor no utilitzi el telèfon mòbil" en el test final, mentre que les persones que únicament han viscut l’acció des del punt de vista del conductor imprudent continuen sense fer res o fins i tot l’animen a respondre" quan sona el telèfon.

Evitar la reincidència

Trànsit considera que aquestes simulacions poden servir per ajudar a conscienciar els conductors que han comès imprudències al volant que han acabat provocant accidents mortals o de gravetat. Gràcies als acords amb el Departament de Justícia, el projecte es posarà en marxa ben aviat als centres penitenciaris amb interns acusats d’un delicte contra la seguretat viària, com circular sota els efectes d’alcohol i drogues o excés de velocitat.

Notícies relacionades

Trànsit confia que serveixi perquè els conductors que han provocat un accident tinguin un altre punt de vista, visualitzin les conseqüències i evitin reincidir en aquest tipus de delictes.

Els interns se sotmeten voluntàriament a aquest tipus de formació i és complementària a les xerrades que algunes associacions de víctimes fan dins dels centres penitenciaris, segons Lamiel. No obstant, la intenció de Trànsit a llarg termini és que aquestes simulacions puguin també servir per a cursos de sensibilització viària que els condemnats per delicte de seguretat viària estan obligats a fer dins de la seva condemna com a mesura penal o en la formació de la recuperació del permís per punts. Per ara no es contempla portar aquest projecte a centres de formació de conductors o a escoles.