Estrena ferroviària

Renfe inicia amb èxit les proves del nou tren de Rodalies sobre el traçat de la línia R1

El comboi va circular durant tres hores entre Badalona i Arenys dijous a la matinada, amb molt per testejar i certificar abans que, d’aquí un any, pugui incorporar-se al servei comercial

Així són els nous trens de Rodalies, la tercera revolució de l’era moderna de Renfe

El taller de reparació de Renfe a Vilanova: 100 anys de posada a punt ferroviària

JORDI COTRINA / VÍDEO: EL PERIÓDICO

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La presentació en societat va ser un acte d’altes esferes. Amb presència, ni més ni menys, que del ministre Óscar Puente i el president Salvador Illa. Va passar el 10 de gener a Santa Perpètua de Mogoda, un matí en què a la fi es va poder veure el cos del nou tren de la sèrie 452 que Alstom construeix perquè Renfe pugui modernitzar la seva flota deRodalies. Es va dir llavors que el comboi realitzaria les primeres proves a l’R1 en les següents setmanes. Sense més concreció. Fa un parell de dies, amb total nocturnitat però sense traïdoria, el tren va sortir del taller i es va colar per primera vegada a la xarxa ferroviària. Ho va fer, per lògica proximitat, sobre la línia R3, en concret, a la parada de Mollet-Santa Rosa, a menys d’un quilòmetre d’aquesta immensa fàbrica de la qual també surten, per exemple, els nous trens del metro de Barcelona. Aquesta matinada passada sí que s’ha procedit a realitzar la primera prova oficial del tren sobre el traçat del Maresme, entre Badalona i Arenys. De moment, tot bé.

El tren de la sèrie 452 de Renfe, dimarts a la matinada, a la parada de Mollet-Santa Rosa /

EL PERIÓDICO

Per ser fidels a la realitat tècnica, és la primera vegada que el 452 entra en la denominada xarxa ferroviària d’interès general. Va passar a les 23.55 hores del 10 de febrer, amb les seves 180 tones de pes i els seus 100 metres de longitud. En la seva estrena, no obstant, no va poder caminar pel seu propi peu: va ser necessària l’ajuda d’una locomotora auxiliar que apareix grafitejada al vídeo. Entre la una i les quatre de la matinada passada sí que ha pogut encendre el motor i moure’s pel seu propi peu.

Les novetats

La incorporació de 110 trens a la flota de Rodalies, una inversió de 1.275 milions d’euros, no només permetrà actualitzar el parc mòbil ferroviari, també permetrà ampliar la capacitat i les prestacions del servei. Els nous trens tenen un 20% més de capacitat i poden alternar vagons d’un i dos pisos, amb la qual cosa es poden adaptar més i millor a les necessitats específiques de cada línia. També incorporen 12 portes per costat, cosa que agilita les entrades i sortides a les estacions.

El ministre Óscar Puente i, a la dreta, Salvador Illa, el 10 de gener, durant la posada de llarg del nou tren a la fàbrica d’Alstom /

Jordi Cotrina

Durant aquesta fase de test, els tècnics provaran la correcta compatibilitat del tren amb la infraestructura (amplada, per exemple), les prestacions del fre, de tracció, de soroll i de dinàmica i marxa del pantògraf. L’objectiu, segons assenyala Renfe, és «garantir els més alts estàndards de seguretat i el correcte funcionament de tots els equipaments.

Ruta de l’esforç

Notícies relacionades

Les proves es realitzen fora de l’horari comercial per no entorpir el servei. Tampoc seria un tren al qual pogués pujar ningú. No només perquè no els ho permetrien; sobretot, perquè no hi ha seients i l’interior encara és un embolic de cables. S’ha començat per l’R1, però per testejar velocitat i pendent, el nou tren de la sèrie 452 haurà d’acostar altres línies. Per córrer, és necessari que superi en un 20% la seva velocitat màxima permesa, que serà de 140 quilòmetres per hora. La línia de Girona o la de Tortosa serien ideals per aquest menester. Per acarar el comportament en pujada, podria ser la de Puigcerdà o la de Manresa, però no es descarta portar-lo fora de Catalunya.

Haurà de passar un any perquè aquest tren pugui formar part de la família de Rodalies. Els pròxims que surtin de la fàbrica s’estalviaran tot aquest procés i ja podran anar entrant en les línies de la xarxa ferroviària a les quals està previst que prestin servei.