Mobilitat ferroviària

Les proves del nou tren de Rodalies comencen amb èxit

El comboi va circular ahir a la matinada per l’R1, entre Badalona i Arenys, en els primers tests abans d’entrar en funcionament.

L’objectiu és «garantir els més alts estàndards de seguretat», assenyala Renfe

Les proves del nou tren de Rodalies comencen amb èxit
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La presentació en societat va ser un acte d’altes esferes. Amb presència, ni més ni menys, que del ministre Óscar Puente i el president Salvador Illa. Va passar el 10 de gener a Santa Perpètua de Mogoda, un matí en què a la fi es va poder veure el cos del nou tren de la sèrie 452 que Alstom construeix perquè Renfe pugui modernitzar la flota de Rodalies. Es va dir llavors que el comboi faria les primeres proves a l’R1 les setmanes següents. Sense més concreció. Fa un parell de dies, amb total nocturnitat però sense traïdoria, el tren va sortir del taller i es va colar per primera vegada a la xarxa ferroviària. Ho va fer, per lògica proximitat, sobre la línia R3, en concret, a la parada de Mollet-Santa Rosa, a menys d’un quilòmetre d’aquesta immensa fàbrica de la qual també surten, per exemple, els nous trens del metro de Barcelona. Ahir a la matinada sí que es va procedit a fer la primera prova oficial del tren sobre el traçat del Maresme, entre Badalona i Arenys. De moment, tot bé.

Per ser fidels a la realitat tècnica, és la primera vegada que el 452 entra en l’anomenada xarxa ferroviària d’interès general. Va passar a les 23.55 hores del 10 de febrer, amb les seves 180 tones de pes i els seus 100 metres de longitud. En l’estrena, no obstant, no va poder caminar pel seu propi peu: va ser necessària l’ajuda d’una locomotora auxiliar que apareix grafitejada en el vídeo. Entre la una i les quatre de la matinada d’ahir sí que va poder engegar el motor i moure’s pel seu propi peu.

La incorporació de 110 trens a la flota de Rodalies, una inversió de 1.275 milions d’euros, no només permetrà actualitzar el parc mòbil ferroviari, també permetrà ampliar la capacitat i les prestacions del servei. Els nous trens tenen un 20% més de capacitat i poden alternar vagons d’un i dos pisos, amb la qual cosa es poden adaptar més i millor a les necessitats específiques de cada línia. També incorporen 12 portes per costat, cosa que agilitza les entrades i sortides a les estacions.

Durant aquesta fase de test, els tècnics provaran la correcta compatibilitat del tren amb la infraestructura (amplada, per exemple), les prestacions del fre, de tracció, de soroll i de dinàmica i marxa del pantògraf. L’objectiu, segons assenyala Renfe, és "garantir els més alts estàndards de seguretat i el correcte funcionament de tots els equipaments".

Notícies relacionades

Comportament en pujada

Les proves es fan fora de l’horari comercial per no entorpir el servei. Tampoc seria un tren al qual pogués pujar ningú. No només perquè no els ho permetrien; sobretot, perquè no hi ha seients i l’interior és encara un garbuix de cables. S’ha començat per l’R1, però per provar velocitat i pendent, el nou tren de la sèrie 452 haurà de solcar altres línies. Per córrer, és necessari que superi en un 20% la velocitat màxima permesa, que serà de 140 quilòmetres per hora. La línia de Girona o la de Tortosa serien ideals per a aquesta prova. Per acarar el comportament en pujada, podria ser la de Puigcerdà o la de Manresa, però no es descarta portar-lo fora de Catalunya. Haurà de passar un any perquè aquest tren pugui formar part de la família de Rodalies. Els pròxims que surtin de la fàbrica s’estalviaran tot aquest procés i ja podran anar entrant en les línies de la xarxa ferroviària a les quals està previst que donin servei.