Les obres a Rodalies es traslladen de Roda de Berà a Sant Vicenç de Calders
La primera gran afectació de la segona fase de la millora del corredor mediterrani serà que els trens regionals no podran parar a Sant Vicenç de Calders per falta d’andana, cosa que obliga a mantenir un servei alternatiu de bus des de Torredembarra.

Els prop de 15.000 usuaris de Rodalies del Camp de Tarragona van iniciar l’1 d’octubre del 2024 una llarga travessia pel desert ferroviari a conseqüència de les obres al túnel de Roda de Berà. En aquest punt s’ha estat treballant en la instal·lació del denominat tercer carril, que ha de permetre el pas de trens de mercaderies en ample internacional (a diferència del capritxós ample ibèric de Rodalies), o, cosa que és mateix, la prolongació del corredor mediterrani. Llavors ja es va dir que aquest 3 de març es tornaria a recuperar la connexió amb tren entre Tarragona i Barcelona. Però això queda molt lluny de poder parlar d’una tornada a la normalitat. Seguiran les restriccions i els reforços en bus. I amb els problemes centrats, especialment, a l’estació de Sant Vicenç de Calders.
Usuaris i ajuntaments de la zona rebran avui la visita del director de Rodalies, Antonio Carmona, que si alguna cosa té al cap des que va assumir el càrrec és la voluntat que els viatgers estiguin informats amb prou antelació per reorganitzar les seves rutines de mobilitat davant qualsevol incidència. La primera gran afectació d’aquesta segona fase d’obres de millores al Camp de Tarragona serà que els trens regionals no podran parar a l’estació de Sant Vicenç de Calders. Això obliga a moure tot el tauler de joc.
El fet que els regionals no es puguin aturar en aquesta estació també obligarà a mantenir un servei alternatiu de bus entre Torredembarra i Sant Vicenç de Calders, de manera que els viatgers de mitjana distància puguin arribar per carretera a aquesta estació en què el tren, si vens de Barcelona, passarà de llarg perquè no disposa d’andana. És a dir, que els viatgers que vagin a Sant Vicenç des de la gran ciutat passaran per davant de la seva destinació, a la qual arribaran en bus des d’una parada més enllà.
Aquest, però, no serà l’únic pla alternatiu de transport que es mantindrà almenys fins al juny. En hores punta també està previst implantar un servei de bus complementari per carretera Valls-Roda de Mar-Barcelona. Sortides entre les 06.30 i les 08.30 i tornades al Camp de Tarragona entre les 18.00 i les 20.00.
Les obres a Sant Vicenç, que de facto tallen l’estació en dues parts, no permetran que els trens de l’R13, la línia que va de Barcelona a Lleida passant per Valls, segueixin pel traçat habitual cap al sud. En el tall iniciat a l’octubre, aquest traçat es va fusionar amb l’R14, que va haver de ser eliminada per les obres de Roda de Berà al veure’s directament afectada la connexió ferroviària entre Tarragona i Sant Vicenç. Ara passarà el contrari. La línia R14 assumirà per Reus les connexions Barcelona-Lleida que avui circulen per Valls. Per mantenir la connexió amb Valls, l’R13 es convertirà en una llançadora entre La Plana-Picamoioxons i Sant Vicenç de Calders per després continuar cap a Barcelona.
"Un gran embut"
La plataforma Dignitat a les Vies explica a aquest diari que van reclamar a Adif que construís una passarel·la provisional perquè els regionals poguessin parar a Sant Vicenç, però ara per ara, asseguren, no hi ha cap notícia sobre aquesta qüestió. Així doncs, si algú vol anar de Tarragona a Vilafranca a partir del 3 de març, haurà de parar abans a Torredembarra, agafar un bus fins a Sant Vicenç i pujar a l’R4 per arribar a destinació. Tren-bus-tren. Ara, amb el tall encara vigent, un autobús va directe des de Tarragona fins a Sant Vicenç i, a partir d’aquí, ferrocarril. Bus-tren.
Daniel Pi, portaveu de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP), es lamenta que Sant Vicenç es quedi, almenys fins a l’estiu, amb una "operativitat molt complicada i limitada que pot ocasionar un gran embut ferroviari". Però va més enllà: una vegada estigui acabada l’obra, que té com a objecte instal·lar l’ample europeu que requereixen les mercaderies, aquest expert considera que la solució final plantejada "serà un pas enrere". "L’ample europeu passa a la via única i a més travessa la resta de vies de Rodalies, de manera que pot generar constants esperes a l’entrada de l’estació en els dos sentits per permetre el pas d’un mercaderies".
Segons la seva opinió, l’estació de Sant Vicenç és avui "polivalent i dona molt marge de moviment a les diferents línies que passen per aquest punt". Per aquest motiu no entén que s’hagi volgut "fer passar l’ample europeu d’una manera tan desmanegada i que afectarà tant el seu funcionament". "Sembla que Adif ho hagi fet per poder dir que el corredor mediterrani avança, sense importar el preu que pagarà el sistema ferroviari en el futur immediat".
Pi també assenyala una altra deficiència del disseny final d’aquesta estació. Quan estigui acabada, explica, els trens de Vilanova no podran entrar a les talperes (via terminal) del costat de muntanya de l’estació. A la nit hi ha molts trens que dormen en aquest baixador, però si no hi poden accedir, diu el portaveu de la PTP, "tindrem un munt de circulacions en buit buscant un lloc on no empipin gaire". La mobilitat no descansa; els trens, sí.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- BCN detecta un frau amb les entrades gratis al parc Güell dels veïns
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Futbol Jenni Hermoso recorrerà la sentència que condemna Rubiales pel petó i l’absol per coaccions
- Meteorologia El Meteocat avisa: pluges a tot Catalunya i neu a alta muntanya
- SORTEIG DE CHAMPIONS Benfica-Barça, a vuitens de final i al costat amable del quadro; Madrid-Atlètic, derbi europeu
- A Terrassa Apareixen noves acusacions contra el monitor evangelista per abús sexual: «Va utilitzar la meva innocència i encara no sé com afrontar-ho»
- Els 8 viatges que has de fer després de complir 60 anys