El Govern planeja una T-mobilitat amb tarifa plana per a tot Catalunya
Manel Nadal, el secretari de Mobilitat, va parlar dimecres al Parlament d’una mena de bitllet únic, la versió catalana del que el ministre Óscar Puente va anunciar per a la resta d’Espanya.
El Berguedà, el Solsonès i el Ripollès s’inclouran en una setena corona de l’ATM

Manel Nadal, el secretari de Mobilitat i Infraestructures del Departament de Territori, és un d’aquests polítics/tècnics que els periodistes esperen amb candeletes. Sigui per la seva experiència, bagatge o caràcter, és una fàbrica de generar titulars. Dimecres va comparèixer al Parlament per informar sobre les bonificacions en el transport públic. Però la seva al·locució no va quedar aquí. Ni de bon tros. Va retre compte sobre els prop de 400 milions que aquest any costaran els bitllets rebaixats, però també va aixecar el cap per mirar molt més enllà. I a més d’assenyalar que el camí no passa pel preu, sinó per la qualitat del servei, va avançar algunes possibles novetats sobre la T-mobilitat. El títol de transport definitiu va néixer la dècada anterior amb l’objectiu últim que el viatger pagués per la distància recorreguda. Ara això ja no és tan clar: guanya enters una mena de bitllet únic amb tarifa plana, la versió catalana del que el ministre Óscar Puente va anunciar per a la resta d’Espanya.
Nadal va revalidar el compromís de la Generalitat de culminar la integració tarifària de tot Catalunya al llarg d’aquest mateix any. Abans del juliol, les comarques del Berguedà, el Solsonès i el Ripollès s’inclouran en una setena corona de l’àmbit de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona. I s’espera que abans del 2026 les Terres de l’Ebre facin el mateix amb l’ATM del Camp de Tarragona i la Selva, el Baix i l’Alt Empordà entrin a l’ATM de Girona. L’octubre del 2023 es va dir que tot això passaria el 2024, així que tot s’ha d’agafar una mica amb pinces. En qualsevol cas, és a prop el moment en què tot Catalunya pugui gaudir dels mateixos títols compartits.
Noves validadores
Serà llavors, després d’aquesta integració que també serà tecnològica, ja que cal canviar les validadores de tots els busos urbans i interurbans, quan es farà el salt definitiu cap al futur model tarifari del transport públic. Fins ara, sempre s’havia dit que la idea era deixar enrere el sistema de corones, molt injust per a determinats municipis, per passar a un mètode basat en la distància recorreguda. Tants quilòmetres fas amb tren, en bus o en tramvia, tant pagues.
A això caldria afegir tota la política de bonificacions socials, que més d’hora que tard deixaran de ser universals com passa ara amb la T-usual, la T-jove, els títols per a famílies nombroses i monoparentals o amb el bitllet recurrent gratuït de Rodalies. En resum: la idea era que l’usuari pagués partint de la distància i el seu perfil personal, familiar i laboral.
Notícies relacionadesAquest era l’esquema que s’havia venut des del 2016. Fins que Nadal es va asseure aquest dimecres en una butaca del Parlament i va dir el següent: "La idea és, entre el 2026 i el 2028, intentar trobar un mecanisme de bitllet únic que permeti circular pel territori a un preu raonable; poder viatjar amb tarifa plana o quilomètrica, ja ho veurem, entre les diferents ATM de Catalunya". I més endavant va afegir: "Hem de veure què passa amb el bitllet estatal, però en qualsevol cas, aquí serà propi de Catalunya i de les nostres ATM, tot i que serà interoperable amb la resta d’Espanya. Serà un títol propi que crearem amb les nostres tarifes".
No hi ha res confirmat encara, però és una realitat que el secretari va detallar i es va aturar molt més en l’opció de l’abonament de tarifa plana que en el pla original del pagament per distància, que va admetre que podria ser un model "mixt". En la mateixa compareixença, Nadal va anunciar que a partir del juliol la Generalitat implantarà un bitllet únic per a Rodalies de 20 euros al mes per moure’s per tota la xarxa.
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Aldarull Un grup causa aldarulls en un tren obligant a intervenir la maquinista
- Negociacions El PSOE i Junts es reuneixen abans del debat de la qüestió de confiança
- Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
- CARDIOLOGIA ¿Què són i com evitar els greixos trans, que augmenten el risc de mort un 34%?
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet