Iniciativa de la Generalitat

Tensió i protestes a la Comunitat Valenciana per la consulta sobre la llengua vehicular a les aules

Afes i centres consideren la missiva del conseller, enviada dijous a la nit pel sistema Itaca, una «falta de respecte a la professionalitat del professorat» i un «intent de manipulació»

Tensió i protestes a la Comunitat Valenciana per la consulta sobre la llengua vehicular a les aules

Jose Navarro

3
Es llegeix en minuts
Lluís Pérez

Una carta, una missiva signada directament pel conseller d’Educació, José Antonio Rovira, i enviada a les famílies a través del sistema Itaca va elevar ahir la tensió generada al voltant de la consulta per la llengua vehicular en l’ensenyament, entre la Conselleria d’Educació, les famílies, el professorat i la direcció dels centres educatius de la Comunitat Valenciana. El conseller va decidir agafar les regnes, saltar-se els centres i informar directament les famílies sobre els detalls de la votació, que comença dimarts que ve fins al 4 de març, en un text en el qual, a més, va justificar la celebració. Des d’Educació recriminaven als centres aquesta mateixa setmana el seu posicionament i pressions a favor del valencià.

L’enviament va desencadenar ahir les crítiques del professorat i dels centres que es van sentir atacats per Educació. És una «falta de respecte» envers la nostra feina perquè «desconfien de la nostra professionalitat» respecte a la consulta, esgrimien l’Associació de Direccions d’Infantil i Primària de l’Escola Pública al País Valencià (Adep-PV) i l’Associació de Directors i Directores dels IES del País Valencià (Adies-PV), en un comunicat conjunt. A més, van criticar la carta per transmetre «una informació parcial i esbiaixada sobre el contingut i conseqüències de la consulta».

Des de STEPV assenyalen la desconfiança del Consell. «No és gens habitual que la Conselleria enviï formularis per comprovar que els centres estan aplicant les lleis», incideixen en un comunicat, en el qual asseguren que Educació té «por de la comunitat educativa». En aquesta mateixa línia, es va pronunciar la Confederació Gonzalo Anaya, que la considera «una falta de respecte a la intel·ligència de les famílies» i «un intent de manipulació i senyal clar de la debilitat d’una consulta àmpliament rebutjada».

L’origen d’aquest últim episodi va començar dijous a la tarda, quan Educació va fer l’enviament amb la signatura de Rovira a les 17.56 hores. En el text, la Conselleria equipara la votació sobre la llengua amb la de la jornada continuada i al·lega que, en altres ocasions, «no s’ha qüestionat la capacitat dels progenitors per prendre aquest tipus de decisions». A més, en la carta, Rovira incideix en la llibertat dels progenitors per decidir: «El més just i necessari és que les famílies puguin prendre la paraula i decidir lliurement».

Un enviament massiu

Davant les crítiques rebudes, Educació justifica aquest «enviament massiu per primera vegada» perquè la consulta base és un «procediment pioner i nou que mai abans s’havia fet» i, per tant, la missiva «pretén donar la màxima difusió». Segons expliquen fonts del departament de José Antonio Rovira, es tracta d’una carta «merament informativa i completament neutral», perquè no «es demana que es triï una llengua o una altra», sinó que es demana «la participació i que s’exerceixi el vot amb total llibertat».

Notícies relacionades

L’objectiu de la manifestació convocada per la Plataforma en Defensa de l’Ensenyament Públic està clar: protestar davant la consulta de la llengua a les famílies que ha posat en marxa la Conselleria d’Educació i «vulnera els drets lingüístics de l’alumnat que vol ensenyament en valencià». La cita ha sigut aquest dissabte a les tres capitals de província.

«Rebutgem la consulta d’elecció de la llengua base, que amenaça el model d’escola en valencià i posa en risc l’ús del valencià com a llengua vehicular, essencial per a la cohesió social i la normalització lingüística», asseguren des de l’organització. I afegeixen: «No hem parat de denunciar la nefasta gestió del Govern valencià i la Conselleria d’Educació davant les greus carències del sistema educatiu i, en aquests moments, amb molta més força i empenta pel seu intent de desmantellar el valencià amb la consulta d’elegir la llengua base derivada de la llei 1/2004».