Espanya llançarà una xarxa de satèl·lits per controlar el trànsit aeri

La iniciativa, que aspira a desplegar 300 satèl·lits fins al 2030, es prepara per llançar les primeres proves al març i al juny d’aquest any

L’actual sistema de navegació aèria deixa descobertes moltes zones remotes del planeta

Satélite de la compañía Startical diseñado para el control del tráfico aéreo desde el espacio.

Satélite de la compañía Startical diseñado para el control del tráfico aéreo desde el espacio. / Startical

2
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio
Valentina Raffio

Periodista.

Especialista en ciència, salut i medi ambient.

Ubicada/t a Barcelona.

ver +

En l’actualitat, la navegació aèria depèn en gran mesura d’infraestructures terrestres per a la comunicació i vigilància dels vols. "Aquest sistema, tot i que és eficaç, deixa descobertes moltes zones remotes del planeta que, ja sigui per falta de recursos o per la impossibilitat física de crear més infraestructures, no tenen una torre de control a prop. Això passa, per exemple, en certes zones remotes de l’oceà o en l’espai aeri de gran part de l’Àfrica i de Llatinoamèrica", explica Juan José Cornejo, director de desenvolupament de negocis de Startical, l’empresa que està darrere d’un projecte pioner amb el qual es pretén abordar aquest problema. "Espanya llançarà una de les primeres constel·lacions de satèl·lits del món per ajudar a controlar el trànsit aeri des de l’espai", revela aquest especialista en una entrevista amb EL PERIÓDICO.

Coets de SpaceX

El projecte, dels primers del món d’aquest tipus, s’enlairarà ben aviat. Al març està previst el llançament del primer satèl·lit de prova d’aquesta iniciativa i uns mesos més tard, al juny, sortirà el segon. En els dos casos, a bord de coets de SpaceX. "Aquests llançaments ens permetran posar a prova la capacitat d’aquests satèl·lits i demostrar la viabilitat del sistema", afirma Cornejo.

En la primera fase del projecte es treballarà amb companyies aèries amb trajectes que passin per les zones remotes del planeta on actualment no arriba la cobertura de les torres de control. "L’objectiu és que puguin utilitzar les dades satel·litàries per optimitzar la seva ruta i navegar de manera més segura", comenta el portaveu de Startical, que també avança que en aquestes proves participaran el Brasil, Cap Verd, la Costa d’Ivori, Espanya i Portugal.

L’objectiu final és desplegar la constel·lació completa amb quasi 300 satèl·lits el 2029 i començar a donar servei un any més tard, el 2030. "Aquesta xarxa satel·litària serà renovada cada cinc anys per evitar l’acumulació de brossa espacial i, sobretot, per permetre la incorporació de millores tecnològiques contínues", comenta Cornejo des del Small Satellites & Services International Forum (SSSIF) de Màlaga.

Notícies relacionades

L’embranzida d’aquest projecte, assenyala, ha sigut possible gràcies a una col·laboració publicoprivada entre la consultora Indra i Enaire, el gestor nacional de la navegació aèria a Espanya, i fins ara ha mobilitzat un total de 26,8 milions d’euros. Per la seva banda, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) també va contribuir a alguns dels estudis inicials de l’esmentat projecte. "En els pròxims anys esperem continuar creixent i sumant la col·laboració de més empreses espanyoles", afirma el portaveu de Startical.

En aquests moments, només hi ha tres projectes arreu del món en els quals s’està treballant per al desplegament de satèl·lits per millorar el trànsit aeri: el d’Espanya i, a més, un d’una empresa dels Estats Units i un altre d’Austràlia. "Es tracta d’una fita pionera. Mai s’havia desenvolupat una constel·lació com aquesta", afirma Cornejo.