Edatisme
La gent gran creu que ara els fills cuiden pitjor els pares
Un sondeig del CIS revela que la meitat dels jubilats veuen "difícil" la paperassa de l’Administració i la comunicació amb elèctriques o telefòniques.
El 60% dels enquestats són partidaris de limitar l’edat per conduir

El Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS) ha portat a terme un estudi sobre edatisme que revela que les administracions i les empreses no l’hi posen les coses gens fàcil a la gent gran, fins al punt que la paperassa amb les entitats públiques o les incidències amb proveïdors de la llum, telefonia o assegurances figuren entre les tasques que els semblen més difícils. Una altra dada curiosa del sondeig és que el 58,6% creu que els fills atenen "pitjor" els pares que en èpoques anteriors.
A l’indagar sobre edatisme, el CIS ha trobat que en la societat espanyola hi ha certes dosis de discriminació cap a la gent gran, ja que el 62,1% està "molt d’acord o d’acord" que s’hauria de limitar l’edat per renovar o tenir carnet de conduir. Aquesta percepció ha obert un debat, però la DGT, precisament per no caure en edatisme, no preveu treure a la gent gran el permís a partir de certa edat i aposta per què els conductors que en els psicotècnics mostrin certes facultats minvades obtinguin un carnet amb limitacions que els impedeixi, per exemple, conduir de nit o fer viatges llargs. El 2023, 70.000 persones van renovar el carnet amb limitacions.
Segons aquesta enquesta, gairebé el 70% dels espanyols considera que les persones grans tenen "molts o bastants problemes", sobretot insuficiència econòmica per a despeses quotidianes, falta de recursos públics per ajudar-los a casa o a les residències i soledat i falta de contactes socials.
Davant d’això, vuit de cada deu considera que els joves tenen "molts o bastants problemes", però són de diferent índole: la vivenda, la precarietat als llocs de treball o la dificultat per independitzar-se. La meitat dels enquestats creuen que els joves tenen més oportunitats que els seus pares i l’altra meitat opinen el contrari, però gairebé el 90% dels espanyols consideren que la gent gran pateix més soledat que els joves.
Sobre les mesures prioritàries per millorar la situació de les persones grans, els enquestats –en una escala de 0 a 10–, assenyalen: adaptar l’entorn (transport assequible, rampes..., amb un 8,66), millores en l’atenció que empreses i administracions els ofereixen en el dia a dia (8,58), fomentar llocs d’oci i convivència (8,58) i reduir la fractura digital (8).
Dificultats
Notícies relacionadesLes mateixes persones grans també han sigut sondejades i mostren quins són alguns dels seus problemes diaris: un 54% afirma que li resulta "molt difícil o difícil" fer tràmits en organismes de l’Administració pública i un 47,2% que li costa molt resoldre contractes o incidències amb proveïdors d’electricitat, telefonia i assegurances. A més, el 48,1% reconeix que "en moltes o bastantes ocasions", parlant per telèfon amb una administració, li han dit que necessita cita prèvia i que no sap com fer-ho, i un 33,7% que "en moltes o bastantes ocasions" li han dit en una oficina pública que ha de fer per internet un tràmit, sense donar-li l’opció de fer-lo presencialment.
Per contra, el 72,5% afirma que els resulta "molt fàcil o fàcil" demanar cita mèdica i, en termes generals, no senten gaire edatisme, ja que el 64,5% no s’ha sentit "ignorat" per la seva edat..
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»
- Rosario Ibáñez, professora: "A l’escola del metro no hi havia educació diferent per a nois i noies"
- Fiscalitat El Govern aprovarà reduir l’IRPF a les rendes inferiors a 33.000 euros després d’un pacte amb ERC
- Fiscalia demana 20 anys de presó per a l’infermer dels jesuïtes de Casp
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Indústria editorial Penguin Random House viatja al futur amb un ‘hub’ logístic robotitzat capaç de gestionar 40 milions de llibres a l’any
- Un avi admet haver abusat repetidament de la seva neta durant anys
- Previsió del Meteocat Set comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per la intensitat de pluges previstes per a aquest dimarts
- Operació Catalunya L’ex secretària general del PP Dolores de Cospedal: «Jo no he impulsat cap operació Catalunya, que és una ficció»
- Club Entendre-hi + Animals i plantes Comença la temporada del ‘sakura’, el fenomen de masses del cirerer al Japó