Mobilitat

La tarifa plana de Rodalies no inclourà els viatgers de Regionals

El Govern decidirà a l’abril el nou preu per a la mitja distància que queda fora de l’abonament de 20 euros, però tot sembla indicar que se seguirà el pla estatal, que preveu una rebaixa del 40%.

La tarifa plana de Rodalies no inclourà els viatgers de Regionals
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’anunci del Govern que a partir de juliol crearà un títol amb tarifa plana de 20 euros al mes per viatjar en Rodalies ha deixat els usuaris de Regionals parats. O, si més no, a l’espera de saber què passa amb ells, els viatgers de mitja distància. Una persona que viatgi des de Sant Vicenç de Calders amb l’R2 Nord fins a Sants pagarà l’abonament de 20 euros, amb el qual podrà circular sense límit per tota la xarxa de Rodalies. Però algú que vingui d’una mica més lluny, posem per cas Tarragona amb l’R14, haurà de pagar el bitllet mensual de 152 euros, set vegades més, al ser un servei regional.

El decret estatal que aprovava la continuïtat de les actuals bonificacions del transport públic estipula que, a partir de juliol, la mitja distància convencional "tindrà descomptes del 40% i serà gratuïta per als nens". Per als joves (entre 15 i 26 anys), la rebaixa serà del 50%. Benvinguda l’ajuda, però el preu general, en aquest cas concret, serà de 91 euros, 4,5 vegades més car que Rodalies. Com que les competències de tarifes ja estan traspassades, serà la Generalitat qui en tingui l’última paraula.

Manuel Nadal, secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Conselleria de Territori, va avançar dimecres el nou abonament de tarifa plana que substituirà el gratuït recurrent que encara sufraga al 100% l’Estat. Però no va dir res dels serveis de Regionals, les tarifes del qual varien en funció de la distància. Tampoc cap grup parlamentari es va adonar que s’estava deixant al marge la mitja distància, és a dir, la gent que utilitza les línies R11, R13, R14, R15, R16 i R17, concentrades en el sud i sud-oest de Catalunya, a excepció de l’R11, que puja fins a Portbou, passant per Girona.

Un portaveu de Territori ha explicat a EL PERIÓDICO que serà a l’abril quan el Govern decidirà què fer amb els preus dels Regionals, però tot sembla indicar que se seguirà el pla establert pel decret estatal, que planteja la rebaixa general del 40% respecte a la tarifa anterior a la gratuïtat. Aquesta bonificació, no obstant, estarà, en molts casos, a una distància sideral de preu dels genèrics 20 euros de Rodalies. En estacions de l’entorn de Girona i l’R11, el preu bonificat al 40% serà d’uns 130 euros, 6,5 vegades més que la tarifa plana de 20 euros de Rodalies.

Viatgers oblidats

Notícies relacionades

Anna Gómez, portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, lamenta que els viatgers de Regionals "hagin sigut oblidats una vegada més". "Es penalitza no pertànyer a Barcelona i el seu entorn, un centralisme que el Govern alimenta", assenyala. Així mateix, explica que sempre han sigut contraris a la gratuïtat de què ara gaudeixen, però reclamen "una mínima equitat" a l’hora d’establir els nous preus.

Gómez va comparèixer dimecres a la Cambra catalana per queixar-se sobre l’"excessiu centralisme ferroviari de Barcelona". Va centrar la seva crítica en com afecta els joves, ja que molts renuncien al tren –"una font de frustració", va denunciar– i a millors oportunitats lluny de casa precisament per les dificultats del transport ferroviari regional.