Mobilitat sostenible a Catalunya

Adeu als abonaments gratuïts de Rodalies Renfe: s’haurà de pagar a partir d’aquesta data

El nou bitllet, amb tarifa plana mensual, permetrà viatjar amb tren per totes les corones de Catalunya

Adeu als abonaments gratuïts de Rodalies Renfe: s’haurà de pagar a partir d’aquesta data

Ricard Cugat

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Any de trànsit en les bonificacions del transport públic a Catalunya. Es mantindrà durant tot el 2025 el 50% de rebaixa a la T-usual, la T-jove i els títols per a famílies nombroses i monoparentals, tot i que a partir de l’1 de juliol i fins al 31 de desembre els percentatges que aporten el Govern i la Generalitat s’intercanviaran, de manera que l’Estat passarà a abonar-ne el 20% i el Govern, el 30%.

L’estació de Rodalies de Manresa /

Oscar Bayona

En el cas dels trens de Rodalies Renfe, la casuística és diferent i té un full de ruta individual. Fins al 30 de juny d’aquest any es manté la gratuïtat del títol per als viatgers recurrents. Però a partir de l’1 de julioldesapareix la bonificació del 100% de l’Estat. ¿Què passarà llavors? El Govern posarà en circulació l’1 de juliol un nou bitllet de tren amb tarifa plana de 20 euros al mes per moure’s per les diferents corones catalanes, és a dir, per tot el territori.

Així ho ha anunciat el secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Conselleria de Territori, Manel Nadal, durant una compareixença al Parlament per debatre precisament sobre les bonificacions del transport públic. Ha sigut en el torn de rèplica quan ha esmentat aquest nou títol ferroviari, que, de fet, ja s’esmenta en el decret estatal 1/2025 que a finals de gener va aprovar, entre altres mesures, la continuïtat de les ajudes a la mobilitat col·lectiva: «Un abonament mensual nominatiu de tarifa única de 20 euros, amb validesa d’un mes des de la data d’inici de vigència que es podrà utilitzar per totes les zones de cada nucli».

Notícies relacionades

Malgrat que el decret estatal així ho establís, Catalunya té les competències tarifàries de Rodalies des del 2010, amb la qual cosa la decisió última recau en la Generalitat. Amb les paraules de Nadal al Parlament, el Govern dona per bo el full de ruta del Govern central per implantar aquesta tarifa plana per al sistema ferroviari a Catalunya.

Nadal també ha avançat que el bitllet únic que el Ministeri de Transports va anunciar a principis de gener tindrà la seva versió catalana. «No tindrem un bitllet estatal, tindrem el nostre propi que permetrà interoperar amb la resta de l’Estat», ha explicat.