La Mia, l’avatar de Mossos, pot recollir denúncies en 10 idiomes

Creat a partir de la imatge real d’una agent del cos, el projecte d’una intel·ligència artificial formarà part de la futura comissaria virtual, a la qual es podrà accedir a qualsevol hora.

La Mia, l’avatar de Mossos, pot recollir denúncies en 10 idiomes
4
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

A l’entrar a la comissaria virtual dels Mossos d’Esquadra, els usuaris poden rebre l’ajuda de la Mia, una agent del cos que gràcies a la intel·ligència artificial (IA) atendrà consultes o tràmits, informarà sobre procediments i, com si es tractés d’unes dependències físiques, recollirà denúncies. Ho farà en un total de 10 idiomes diferents (entre ells català, castellà, anglès, francès, italià, xinès i japonès).

Aquesta assistent virtual és la principal novetat que presentaran els Mossos en el Mobile World Congress aquesta setmana, segons ha avançat la policia catalana a EL PERIÓDICO. Els assistents al congrés podran interactuar en l’estand de la policia catalana amb aquest prototip, igual que es farà en la futura comissaria virtual, i veure la funcionalitat del projecte.

Fa any i mig que la comissaria virtual dels Mossos va començar a caminar després de rebre un pressupost de més de 10 milions d’euros, que serveixen per dissenyar els tràmits telemàtics, crear eines d’anàlisi dels serveis oferts per la IA i desenvolupar funcions de ciberseguretat. De moment encara no hi ha establert un calendari per posar en marxa la comissaria.

A diferència d’altres avatars virtuals, la Mia ha sigut creada a partir de la imatge real d’una agent del cos de la policia catalana. Va ser programada per un mosso de la Divisió de Sistemes i Telecomunicacions que va comptar amb l’ajuda del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació. En declaracions a aquest diari, l’inspector Tomàs Copete, cap de la Divisió de Sistemes i Telecomunicacions, va remarcar que la interacció de l’usuari amb un personatge molt realista incrementa la confiança i la qualitat del servei que ofereix la policia.

L’assistent detecta l’idioma amb què es comunica el ciutadà i hi interactua per imatge, veu i text per garantir la completa comprensió. En cas de les denúncies, quan se li explica el tipus de delicte sofert, ella fa les preguntes pertinents per recopilar com més informació millor i enviar el cas a la unitat policial específica. D’aquesta manera, els agents poden saber a l’acte qualsevol detall sol·licitat i determinar els indicis concrets per iniciar una investigació.

Un exemple d’aquest projecte seria el furt d’un telèfon mòbil en el qual la Mia pregunta per la marca o el model o per si té geolocalització, a més de saber l’últim lloc en què va ser vist. Si es tractés d’un robatori amb violència dins d’un vehicle o d’un local, s’enviaria la denúncia a la unitat corresponent dins d’aquesta àrea policial. Una vegada acabada la interacció, apareix un document amb tota la conversa entre l’usuari i l’assistent que ha de ser validat amb una firma digital i que compta exactament de la mateixa manera que una denúncia que s’hagi presentat davant una comissaria física.

No per a agressions sexuals

Els Mossos han treballat amb 12 IA diferents especialitzades en delictes molt concrets com ara furts, robatoris en totes les seves modalitats o ocupacions d’immobles, entre d’altres, ja que d’aquesta manera és més fàcil la interacció amb l’usuari i permet actualitzar el sistema davant un canvi de normativa. Copete va recordar que hi ha delictes que la legislació no permet presentar de manera virtual, com les agressions i els abusos sexuals, ja que fa falta el "tracte humà" que ofereixen els agents a les comissaries a fi de garantir la millor atenció a la víctima davant aquest tipus de situacions que afecten la seva intimitat.

Nova delinqüència

La Mia serà la cara visible dels Mossos en la futura comissaria virtual, un "projecte fonamental" del cos, segons va remarcar el comissari Miquel Àngel Garcia Alvira, cap de la Comissaria General de Tecnologia de la Informació i Comunicació de la policia catalana. Segons Garcia Alvira, aquesta comissaria virtual ha de garantir "proximitat i prevenció" als ciutadans que requereixin els seus serveis de manera telemàtica. Tothom hi podrà interactuar des de casa tothora del dia i fer consultes, tramitar peticions o formular denúncies després de patir un delicte o mentre el pateixi, com és el cas d’algunes ciberestafes.

En aquest sentit, el comissari va destacar que d’aquesta manera es guanya en proximitat amb la població i es té informació "en temps real del que passa", cosa que és fonamental per combatre els delictes informàtics. "La lluita contra aquesta criminalitat requereix un canvi de mentalitat. No podem abordar la ciberdelinqüència igual que la que és física", va explicar Garcia Alvira a EL PERIÓDICO, i va afegir que aquest tipus de delictes afecten qualsevol perfil de població sense discriminar edat o estrat social. A més, va detallar que ja no cal que el delinqüent estigui a prop físicament de la víctima, de manera que ningú està fora de perill de patir un delicte cibernètic.

Notícies relacionades

També creu que l’assistent virtual presentat en l’MWC pot ajudar "davant la inquietud dels ciutadans en qualsevol moment" amb més fiabilitat que altres sistemes, ja que aquest motor d’IA ha sigut entrenat i alimentat amb procediments policials propis dels Mossos. "Hem facilitat informació valuosa per a nosaltres i hem explicat a l’algoritme com l’ha d’interpretar adequadament per oferir un més bon servei", va indicar també García Elvira, que va remarcar la tasca duta a terme pels mateixos agents d’aquesta Divisió de Sistemes i Telecomunicacions en la creació del projecte.

Aquesta assistent virtual és una de les tres propostes que presenten els Mossos en l’MWC. Les altres són un vehicle hiperconnectat, amb un dron al sostre, i un sistema avançat d’anàlisi de dades que permet creuar bases d’informació per facilitar la intel·ligència policial a l’hora de preparar dispositius contra la delinqüència.