Un radar de la Jonquera sanciona 411 conductors al dia
L'allau de multes, 50.053 en quatre mesos, ha motivat la creació de la plataforma Stop Radar que se centra en buscar la manera d'anul·lar-lo
Els veïns agrupats per defensar la retirada sostenen que la velocitat a la qual sanciona, 60 quilòmetres per hora, és errònia, perquè és una via urbana, i hauria de ser a 50

El radar a lN-IIa la Jonquera. /
El radar de l’N-II a la Jonquera, a la sortida de la població direcció Figueres, entre l’estació de servei Andamur i el Sol Jonquera, s’ha convertit en el que més sancions imposa cada dia a Catalunya només quatre mesos després de ser instal·lat. 50.533 des de 21 d’octubre a 20 de febrer. Això suposa una mitjana de 411 multes al dia. O unes 17 multes cada hora. Davant l’allau de sancions que han rebut i han de pagar alguns veïns, ha sorgit la Plataforma Stop Radar de la Jonquera. Ara mateix se centra a buscar la manera que es pugui anul·lar el radar i les multes. I quina fórmula han trobat? Doncs un defecte de forma el quall permetria agafar-se per sol·licitar la nul·litat. La carretera és una via urbana i a les vies urbanes s'ha de circular com a màxim a 50 quilòmetres per hora. I, en canvi, la senyalització actual és de 60 quilòmetres per hora.
Sembla contradictori que es reclami justament rebaixar encara més la velocitat quan amb l'actual, el radar ha deixat clar que se circula a més velocitat que els 60 quilòmetres per hora que marca actualment la senyalització.
Però la plataforma deixa clar, primer, que és una manera de poder anul·lar el radar i tornar sancions, i segon, que si es rebaixa a 50 quilòmetres per hora i es marca adequadament, serà més visible per al conductor el fet que està circulant per una via urbana i, per tant, confien que veuran el radar i rebaixaran la velocitat.
La situació actual és que la carretera és una via nacional, l'N-II en un tram del final del municipi. Hi ha la indicació d’avís del radar, per a la plataforma, insuficient.
L’alcaldessa, Míriam Lanero, ha defensat des de l'inici de la polèmica que un estudi elaborat prèviament constatava que el 90% dels conductors circulen a més velocitat de la permesa. I que circulant a 60, no hi hauria sanció. La mesura del radar, ha constatat en tot moment, pretén millorar la seguretat en un punt on, tot i ser una via molt transitada, hi ha nombrosos negocis a banda i banda de la carretera. Supermercats benzineres o l’Outlet Gran Jonquera.
La plataforma entén que es poden prendre altres mesures a banda del radar per millorar. La seguretat a la via. En aquest moment, però, intenta que l’Ajuntament faci un informe exposant el fet que hi ha un error. Que la via és urbana i la senyalització de velocitat hauria de ser a 50 quilòmetres per hora. Asseguren que des de la Diputació de Girona esperen l’informe per poder preparar la nul·litat. La recaptació la gestiona Xaloc, organisme de la Diputació.
La carretera és urbana des de l'agost de 2023 quan el Ministeri de Foment i l'Ajuntament van arribar a un acord pel tram entre el quilòmetre 772,43 i 773, 75. «Les tasques de manteniment i conservació de la via seran competència de l’Ajuntament i la via haurà de complir les normes de circulació viària establerta per les vies urbanes», diu la plataforma. Per tant, a 50 quilòmetres per hora i no a 60. «El radar està instal·lat erròniament d’inici, en una via mal senyalitzada», diuen.
La petició de l’informe ha estat realitzada, però el govern local encara no ha respost. Esperen que si no ho fa el govern, sigui els grups de l'oposició al consistori, ERC i PSC que junts tenen majoria, els que ho forcin. Al consistori hi ha 5 regidors de Junts, 5 d’ERC i 1 del PSC.
Allau de sancions
La principal problemàtica ha estat l’allau de sancions. Molts veïns es van trobar que les primeres van arribar vuit setmanes després d’haver comès la primera i, per tant, n’havien comès moltes més, i arribaven d'una vegada.
Notícies relacionadesÉs el radar de Catalunya que més sancions imposa ara mateix. Per darrere n’hi ha un situat a Platja d’Aro amb 66.047 multes, però tot l'any, i això suposa 188 multes al dia. El segon que més sancions imposa ho fa amb 27.077 l'any, 77 multes al dia.
A la Jonquera han estat: 5724 (del 21 al 31 d'octubre; 13.680 novembre; 14941 al desembre; 13169 al gener; i 3039 de l’1 al 20 de febrer. El govern confia que es vagin reduint. La plataforma no ho té tan clar. A aquest ritme, en un any superarien de llarg les cent mil sancions. Les previsions de l’informe elaborat prèviament d’adjudicar-se a una empresa la instal·lació del radar, xifrava en una vintena de sancions al dia. Ara bé, el pressupost municipal ha previst uns ingressos de més de dos milions d’euros. De moment, les sancions cobrades són poc més de sis mil. I mentrestant, el temut radar va multant.

El radar de la Jonquera, a l'N-II, en un tram amb alta activitat comercial. /
- La Mia, l’avatar de Mossos, pot recollir denúncies en 10 idiomes
- El trànsit sega set vides a Catalunya en una nit
- Denúncia veïnal Nens al parc Güell: prohibit jugar a futbol, anar en bici i de vegades córrer
- Desenes d’ajuntaments xoquen amb dificultats per reparar fugues
- Starmer anuncia una coalició europea per defensar Ucraïna
- «Amb l’edat aprens a no jutjar, cadascú sabrà per què fa o no fa les coses»
- Fira tecnològica a Barcelona Mobile World Congress 2025, en directe: última hora del MWC i novetats
- Fira tecnològica Trump utilitza l’MWC per carregar contra la regulació tecnològica d’Europa
- Aquest dilluns Dia de pluja a Barcelona: el temporal deixa fortes pluges i fins i tot calamarsa en alguns barris de la ciutat
- OBERT A RENOVAR Szczesny: «Em sento molt còmode meditant davant de tothom al vestidor»