Educació mantindrà el MIR per a professors amb un nou format
El projecte pilot perdrà els fons europeus el curs que ve, però la conselleria assegura que buscarà finançament perquè el programa Sensei continuï actiu els tres anys vinents.

Establert als països anglosaxons, del MIR educatiu (traslladar als professors el sistema de formació i especialitat dels metges) es parla des del 2018, amb Íñigo Méndez de Vigo (PP) al capdavant del Ministeri d’Educació, però continua sense fer-se realitat a Espanya. Catalunya sí que ha emprès un projecte pilot, batejat com a Sensei. Programa de residència inicial docent, que es va posar en marxa de manera voluntària el curs 2023-24. El pilot, que va arrencar amb 250 places i un pressupost d’11 milions d’euros (5,6 per curs) finançats en un 95% amb fons europeus, arriba a la seva fi aquest curs en un moment clau, en el qual la formació del professorat és un dels elements en revisió després dels mals resultats obtinguts en informes com PISA, PIRLS o TIMMS.
El primer any de funcionament, el Sensei va tenir una valoració positiva per part dels implicats, que de mitjana li van donar un 7,6 sobre 10. Van ser 247 nous docents guiats per 85 mentors en 55 centres educatius. Recentment, tots els grups del Parlament excepte Vox van votar a favor de la continuïtat d’aquest MIR. I el Departament d’Educació i FP també aposta per això, tot i que la intenció és fer-li un volt. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, la conselleria d’Esther Niubó està treballant per mantenir el programa però amb un format diferent. El nou Sensei seria operatiu els tres anys vinents.
Un dels reptes per mantenir actiu el programa serà fer front a la caiguda del finançament europeu, que del 95% passarà al 40%. Fonts del departament asseguren que el Sensei "no corre perill" i que es buscaran les fórmules per aconseguir aquest 60% restant que permeti que continuï vigent.
Els professors que han participat en el projecte pilot han realitzat docència amb suport durant mitja jornada, per la qual han cobrat, i l’altra mitja han seguit un programa formatiu teòric i pràctic que inclou seminaris, tallers o visites a altres centres. L’anterior conselleria, en mans d’ERC, va xifrar en 160 milions el cost d’implantar el Sensei en el conjunt del sistema educatiu català.
Centrat especialment en la gestió de l’aula i les pràctiques de l’ensenyament, el MIR educatiu català continua sent voluntari i aquest curs 24-25 ha tingut més demanda que oferta i algun aspirant s’ha quedat fora.
El grup d’experts convocat per la Generalitat després dels desastrosos resultats de PISA va recomanar en les seves conclusions "generalitzar un programa de formació i avaluació de les competències professionals dels docents que s’incorporin al sistema educatiu". Els especialistes recorden que l’estudi Effective Teacher Policies (2018) conclou que els sistemes educatius amb més taxa d’èxit tenen polítiques d’equitat i cultura de l’acompanyament al docent novell. Un altre informe del 2019 de la UE sentencia que la inducció docent de qualitat juga un paper clau en l’excel·lència educativa. El 2021, la investigació Teachers in Europe va corroborar les bondats d’acompanyar el docent novell a partir de programes d’inducció.
Sense supervisió
Notícies relacionadesSegons les dades de l’OCDE, el 80% dels professors espanyols afirmen que cap col·lega ha entrat a la seva aula per veure com fa classe i el 40% assegura que ningú els guia sobre com han d’impartir la seva matèria. Malgrat aquestes llacunes, el MIR educatiu està en repòs a Espanya. Al sindicats no els atrau en absolut. Ni tan sols es va esmentar durant l’última reunió entre el ministeri i les centrals per negociar la reforma de la professió docent. El que sí que es va pactar és que un dels grups de treball establerts se centri en l’ingrés en la funció docent, inclosa la "tutorització de pràctiques i iniciació a la docència".
"Escoltem la paraula MIR, que està tan devaluada, i ens posem a córrer. Una altra cosa és parlar de la tutorització de pràctiques. Nosaltres apostem per un sistema en el qual el professor en actiu que tuteli el novell tingui algun tipus d’incentiu perquè ara mateix és una qüestió de bona voluntat", explica Marta Herraiz, responsable d’Educació Pública d’UGT. "¿Serà obra de mà barata?", es pregunta el secretari general de la Federació d’Ensenyament de CCOO, Francisco García. "No tenim prou professors i endurirem encara més les condicions amb un MIR. Cal ser realista", afegeix el responsable d’educació de Csif, Mario Gutiérrez.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació a Catalunya Les escoles La Farga i la Vall comuniquen a les famílies que segregaran per sexe i que perdran el concert
- Incidents L'imam desnonat a Salt: "Que els joves no facin res; estem en un terreny d'entesa"
- Consellera del Govern L'oposició critica que Martínez Bravo visqui entre Madrid i Barcelona i li demana que corregeixi "aquest fet inèdit"
- Mazón cobrarà 75.000 € de sou públic dos anys més si arriba al juliol
- Malalties mentals Un actor de 'Merlí' se sincera sobre la depressió que va patir durant la sèrie: "Em va salvar la vida"
- ATAPUERCA Els humans van arribar a Europa fa almenys 1,4 milions d’anys
- Medi ambient El 46% dels peixos del Mediterrani tenen microplàstics
- Els funcionaris de presons seran agents de l’autoritat
- Aniversari del crim de Mas d’Enric "Necessitem que el Govern admeti què va fallar per tancar el dol"
- Barcelona, protagonista Pagar en botigues ‘online’ amb objectes utilitzats