Transport públic
El Govern convoca reunions diàries amb el ministeri, Renfe i Adif per abordar el caos a Rodalies
Les fallades en la infraestructura i els problemes laborals amb els maquinistes agreugen les incidències al Camp de Tarragona, mentre que els usuaris asseguren que estan ja «desesperats» i comencen a passar-se al vehicle privat o compartit
Tres ferits en un tren de l’R3 de Rodalies que ha xocat amb una pedra de grans dimensions a Ribes de Freser

La consellera Paneque comparece, este miércoles, en el vestíbulo de la estación de Sants /
El dia comença en un vagó de Rodalies per a molts ciutadans de Catalunya. D’alguna manera, a partir d’ara també ho farà per a la consellera de Territori, Sílvia Paneque, que aquest dimecres ha anunciat la convocatòria d’una reunió diària «de control d’incidències» per abordar la situació dels trens a tot el territori. La primera se celebrarà aquest mateix dijous i serà, ha concretat, telemàtica i «al més alt nivell», amb presència de representants, a més del Govern, del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, Renfe i Adif.
La fi de les obres al túnel de Roda de Berà, on s’ha treballat des de l’octubre per adaptar la galeria a les necessitats del corredor mediterrani de mercaderies, ha portat una tornada a la normalitat caòtica, amb errors constants als Regionals i a l’R2 que surt de Sant Vicenç de Calders. Les obres en aquesta estació continuen, i tot i que el corredor Tarragona-Barcelona s’ha pogut recuperar, la situació dista molt de ser la desitjable. Renfe esperava un primer dia difícil, però potser no era tan previsible que tres dies després, les coses continuessin tan accidentades.

Informadors de Renfe donen indicacions a viatgers a l’estació de Sant Vicenç de Calders /
¿La raó? No hi ha una versió oficial perquè els implicats (Renfe i Adif) beuen del mateix afluent (el Govern), però sí que és un fet que les avaries al Camp de Tarragona s’estan produint en la infraestructura (errors elèctrics o en la senyalització), i aquesta és una competència del gestor ferroviari, no de l’operador del transport. Va passar el mateix el febrer del 2024 quan es va posar fi a gairebé cinc mesos d’obres a l’R3: els primers 15 dies van ser un calvari d’errors en el sistema.
I els maquinistes…
Però a això s’hi ha d’afegir el conflicte laboral amb els maquinistes, amb una mena de vaga encoberta com a represàlia per un traspàs de Rodalies que, segons com ho veuen els comitès d’empresa de Renfe i Adif, no garanteix els seus drets. En resum, una tempesta perfecta que passa en una zona de Catalunya ja per si mateix menystinguda en matèria d’infraestructures i que ha vist com unes millores ferroviàries arribaven, bàsicament, per muscular el transport de mercaderies, i en menor mesura, el de viatgers.

Viatgers de trens regionals, a l’estació de Tarragona /
Per això que Paneque hagi decidit convocar aquesta trobada matinal amb tots els implicats en el sistema ferroviari català. A excepció dels usuaris, que no tindran veu en aquestes trobades. «L’objectiu és saber quines incidències tenim i què es pot fer, amb la màxima celeritat, per resoldre-les. Tenim anomalies que no s’haurien de produir», ha explicat la titular de Territori, que ha comparegut en solitari a l’estació de Sants, on mantenia una reunió, precisament, amb responsables de Renfe, Adif i l’empresa que es va encarregar de l’obra de Roda de Berà. Paneque també ha avançat que ha demanat comparèixer al Parlament per donar explicacions sobre el que està passant a Rodalies, un servei, ha asseverat, producte «de l’abandonament de molts anys en matèria de finançament».
Això del dia
Les reunions diàries no se centraran només al Camp de Tarragona, sinó que abordaran qualsevol problema que es produeixi a tota la xarxa ferroviària, des de Lleida fins a Portbou. Si s’hagués celebrat aquest dimecres, els temes de conversa haurien sigut sens dubte els retards acumulats a l’R2 sud i a tots els regionals del sud (amb retards que superen els 30 minuts de mitjana) i amb trens programats que ni van sortir, segons denuncia la plataforma Dignitat a les Vies.
Notícies relacionadesAquesta entitat adverteix que els ànims estan pitjor que mai –«la gent està desesperada», concreta la portaveu, Anna Gómez»– i que hi ha molts viatgers que ja no agafen ni els trens ni els busos alternatius i es passen directament al cotxe privat o compartit. Comparteixen el cas d’un viatger que, a bord d’un Avant que venia de Tortosa, ha tardat tres hores a realitzar el trajecte Reus-Barcelona. Quan li han preguntat per aquests casos, la consellera Paneque ha agafat el guant i ha demanat disculpes.

Un tren de l’R3 avariat, l’octubre passat /
Però en la reunió també s’hauria parlat del tall de l’R3. La línia que puja a Puigcerdà està partida en dos des de dimarts a les set de la tarda, quan tres persones van resultar ferides al xocar un tren amb una enorme pedra que al migdia d’aquest dimecres encara no havia pogut ser retirada. El servei entre Ribes i Puigcerdà es fa en bus per la serpentejant collada de Tosses. El tren continua funcionant entre l’Hospitalet i Planoles. Demà reunió. I ja ho veurem.
- Usos lingüístics Emma Vilarasau, en l’especial sobre la llengua de TV3: «No es pot viure les 24 hores en català»
- Gestió hídrica Rialb, el segon embassament més gran de Catalunya i el més jove, bat un nou rècord d’ompliment
- Previsió meteorològica Catalunya activa diversos avisos per pluja per a aquest dijous i llança un preavís de situació meteorològica de perill per dissabte
- La jove el pare de la qual li va frenar l’eutanàsia reitera al jutjat que vol morir
- Tractament experimental Un estudi en ratolins suggereix que l’aspirina «té potencial» per frenar la metàstasi