Mobilitat interurbana

Renfe licita per 50 milions els 126 busos que cobriran el tall de l’R3

El pla alternatiu de transport entre Mollet i la Garriga serà el més car de la història de Renfe a Catalunya, amb línies directes a BCN i servei entre les estacions que es quedaran sense tren al juny.

La parada a la capital catalana s’ha situat a l’estació de Fabra i Puig

Renfe licita per 50 milions els 126 busos que cobriran el tall de l’R3
4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Mentre es llepa les ferides de l’accidentada suposada tornada a la normalitat al Camp de Tarragona, Renfe ja es prepara per al següent tall de circulació a la xarxa ferroviària, previst en la línia R3 de Rodalies a partir de finals de juny. Seran 12 mesos amb el servei interromput entre les estacions de Mollet i la Garriga, que obligarà a desplegar un exèrcit d’autobusos. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, seran 126 vehicles per a un concurs ja convocat per valor d’uns 50 milions d’euros. Durant aquest any, des del 28 de juny, està previst que Adif acabi la instal·lació d’una nova via entre Parets i la Garriga (uns 17 quilòmetres), amb la qual cosa aquest tram deixarà de ser d’un sol carril.

La licitació es divideix en tres lots que responen a les línies que es creïn per cobrir per carretera tot el territori afectat. El primer fa referència al servei de transport alternatiu entre les estacions de Centelles i Mollet-Santa Rosa. El segon es destina a les línies que aniran de Centelles a Barcelona i la Vic-Centelles-Barcelona. I el tercer té com a finalitat cobrir per carretera la distància entre la Garriga i Barcelona. El pressupost base de licitació, IVA inclòs, és de 49,5 milions d’euros. Són 30,4 milions d’euros per al lot 1, uns 13 milions per al lot 2 i prop de 6 milions per al lot tres.

El repartiment

Per al lot 1 seran necessaris un total de 58 autobusos i un microbús. Per al lot 2 seran 54 busos i un microbús i per al lot 3 faran falta 14 autobusos més. Un total de 126 vehicles que fan pensar que seran diverses les companyies de transport per carretera que acabaran per aconseguir el pastís. O això, o una unió temporal d’empreses. El concurs del primer tall va quedar desert en primera instància. Renfe va augmentar el pressupost i finalment es va acabar adjudicant per uns 13 milions d’euros.

Al lot 2 s’inclouen 20 autobusos que només està previst que funcionin durant els dies del mercat medieval de Vic, és a dir, els dies 5, 6, 7 i 8 de desembre. Aquests vehicles, no obstant, tal com estableixen les bases del concurs convocat per Renfe, podran realitzar els trajectes definits per als dos primers lots.

La parada a la capital catalana, tot i que els usuaris havien demanat penetrar més a la ciutat, s’ha situat finalment al lloc que Renfe va anunciar al gener: l’estació d’autobusos de Fabra i Puig, des d’on els viatgers de l’R3 (es calcula que té una demanda d’unes 13.000 persones) podran seguir el seu camí amb la línia 1 del metro.

El tall, segons assenyalen els documents del concurs públic, finalitzarà el 10 de juliol del 2026 (és un any i 13 dies d’interrupció de la línia), tot i que les bases també indiquen que les dates poden patir algunes variacions que hauran de ser informades amb almenys 15 dies d’antelació. Així les coses, l’R3 funcionarà a partir del 28 de juny entre l’Hospitalet i Mollet-Santa Rosa i entre la Garriga i la Tor de Querol.

Autopista urbana

Al primer tall, entre l’octubre del 2023 i el febrer del 2024, els busos paraven a la Sagrera-Meridiana, punt d’intercanvi directe amb autobusos interurbans, les línies L1, L5 i L9 de metro i les línies R4 i R12 de Rodalies, amb freqüències de 30 minuts en hora punta. Unes obres en l’entorn no permeten repetir ubicació, amb la qual cosa s’ha optat per Fabra i Puig, en el punt en què la Meridiana, encara per reformar en aquest tram, manté un cert aspecte d’autopista urbana camí de la C-58, la C-33 o la C-17.

Per una qüestió logística, d’estacionament dels autocars, el servei de l’R3 quedarà interromput a partir de l’estació de Mollet-Santa Rosa i no a Parets, on unes obres a l’estació no permeten utilitzar la zona que sí que es va habilitar fa un any perquè els autobusos poguessin operar durant el primer tall per a les obres de desdoblament de vies.

Notícies relacionades

El dineral invertit en el pla alternatiu de transports s’uneix al cost de l’obra, que va a càrrec d’Adif, el gestor de la infraestructura ferroviària. Entre els dos talls en l’R3, Renfe s’haurà gastat 63 milions d’euros només en autobusos, per a un projecte de desdoblament de vies que té un cost afegit de 155 milions d’euros. En total, prop de 220 milions d’euros per a 17 quilòmetres de via, un treball imprescindible per millorar l’eficiència i fiabilitat de la línia R3, en la qual està previst desdoblar tota la via des de Montcada Bifurcació fins a Vic, prop de 60 quilòmetres que s’estan treballant per trams, amb la idea que tot estigui acabat abans de 10 anys.

Es pot fer el mateix paral·lelisme amb el projecte del túnel de Roda de Berà. En el Camp de Tarragona s’han invertit 35 milions a l’obra, als quals cal sumar 26,5 milions més destinats a l’herculi pla alternatiu de transport.