Servei tensionat
Enèsima jornada de caos a la xarxa ferroviària catalana
Un tall del subministrament elèctric va obligar a interrompre el servei d’AVE, llarga i mitja distància direcció el Prat, mentre que una avaria a la Sagrera bloquejava la línia en sentit Girona i França.

L’estació de Sants va viure ahir una nova jornada de caos a causa de dues incidències, aquesta vegada en la línia d’alta velocitat. Una a primera hora en el subministrament elèctric va provocar retards de fins a tres hores en alguns trens i va afectar milers de passatgers que es van aglomerar a l’estació a l’espera de viatjar, lamentant la incertesa per la falta d’informació rebuda; i una altra al migdia va obligar a tallar la línia d’alta velocitat entre Barcelona-Sants i la bifurcació de Mollet.

Un treballador de Renfe informa amb un megàfon, ahir a Sants. | JORDI OTIX /
A primera hora del matí, una avaria a la catenària que proporciona el subministrament elèctric entre Barcelona-Sants i el Prat de Llobregat va deixar bloquejat al túnel de sortida de l’estació barcelonina el tren d’alta velocitat de la companyia Ouigo que havia sortit a les 6.40 hores amb destí a Madrid. Les 403 persones que viatjaven en aquell tren van ser evacuats del comboi i, atesa la proximitat amb l’estació, hi van anar caminant, acompanyades per mossos i bombers.
L’electricitat no va tornar fins passades les 9.30 hores, quan es va restablir la circulació de trens d’alta velocitat, llarga i mitja distància, però en una única via, fins que a les 10.30 el comboi bloquejat va poder ser retirat i es va recuperar la circulació en totes les vies. Mitjançant un megàfon, els treballadors anaven cridant en el control d’accessos als passatgers a mesura que s’anaven assignant vies als trens, mostra de la recuperació d’una certa normalitat a partir de les 11 del matí.
Ja al migdia, l’alta velocitat a Catalunya va patir una segona incidència que ha va obligar a tallar la línia d’alta velocitat en sentit Girona-França durant unes dues hores, i com a conseqüència tres trens aturats: un amb destí Figueres (Alt Empordà) i dos de procedents de França amb destí Madrid i Barcelona. Fonts d’Adif van informar a Efe que una vagoneta de reparació va quedar avariada a la zona de la Sagrera i que va afectar la bifurcació de Mollet del Vallès.
Per als viatgers afectats per aquesta segona incidència es va establir un pla alternatiu de transport fins que va reobrir la línia, cap a les 15.30 hores.
Segons va explicar la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, la causa del tall elèctric encara no està clara, però s’estudien dues opcions: que la catenària hagi sigut afectada per la caiguda d’una placa a causa de les pluges registrades o que hagi sigut provocada pel propi tren.
Queixes dels passatgers
De fet, la poca informació que es va facilitar als passatgers en els primers moments de l’afectació va ser una de les principals queixes dels passatgers afectats pels retards, segons van explicar alguns d’ells a EL PERIÓDICO.
El Sergio, que per motius de feina havia d’anar a Saragossa en el tren que sortia de Sants a les 8 del matí, va decidir comprar un altre bitllet per a les 12.40. «Quan he arribat hi havia moltíssima gent, i es parlava que hi havia fum a les vies, gent que tornava caminant per les vies..., però no hi havia comunicació oficial, tot era el que es parlava, de manera que el missatge potser estava distorsionat», narrava. «El més curiós és que he trucat a Renfe i m’han dit que no tenien informació quan ja informaven les televisions», afegia.
«Hem estat quasi tres hores en un tren sense lavabo ni llum», explicava la Montse, passatgera del tren direcció Granada de les 6.45, que anava just darrere del tren bloquejat al túnel. Ella anava en direcció a Saragossa per veure el partit de waterpolo del CN Barcelona on juga la seva neta –tot l’equip esperava a l’estació–. «En lloc de ressituar-nos en un tren direcció Madrid, ens han abandonat sense donar-nos cap informació», denunciava, resignada, mentre feia cua per rebre informació.
Segons Renfe, unes 3.500 persones van resultar afectades pels retards, a les quals caldria sumar els passatgers que tenien bitllets amb Iryo i Ouigo. Les aglomeracions que es van produir al vestíbul de l’estació van obligar els treballadors a utilitzar megàfons per informar els usuaris.
Notícies relacionadesA les 12 del matí l’estació es començava a descongestionar, ja que només una vintena de persones feien cua per resoldre dubtes i fer reclamacions i un volum habitual de passatgers a la zona pròxima als accesos. El tall a la via d’alta velocitat es va registrar 24 hores després que una altra avaria elèctrica obligués divendres a desallotjar 900 persones d’un tren de rodalies a l’Hospitalet de Llobregat.
Reunió d’urgència
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i portaveu de la Generalitat, Sílvia Paneque, va anunciar ahir una reunió avui a l’estació de Barcelona-Sants per demanar a Adif i a Renfe «solucions immediates» davant les incidències, que atribueix en part a distorsions derivades de les obres però que no han d’impedir el servei, va assenyalar.«Volem assegurar, a partir de dilluns, que hi hagi els equips necessaris per part de Renfe i Adif» per afrontar els problemes que sorgeixin, va declarar ahir en la inauguració de la nova estació de busos a Palamós.Sobre la incidència d’ahir a l’estació de Barcelona Sants, la primera de la jornada, la consellera del ram va respondre que la causa encara no està clara, però que hi ha dues possibilitats. «Una de més accidental, com és la caiguda d’una placa que ha afectat la catenària i derivada a causa de les pluges, o l’altra, que fos causada pel propi tren», va explicar.
- La nova Casa Blanca El poder de Musk, l’acostament a Rússia i els aranzels passen factura a Trump
- Crònica rosa Ter Stegen, ¿banyes i pesos?
- AJORNAT EL BARÇA-OSASUNA A MONTJUÏC La tragèdia castiga el Barça
- Els metges de capçalera receptaran esport a Catalunya
- Alba Bou: "Ningú ens ha demanat l’opinió sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat"
- Maten un home a trets a la sortida d'una discoteca a Terrassa
- Estigma i maternitat El repte de les mares amb trastorn mental: acceptació, acompanyament, activisme
- El moviment ens defineix
- MULTIMÈDIA Catalanisme i educació (capítol 1): les herències de les polítiques educatives a Catalunya
- Comerç exterior ¿Quins aliments exporten les empreses catalanes i quins països els compren?