Renfe i Adif pacten 10 compromisos amb la Generalitat
Entre les mesures anunciades, Adif reforçarà la inspecció de les infraestructures, incrementarà el seu personal i establirà una oficina tècnica per supervisar i coordinar els treballs.

La reunió convocada aquest migdia a l’estació de Sants ha donat pas a una sèrie de compromisos entre el Ministeri de Transports, la Generalitat i Renfe, en un context marcat per les contínues incidències a la xarxa de Rodalies.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, acompanyada pel secretari general de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Jordi Terrades, i el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, va presidir la trobada en la qual es van acordar diverses mesures per agilitzar la millora del servei ferroviari a Catalunya.
Sense calendari
Malgrat els contratemps inicials, que van retardar l’arribada del president d’Adif, Pedro Marco de la Peña, a causa de complicacions meteorològiques, a la cita es van acabar concretant una sèrie d’acords significatius per al futur del sistema ferroviari català, tot i que sense concreció de calendari ni xifres econòmiques.
Entre els compromisos destaquen la intensificació dels treballs d’inspecció d’infraestructures i l’acceleració dels processos de selecció de personal tècnic, dues àrees clau per garantir la fiabilitat i qualitat del servei de Rodalies.
Durant la compareixença davant els mitjans de comunicació, Paneque va voler posar en context la situació actual i va assenyalar: "Ens hem trobat una xarxa ferroviària en una situació pitjor del que imaginàvem, però estem treballant amb inversions de gran envergadura per millorar-la".
La consellera va recordar que la Generalitat va assumir la titularitat de Rodalies el 2010 i que, malgrat els esforços, no ha sigut fins als últims dos anys que gràcies als acords s’han començat a començar a materialitzar les grans inversions.
Malgrat la magnitud d’aquestes obres, que inclouen projectes com la finalització de les obres de l’estació de Roda de Berà o la millora de la Sagrera, Paneque va remarcar la importància d’atenuar l’impacte de les obres en la vida quotidiana dels usuaris. "Qualsevol incidència que es produeixi ha de ser atesa de forma immediata i amb la màxima diligencia", va emfatitzar.
Nova oficina tècnica
Un dels acords més destacats de la jornada va ser la creació d’una oficina tècnica que permeti realitzar un seguiment conjunt de les actuacions i coordinar els esforços entre les diferents administracions involucrades. "Volem evitar que els usuaris pateixin els efectes de la falta d’informació o la tardança en la resposta davant possibles incidències. La creació d’aquesta oficina és essencial per garantir que tot funcioni amb la màxima eficàcia", va afegir Paneque.
A més, es va acordar reforçar el personal en dues àrees clau: al centre d’operacions de Renfe i als centres d’atenció a l’usuari, que s’han vist desbordats en situacions d’emergència. També es va establir que, per a les obres que impliquin talls de servei superiors a una setmana, no es posaran en marxa fins a haver realitzat una fase de proves sense passatgers per garantir que el servei es restableixi amb total normalitat.
Falta informació
La consellera també va parlar sobre la necessitat de millorar la comunicació amb els usuaris, especialment respecte als talls de servei i les obres programades. "Tota actuació que afecti el servei ha de ser comunicada amb almenys sis mesos d’antelació [a la Generalitat] perquè puguem garantir que els usuaris rebin tota la informació necessària", va remarcar Paneque.
L’objectiu, segons els acords assolits, és garantir que les inversions en la xarxa ferroviària de Catalunya no només es portin a terme amb l’eficiència més gran possible, sinó que també minimitzin les molèsties per als ciutadans i millorin la qualitat de vida dels usuaris de Rodalies. Paneque va acabar assenyalant que "la millora del servei és un procés continu i els usuaris han de ser el centre de totes les nostres decisions".
En els pròxims mesos, s’espera que aquests compromisos donin pas a una millora palpable en el servei ferroviari de Catalunya, no només en termes d’infraestructura, sinó també en l’atenció i el tracte als milers d’usuaris que diàriament depenen de la xarxa de Rodalies.
La portaveu de Junts al Parlament, Mònica Sales, denunciava que el Govern havia sortit "amb les mans buides" de la reunió amb el Ministeri de Transports i afegia que la reunió entre el Govern i representants del Ministeri de Transports, Renfe i Adif "havia sigut un despropòsit". "No hi ha mesures necessàries per revertir aquesta situació que afecta cada dia molts ciutadans", apuntava Sales, qui remarcava que "el que fa falta és un Govern que es planti davant Madrid per buscar solucions".
Notícies relacionades"Falta de lideratge"
La portaveu de Junts va recriminar al Govern el seu "silenci" i la "falta de lideratge quan ha de plantar-se davant del Govern espanyol pels interessos de Catalunya" i ha acusat Illa de ser "totalment absent". "Demanem que no s’amaguin més, que no callin més i que posin al servei dels catalans totes aquelles mesures per revertir aquesta situació, que és fruit de la desinversió constant i permanent del Govern espanyol cap a Catalunya", va afegir.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sequera a Catalunya Estat dels embassaments avui a Catalunya
- Garatge clausurat Barcelona construirà 240 pisos a partir del 2027 en un solar de la Diagonal desallotjat per conflictiu
- BARCELONEJANT L’altra opa amistosa de Telefónica al Sabadell
- Els metges de capçalera receptaran esport a Catalunya
- Una venjança desencadena una guerra de narcos a Terrassa
- Ayuso surt com a favorit la Tirrè-Adriàtic que avui comença
- Espanya tanca l’Europeu amb una gran plata en el 4x400 masculí
- Marcelinho Huertas demostra talent en un Palau frustrat
- El Barça goleja en el seu 100è partit al Johan Cruyff
- El Getafe remunta i deixa l’Atlètic sense liderat en un final letal (2-1)