Seguretat viària a Catalunya

El 70% dels morts en sinistres de trànsit des del començament del 2025 tenien menys de 45 anys

El percentatge gairebé dobla el registre del 2024 i el 2019, tot i que Trànsit creu que és aviat per parlar d’un canvi de tendència, tot i que sí que assenyala que els joves han sigut més víctimes que causants dels accidents mortals

Trànsit estudia portar a l’AP-7 el pla pilot de la C-32 sud perquè els conductors rebin avisos en temps real d’incidències

L’AP-7 i Rodalies acumulen més de 1.300 incidències en els últims sis mesos

El 70% dels morts en sinistres de trànsit des del començament del 2025 tenien menys de 45 anys

Manu Mitru / EPC

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Són una mica més de dos mesos i mig, però n’hi ha prou perquè alguna alarma s’hagi activat ja al Servei Català de Trànsit. Entre l’1 de setembre i aquest mateix dimarts 18 de març, a Catalunya han perdut la vida en sinistres de trànsit en vies interurbanes un total de33 persones, set més que l’any passat i que el 2019. Cada una d’elles és una tragèdia per si sola, però si s’entra en el detall estadístic, és subjacent una desgràcia encara més gran que té a veure amb l’edat: el 69,7% tenien menys de 45 anys, i el 51,5%, menys de 35 anys; xifres que estan molt per sobre del que ha passat en exercicis anteriors.

El primer mort de l’any, l’1 de gener, va ser un home de 30 anys que va ser atropellat a la C-58 a l’altura de Badia del Vallès. La víctima mortal número 33, l’última fins aquest dimarts, es va registrar a la BP-1121 al seu pas per Monistrol de Montserrat. Un menor de 17 anys que anava en un ciclomotor va perdre la vida al xocar frontalment amb un turisme. El 32è mort va ser sens dubte el més trist de tots: un nadó que anava dins d’un vehicle que va sortir de la via a la T-350, a Santa Bàrbara (Montsià).

No els provoquen

És veritat que és aviat per establir una teoria, però no és menys cert que les xifres parlen per si soles: el 2019 i el 2024, en el mateix període, es va marcar un mateix percentatge de morts menors de 45 anys: un 43,2%. Aquest 2025 el nombre ha escalat fins al 69,7%. Un portaveu de Trànsit assenyala que és un fet que està sent objecte d'estudi, tot i que considera que encara no pot parlar-se d’una tendència clara. Assenyala, a més, una dada rellevant: «Pel que fa a la sinistralitat dels més joves, ells han patit els sinistres, més que provocar-los».

En l’altre extrem del gràfic, els morts en edat adulta han baixat molt en el present exercici. Un 27,3% tenien més de 55 anys, per un 38,5% el 2024 i un 42,3% el 2019. Quant als més grans de 74 anys, abans de la pandèmia eren set a hores d’ara de l’any, per quatre en l’exercici anterior. Des de començament del 2025, Trànsit no ha notificat cap mort a partir d’aquesta edat.

Anem a millor

Tot i que la xifra de víctimes mortals és molt superior aquest 2025, hi ha indicadors que demostren que la sinistralitat va a la baixa a Catalunya. El 2024, de fet, la xifra de morts a les carreteres catalanes va ser de 136, un 11% menys que el 2023 i un 32% per sota del 2019. Fins a mitjans de març, la xifra de sinistres amb víctimes (lleus i greus) és un 8,3% inferior a la del 2024.

Accident a la C-58 a l’altura de Torre Baró, Barcelona, en què a principis de març va perdre la vida un motorista /

Trànsit
Notícies relacionades

a l’observar les carreteres implicades, en la sinistralitat, es compleix una vegada més que les més transitades són les que més víctimes concentren. Cinc persones han perdut la vida a la C-58 i quatre han mort en algun punt de l’AP-7. El 2024, les dues autopistes marcaven zero víctimes a aquesta alçada de l’any.

Cap de setmana negre

El moment més tràgic d’aquests gairebé 80 dies del 2025 es va concentrar el cap de setmana de l’1-2 de març, coincidint amb el carnaval, quan es van notificar set morts a la carretera. L’assumpte va arribar aquell dilluns als alts estaments polítics. El president Salvador Illa, preguntat a Catalunya Ràdio, va dir el següent: «Es farà una revisió, una anàlisi de què ha passat, i si és necessari prendre mesures en algun sentit, les prendrem». A falta del detall concret, en molts casos es va donar la pitjor coincidència possible: alcohol i excessiva velocitat. Potser per això la pròxima campanya de Trànsit portarà com a títol ‘males notícies’.