Nou contracte
L’empresa de manteniment de Renfe té parades un centenar d’escales i ascensors a les estacions de Rodalies
TKE es va fer càrrec de la feina al febrer i després d’una revisió de l’equip ha optat per deixar fora de servei la maquinària que considera que no compleixen uns mínims de seguretat, que s’uneix a la que sí que està avariada
El pla de Rodalies 2020-2030 arriba al seu equador amb 2.000 milions d’euros ja executats
El Govern justifica el caos a Rodalies per les 200 obres que estan en marxa a tota la xarxa ferroviària

Pasajeros de Rodalies, en la estación de Catalunya subiendo los bártulos a pie tras comprobar que los ascensores y las escaleras no funcionan, el pasado 17 de marzo /
El canvi d’una empresa per una altra en el sector públic sempre sol generar contratemps. Perquè la sortint potser es va relaxar en els últims espeternecs de l'adjudicació, conscient que s’acabava el contracte i l’entrada de diners. I perquè l’entrant es troba amb un desplegament del qual mai va formar part. Això és el que ha passat amb el manteniment de les gairebé 250 escales mecàniques i ascensors de les prop de 130 estacionsde Rodalies, que l’1 de febrer va passar de Schindler a TKE Elevadores España, l’antiga Thyssenkrupp Elevator. La nova companyia es va trobar amb més de mig centenar d’estructures avariades. La cosa, no obstant, ha anat a pitjor: un mes i mig després en són un centenar. No és que s’hagi produït una caiguda en cadena del sistema. El que passa és que el nou adjudicatari, al·legant motius de seguretat, ha decidit parar totes aquelles escales mecàniques o aquells elevadors que considera que no estan en bones condicions.

Viatgers de Rodalies a Catalunya, amb escales i ascensors avariats /
El nou contracte té un valor de 8,5 milions d’euros i per primera vegada inclou una respectable partida que s’haurà de destinar a la modernització de l’equip. Segons es va anunciar a principis de febrer, s’actualitzaran 90 ascensors i més de 40 escales mecàniques. Però mentre això arriba, la nova empresa ha preferit auditar la situació actual en les més de 130 estacions de Rodalies. ‘La Vanguardia’ publicava al febrer que la xarxa ferroviària tenia unes 70 escales i ascensors fora de servei. Doncs bé, a dia d’avui, després de revisar el parc existent, són un centenar les estructures que estan aturades.
Llista d’afectades
Això no significa que estiguin avariades. El que passa és que els equips que no passin els estàndards de qualitat, es deixen en guaret a l’espera de ser revisats i actualitzats per poder tornar a funcionar. És una manera de curar-se en salut davant possibles incidents que ara passarien sota el seu comandament malgrat que la seva responsabilitat real seria més aviat baixa.
Notícies relacionadesN’hi ha prou de fer un volt per les xarxes socials per comprovar que no són incidències anecdòtiques o recents. Hi ha denúncies d’usuaris d’avaries a l’estació de Catalunya (una de les més freqüentades de tota la xarxa ferroviària), Premià de Mar, Granollers, el Prat de Llobregat, Sabadell, Riudellots, Vilamalla, Terrassa Nord, Arc de Triomf, Clot, Ocata, Papiol, l’Hospitalet o Vilafranca

Passatgers al vestíbul de l’estació de Sants /
La resposta que ofereix Rodalies als usuaris que es queixen a Twitter és la següent: «Bon dia, la nova empresa de manteniment de les escales mecàniques i ascensors de les estacions està realitzant un inventari de les reparacions necessàries per dur a terme un pla d’acció i restablir el servei dels aparells avariats. Disculpes». El que Renfe no sap és quan passarà això o quin és el calendari amb què TKE treballa per resoldre aquest problema que se suma als que ja per si experimenta la xarxa ferroviària a Catalunya.
- Previsió del Meteocat Les pluges previstes per a aquest divendres encenen avisos grocs a mig Catalunya
- Successos Identificada «la dona del cobert»: L’Ainhoa es va suïcidar en un galliner a Sant Julià de Ramis el 2018
- A partir d'abril Catalunya provarà en 26 CAP el nou model d'atenció als pacients en 48 hores
- Urbanisme BCN reprèn les demolicions de la rambla verda de Vallcarca
- El contrast de la gestió urbana La governança del Prat beneficia la seva fiscalitat davant el model de Barajas