MOBILITAT

Rodalies té fora de servei un centenar d’escales mecàniques

TKE es va fer càrrec de les instal·lacions al febrer, però després d’una revisió ha optat per desconnectar les que considera que no són segures.

El nou contracte de manteniment inclou una partida per modernitzar els equips

Rodalies té fora de servei un centenar d’escales mecàniques
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El canvi d’una empresa per una altra en el sector públic sempre sol causar contratemps. Perquè la sortint potser es va relaxar en els últims espasmes de l’adjudicació, conscient que s’acabava el contracte i l’entrada de diners. I perquè l’entrant es troba amb un desplegament del qual no va formar part mai. Això és el que ha passat amb el manteniment de les gairebé 250 escales mecàniques i ascensors de les prop de 130 estacions de Rodalies, que l’1 de febrer va passar de Schindler a TKE Elevadores España, l’antiga Thyssenkrupp Elevator.

El doble en un mes i mig

La nova companyia es va trobar amb més de mig centenar d’estructures avariades. La cosa, però, ha anat a mal borràs: al cap d’un mes i mig ja n’hi ha un centenar. No és que s’hagi produït una caiguda en cadena del sistema. El que ha passat és que el nou adjudicatari, al·legant motius de seguretat, ha decidit parar totes les escales mecàniques o tots els ascensors que ha considerat que no estan en unes bones condicions.

El nou contracte té un valor de 8,5 milions d’euros i per primera vegada inclou una partida molt respectable que s’haurà de destinar a la modernització de l’equip. Segons es va anunciar a principis de febrer, s’actualitzaran 90 ascensors i més de 40 escales mecàniques. Mentre això arriba, però, la nova empresa s’ha estimat més auditar la situació actual a les més de 130 estacions de Rodalies. La Vanguardia publicava al febrer que la xarxa ferroviària tenia unes 70 escales i ascensors que estaven fora de servei. Doncs bé, ara mateix, després de revisar el parc existent, les estructures que estan aturades són un centenar.

Això no vol dir que estiguin avariades. El que passa és que els equips que no passin els estàndards de qualitat es deixen en repòs a l’espera de ser revisats i actualitzats per poder tornar a funcionar. És una manera de curar-se en salut davant possibles incidents que ara es produirien sota el seu comandament malgrat que la seva responsabilitat real seria més aviat baixa.

N’hi ha prou amb fer un volt per les xarxes socials per comprovar que no són incidències anecdòtiques o recents. Hi ha denúncies d’usuaris d’avaries a l’estació de Catalunya (una de les més freqüentades de tota la xarxa ferroviària), Premià de Mar, Granollers, el Prat de Llobregat, Sabadell, Riudellots, Vilamalla, Terrassa Nord, Arc de Triomf, Clot, Ocata, Papiol, l’Hospitalet o Vilafranca.

Notícies relacionades

"Inventari" de reparacions

La resposta que ofereix Rodalies als usuaris que es queixen a Twitter és la següent: "Bon dia. La nova empresa de manteniment de les escales mecàniques i ascensors de les estacions està elaborant un inventari de les reparacions que fan falta per portar a terme un pla d’acció i restablir el servei dels aparells avariats. Els demanem disculpes". El que Renfe no sap és quan passarà això o quin és el calendari amb què treballa TKE per resoldre el problema, que se suma als que ja experimenta per si sola la xarxa ferroviària a Catalunya.