Meteorologia
Les pluges deixen registres de fins a 50 litres a Catalunya
Madrid manté una especial vigilància sobre els rius Manzanares i Jarama davant una previsió de precipitacions que s’allargarà tot el cap de setmana.

El pas de la borrasca Martinho per Catalunya va deixar ahir precipitacions a tot el territori, amb acumulacions que en alguns punts van superar els 50 litres per metre quadrat, així com fortes ratxes de vent, que segons apunten els registres van arribar fins i tot a superar el llindar dels 100 km/h. També es va activar l’avís taronja per a tot el litoral, des de l’Empordà fins a Terres de l’Ebre, davant del risc que es produïssin onades de més de 2,5 metres d’altura.
Segons recullen els registres del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC-Meteocat), durant la jornada es van acumular més de 52 litres per metre quadrat a Espot, i gairebé 40 al Pont de Suert i a Salòria. També es van registrar ratxes de vent que van arribar gairebé als 120 km/h al llac Redon, de 115 km/h a la Bonaigua i de més de 105 km/h a la Tosa de l’Alp. A Barcelona, per exemple, al matí hi va haver una tempesta curta però molt intensa que va arribar a causar la caiguda d’alguns arbres a la Ronda Litoral i fins i tot va obligar a modificar temporalment el funcionament de l’aeroport del Prat.
Des de Protecció Civil avisen que fins a la finalització d’aquest episodi, que es preveu que es pugui allargar durant el cap de setmana, es manté activada tant l’alerta per inundacions com un altre avís per possibles allaus a la zona del Pirineu. I l’Agència Catalana de l’Aigua, per la seva banda, informa que després de les fortes pluges de les últimes hores el cabal del riu Ter a l’altura de Sant Joan de les Abadesses (Ripollès) ha assolit els 32,6 m3/s i amb això ha superat el llindar d’alerta. Les autoritats demanen a la població extremar les precaucions i no acostar-se al curs del riu fins que es normalitzi la situació.
Els pronòstics apunten que les pluges continuaran obrint-se pas durant tot el cap de setmana. Avui s’espera l’arribada d’un altre front que es desplaçarà d’oest a est i que deixarà xàfecs dispersos amb acumulacions entre escasses i poc abundants, malgrat que en alguns punts del vessant sud del Pirineu podrien ser puntualment forts. L’avís groc per mal estat de la mar, des de l’Empordà fins al Baix Llobregat, es mantindrà actiu tot el matí.
El mal temps també protagonitzarà la jornada de demà, quan s’esperen precipitacions febles a gairebé qualsevol punt de Catalunya. Els pronòstics apunten que les pluges començaran des de primera hora del matí i s’aniran obrint pas fins, com a mínim, el migdia. Durant aquesta jornada s’espera un descens generalitzat de les temperatures, especialment de les màximes.
Les prediccions apunten que la setmana que ve, almenys en la seva arrencada, també estarà marcada per la inestabilitat atmosfèrica. Segons va explicar el Meteocat, a partir de dilluns s’espera l’arribada d’altres fronts carregats de pluja a Catalunya. Els models indiquen que tant dilluns com dimarts hi podrien haver xàfecs dispersos en almenys la meitat del territori català.
Notícies relacionadesPossibles desbordaments
A Madrid, tota l’atenció està posada en el curs dels rius. El Pla Especial d’Inundacions de la Comunitat de Madrid, Inuncam, mantenia ahir la situació operativa 1 de l’emergència davant possibles desbordaments per les crescudes, sobretot del Manzanares i el Jarama, i també el Tajuña i l’Alberche. "El cabal del riu Manzanares es manté estabilitzat", va assenyalar el delegat del Govern central a Madrid, Francisco Martín, que també va afirmar que s’estava molt atent a totes les conques de la Comunitat de Madrid, "especialment del Jarama".
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja
- Nous títols i temporades Les 11 sèries que no et pots perdre aquest abril
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- Indemnització rècord El Suprem eleva fins als 3 milions més interessos la indemnització pel dany neurològic causat per negligència mèdica en un part
- El Barça sobreviu a un malson
- Educació El TSJC dicta que el castellà també ha de ser llengua vehicular i habitual a l’escola catalana
- Estudi Aquest país europeu és el més feliç del món per vuitè any consecutiu
- Educació a Catalunya Educació manté els canvis a batxillerat: fusions en ciències i cau el pes del TR
- Recuperació editorial El conte de Vargas Llosa que dona les claus de la seva ruptura amb Isabel Preysler
- Guerra comercial Els EUA reclamen a Espanya més despesa en defensa i eliminar la «taxa Google»