Apunts, caos ferroviari

Usuaris de Rodalies protesten per les contínues incidències en la xarxa

Els manifestants es congreguen en nou municipis, alerten que la seva paciència ha arribat al "límit" i que si el Govern no inverteix i millora el servei estudiaran més mobilitzacions i de més calat per tot el país.

«Sempre ha anat malament, però ara és una vergonya», es queixa una veïna

Tarragona reuneix 500 persones: la marxa més multitudinària 

Usuaris de Rodalies protesten per les contínues incidències en la xarxa
5
Es llegeix en minuts
Gisela Macedo
Gisela Macedo

Periodista

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Usuaris de Rodalies es van manifestar ahir al migdia contra les contínues incidències en la xarxa ferroviària. Cansats dels constants retards, les cancel·lacions d’última hora, les avaries i la falta d’informació, moltes persones van sortir al carrer en nou municipis de fora de la ciutat de Barcelona per exigir un "servei ferroviari digne" i denunciar una situació insostenible que, des de fa molt anys, afecta la xarxa de Rodalies a Catalunya.

Manifestacions contra el caos ferroviari a Cardedeu (a dalt) i a Tarragona. | ZOWY VOETEN /

La mobilització, impulsada per plataformes d’usuaris del transport públic, es va convocar a les 12 del migdia de manera simultània en nou municipis catalans: Tarragona, Valls, Tortosa, Segur de Calafell, Lleida, Figueres, Cardedeu, la Garriga i Molins de Rei. Nou localitats que en representen moltes altres de l’extraradi, on viatjar amb tren és una odissea diària per a milers de persones que depenen del servei per anar a estudiar o treballar.

Usuaris de Rodalies protesten per les contínues incidències en la xarxa /

A Molins de Rei (Baix Llobregat), prop d’un centenar de persones es van concentrar davant l’estació per denunciar la "nefasta" situació del servei de trens.

"Les obres que s’estan portant a terme a les línies ferroviàries són necessàries, però han d’executar-se sense que alterin el servei normal dels trens. Si cal invertir-hi una mica més per garantir que funcionin dues vies en comptes d’una, entenem que cal fer-ho per garantir el funcionament correcte dels trens", va defensar Lluís Carrasco, membre de la plataforma Promoció del Transport Públic (PTP), en declaracions als mitjans de comunicació.

Asunción Martínez, de 65 anys i usuària habitual de la línia ferroviària R4, també va voler alçar la veu. "Estic cansada que em prenguin el pèl, que vagin caient trens, que no es respectin els horaris i que no puguis confiar mai que arribaràs a temps als llocs", va assenyalar.

Una situació que també va denunciar Joana Solsona, de 69 anys, que recentment va ser operat d’una pròtesi de genoll. Ella, a més dels retards i les avaries, també va remarcar la mala accessibilitat que hi ha en algunes estacions: "La infraestructura a Molins de Rei és nefasta: no tenim ni ascensor i no hi ha més remei que passar per la via o per les escales", va criticar. "A més, els horaris no es compleixen mai", va afegir.

Constant incertesa

La Marina, de 28 anys, ho va resumir així: "La situació amb Rodalies és insostenible i creiem que ja n’hi ha prou. L’altre dia, per anar de l’estació de Sants a Sant Feliu de Llobregat vaig trigar una hora i mitja. Hauríem de tenir un transport públic de qualitat. Som aquí per veure si algú ens escolta. Sempre agafo l’R4 i sempre ha funcionat malament, però ara ja és una vergonya". La Martina també va recordar com afectava el seu dia a dia aquest problema quan estudiava: "Em passava més temps anant a la universitat que no pas a classe".

Un altre jove manifestant, l’Oriol, va remarcar que aquesta situació genera angoixa en molts usuaris. "Hi ha gent que agafa el tren per necessitat, perquè no es pot permetre una altra cosa, o perquè està a favor d’un model de transport sostenible, i hauria de ser fiable. És una incongruència que es facin polítiques a favor de reduir emissions i, alhora, tinguem un transport públic que no està a l’altura del que necessita la ciutadania", va relatar el jove.

L’Oriol també va remarcar l’impacte que aquest caos té en la salut mental de les persones que depenen del servei de Rodalies: "Genera molta tensió veure que no arribaràs als llocs, ja sigui a treballar, a estudiar o perquè has quedat amb algú. I això provoca molta ansietat, un factor que empitjora la salut mental de moltes persones", va lamentar.

Gran protesta a Tarragona

Dels nou municipis que es van mobilitzar ahir arreu de Catalunya, Tarragona va ser el que va congregar més manifestants. Al voltant de 500 persones es van plantar davant l’estació de trens per exigir millores en el servei.

"Ja hem arribat al límit de la nostra paciència", van advertir des de la Plataforma per un Servei Digne. Els usuaris també van voler denunciar que la "inseguretat, el caos i els retards" s’han cronificat en la xarxa ferroviària, i van exigir que hi hagi una solució a la "desinversió històrica" que, asseguren, hi ha darrere dels problemes del servei.

"La vida de moltes persones depèn d’un mitjà de transport que hauria de ser el futur i que s’ha convertit en una condemna", van lamentar en el manifest llegit al final de la protesta, que va començar a l’estació de tren i va acabar davant la Subdelegació del Govern de la ciutat.

Notícies relacionades

Abans de dispersar-se, els manifestants de cadascuna de les localitats que es van queixar van advertir que, si no es produeixen millores immediates, hi haurà noves mobilitzacions. De fet, la portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, Anna Gómez, va avisar en declaracions a RAC1 que les protestes poden augmentar i acabar convertint-se en una gran mobilització per la mobilitat a Catalunya. I és que, segons va revelar, es van posar en contacte amb ella per coordinar-se plataformes d’autobusos i transportistes afectats per l’autopista AP-7, una altra via que també registra problemes diaris, amb retencions i accidents constants.

Noves incidències

Part dels manifestants van arribar tard a les protestes contra Rodalies convocades ahir a causa de noves incidències en la xarxa. Diverses línies que operen entre Sant Vicenç de Calders i Cunit van patir retards de més de 15 minuts, segons va reconèixer l’operador.Les línies R14, R15, R16 i R17 van ser les més afectades, i la circulació de trens no va començar a normalitzar-se fins a primera hora de la tarda, segons va informar l’operador. Per intentar minimitzar l’impacte de les incidències, Adif va habilitar un servei alternatiu per carretera mentre els tècnics realitzaven els treballs de reparació.