La UE permetrà conduir joves de 17 anys si van acompanyats
Els Vint-i-set pacten les bases per crear un carnet digital europeu el 2030 reconegut en tota la Unió. Per als autobusos, també es rebaixa l’edat mínima dels 24 als 21.

La Unió Europea reformarà les normes comunes de circulació per crear un carnet de conduir digital europeu i permetrà als menors de 17 anys posar-se al volant, sempre que vagin acompanyats d’un adult i condueixin només dins del territori del seu país, segons l’acord polític al qual ahir van arribar l’Eurocambra i el Consell, en el qual estan representats els 27 governs comunitaris.
Les noves normes també rebaixen l’edat mínima per accedir al carnet de camió dels 21 als 18, i per als autobusos el mínim passa de 24 a 21, sempre que es compti amb un certificat de competència professional. L’objectiu és accelerar l’accés als permisos per fer front a l’escassetat de conductors.
"Introduïm normes uniformes a tot Europa i facilitem l’accés dels joves a la professió", va dir en un comunicat Jutta Paulus, eurodiputada dels Verds que ha liderat les negociacions.
El Consell Europeu de Seguretat en el Transport, no obstant, no veu amb tan bons ulls la decisió. En un comunicat, la directora de polítiques de l’organització, Ellen Townsend, va qualificar d’"irresponsable" la mesura i va acusar la UE de permetre que hi hagi adolescents al volant als carrers europeus. "La mateixa avaluació d’impacte de la Comissió Europea advertia que això seria perillós per a altres usuaris de la carretera, com vianants i ciclistes", va avisar Townsend.
Les noves normes faran més exigents els reconeixements mèdics que hauran de passar els conductors, cosa que inclourà una revisió de la vista i també de l’estat cardiovascular. En el cas dels conductors de cotxes i motos, no obstant, els governs podran optar per substituir els exàmens mèdics per autoavaluacions, i per mesures alternatives per renovar el carnet.
Notícies relacionadesMés duresa amb els novells
Tot i que les normes rebaixaran l’edat per accedir als permisos, també endureixen les normes per als conductors novells. Durant els primers dos anys, les multes per conduir sota els efectes de l’alcohol o les drogues o per no portar el cinturó de seguretat posat seran més altes. La legislació animarà els països a introduir una política de tolerància zero amb el consum al volant.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- Club d’estil Cristina Tamborero, dissenyadora: "Es porten molt els vestits de núvia dos en un"
- FUTBOL Així és l’acord que el Reial Madrid va tancar amb Xabi Alonso fa mesos per lligar la seva arribada
- Final d’un pontificat Un conclave sense candidat clar
- Successos Dos detinguts per robar una motxilla a una parella mentre practicava sexe a la platja del Somorrostro de Barcelona
- La successió de Francesc ¿Qui són els candidats a succeir el papa Francesc? Llista de cardenals ‘papables’
- Memòria Democràtica Puigdemont es compromet davant les famílies afectades a impulsar la restauració de béns confiscats pel franquisme
- Mort del Papa L’últim adeu a Francesc es posa en marxa: el funeral serà aquest dissabte
- Patologies Ictus: símptomes de l’accident cerebrovascular que ha causat la mort del papa Francesc
- La mort del pontífex Illa lloa que el papa Francesc posés «pobres i desvalguts al centre» de l’Església