Una avaria deixa sense servei 26 estacions de Rodalies

La incidència, causada per la ruptura involuntària d’un cable, va afectar 140 quilòmetres de vies de la línia R3 durant tres hores.

Poblacions com la Garriga, Vic i Ripoll es van quedar sense circulació de combois

Una avaria deixa sense servei 26 estacions de Rodalies
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La setmana en què la política catalana més ha discutit sobre Rodalies en els últims temps ha acabat per donar la raó als autèntics protagonistes de la barrabassada ferroviària: els usuaris del tren que reclamen millores per a avui, no per a d’aquí 10 anys. La línia R3 es va quedar ahir divendres interrompuda poc després de la una del migdia durant gairebé tres hores després d’una avaria que va fer caure el sistema de comunicació i senyalització entre les estacions de Montcada-Ripollet i Puigcerdà. Ni més ni menys que 140 quilòmetres i 26 parades es van quedar sense circulació de combois. És a dir, que poblacions com la Garriga, Vic i Ripoll es van quedar sense tren.

Desallotjament del passatge

El problema va tenir com a origen la ruptura accidental d’un cable a la parada de Montcada-Bifurcació, on estan en marxa unes obres de millora. Com a conseqüència d’aquest error humà, cinc trens que circulaven en aquell moment per l’R3 van haver d’avançar fins a l’estació següent i desallotjar tot el passatge, unes 150 persones per comboi. Van haver de seguir el seu camí amb autobús, però no hi va haver temps ni capacitat material per organitzar un pla alternatiu per carretera destinat als usuaris que a partir d’aquell moment s’acostaven a les gairebé 30 estacions que s’havien quedat sense tren. És a dir que, durant aquelles tres hores, o vehicle privat, o autobús interurbà o una altra línia de Rodalies, com l’R2 Nord a Granollers.

Una vegada detectat l’epicentre del mal, personal d’Adif, l’empresa pública que s’encarrega del manteniment de la infraestructura, va desplaçar al lloc els seus efectius. Afortunadament, l’avaria va poder ser solucionada poc després de les quatre de la tarda, tot i que la circulació va necessitar tota la tarda per recuperar la freqüència de pas i els horaris previstos per a un divendres, dia en què, per cert, molts estudiants universitaris tornen a casa amb tren. La línia R3 de Rodalies funciona en la via única entre les parades de Montcada-Bifurcació i Puigcerdà. El pla d’inversions en Rodalies inclou la duplicació de vies entre Montcada i Vic, un treball que s’està fent per trams i que hauria de ser una realitat durant la pròxima dècada. A finals de juny, de fet, està previst que comenci un any de tall de l’R3 entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga, precisament per emprendre aquesta obra.

Notícies relacionades

Durant aquesta setmana d’intens debat ferroviari al Parlament de Catalunya, el president Salvador Illa va reconèixer dimarts passat que el servei de Rodalies "no funciona com ho hauria de fer". Després de disculpar-se per les molèsties ocasionades, va prometre que, gràcies a les obres i inversions que s’estan portant a terme, es notarà "una millora progressiva".

Entre altres coses, de caràcter immediat, es va pactar millorar la informació en temps real sobre les incidències a la xarxa, de la qual cosa solen queixar de manera amarga els viatgers de Rodalies. L’ideal, una aplicació que aporti tota la informació (i això implica dades tren a tren) i que l’usuari pugui filtrar en funció dels seus interessos.