Els oncòlegs insten a allargar els cribratges de càncer de còlon fins als 75 anys

Els oncòlegs insten a allargar els cribratges de càncer de còlon fins als 75 anys

Freepik

1
Es llegeix en minuts
Beatriz Pérez
Beatriz Pérez

Periodista

Especialista en sanitat, temes de salut

Ubicada/t a Barcelona, Catalunya, Espanya

ver +

Els metges demanen allargar l’edat de cribratge del càncer de còlon. Actualment a Espanya es realitzen tests de sang oculta en excrements a persones d’entre 50 i 70 anys, però els especialistes creuen que s’hauria d’allargar als 75. "Espero que a Catalunya es posin en marxa aquest any o el següent", assenyala el gastroenteròleg Antoni Castells, director assistencial de l’Hospital Clínic de Barcelona. El càncer de còlon és un dels tumors més comuns i la segona causa de mort en la població. Fonts de la Conselleria de Salut afirmen a EL PERIÓDICO que "no està previst per ara" allargar l’edat dels cribratges.

Notícies relacionades

El càncer de còlon en persones joves, menors de 50 anys, està augmentant de manera preocupant en països com els Estats Units. A Europa, de moment, no sembla que pugi, però encara no hi ha un acord entre els metges sobre per què passa això: uns pensen que hi ha un "desfasament" en la recollida de dades i que l’augment es veurà pròximament. D’altres, com Castells, creuen que els programes de cribratge protegeixen de l’augment. "En la majoria de països occidentals sembla que no augmenta, entre altres coses gràcies al cribratge. Tot i així, estem en xifres molt altes: 40.000 casos nous a Espanya l’any passat", diu Castells.

També precisa que l’augment arreu del món d’aquest tumor en menors de 50 anys és "en xifres relatives". "Quan ho veiem en xifres absolutes, l’increment és molt baix. Per això proposem que, en països com Espanya, l’edat de cribratge s’incrementi fins als 75 anys", apunta Castells. Segons ell, de moment no s’haurien de baixar els cribratges als 45 anys, com es recomana als EUA. "Creiem que el benefici serà més gran a l’augmentar primer per sobre. Després ja veurem si la reduïm per sota. Això ja s’està demanant a Espanya, però ho posarem en marxa ben aviat", afirma Castells.

Temes:

Càncer