Seguretat viària
El Govern instal·larà 700 quilòmetres de bandes sonores en carreteres de tot Catalunya per reduir els xocs frontals
Territori avança també en la implementació de carrils 2+1 en vies secundàries, amb la idea que a finals d’aquesta dècada estiguin executades o en marxa les obres de més de 400 quilòmetres

Amb la fi dels peatges a l’AP-7 i la C-32 nord, molts conductors que anaven per carreteres secundàries van passar a les de gran capacitat. La part negativa és que les autopistes van ara més congestionades; la positiva, que són menys els cotxes que transiten per vies sense mitjana, amb la qual cosa també es redueix la possibilitat d’un xoc frontal, en massa ocasions, sinònim de sinistre amb víctimes mortals. El 2024 van ser 30 accidents d’aquest tipus; 37, de l’exercici anterior. Es continuen produint, així que per aturar aquest tipus de tragèdies, la Generalitat va presentar fa dos anys un projecte en una vintena d’artèries, consistent a instal·lar el model de carrils 2+1, dos per a un sentit i un per l’altre, alternant el vial addicional entre tots dos ramals al llarg del tram en funció de la necessitat. L’actual Govern ha fet seva la comesa, amb un full de ruta més detallat que inclou a la causa un pla de bandes sonores longitudinals al llarg de 700 quilòmetres. Objectiu final: modificar el 7% de la xarxa viària per reduir un 20% la sinistralitat més greu.
El neòfit que es deixi portar per la lògica pot pensar que els xocs frontals en carreteres sense separació es produeixen majoritàriament en el moment en què un vehicle fa un avançament imprudent. No és així. En el 43% dels casos, la causa única és una distracció al volant, i en un altre 20%, la pèrdua d’atenció és també un factor concurrent. De 37 exemples analitzats pels Mossos d’Esquadra, en només una ocasió es va produir un avançament d’un turisme amb línia contínua, situació que es va repetir en dues ocasions en el cas de les motos.
Molta badada
Per això el Govern ha cregut convenient afegir a aquest pla de seguretat viària les bandes rugoses sonores que està previst que s’instal·lin al llarg de 700 quilòmetres en 35 trams de carreteres repartides per tot el territori. Són un total de 35 carreteres entre aquest any i el següent, amb un pressupost de 2,5 milions d’euros. Són un element menys contundent, però en vista del pes que tenen les badades, es poden convertir en una advertència clau quan un vehicle supera sense voler els límits del seu carril. La vibració del cotxe, que es nota al volant, hauria de ser suficient perquè el conductor torni al seu carril. Entre les vies on es faran aquestes millores (el detall total, al final de l’article) destaquen els 151,8 quilòmetres de la C-12 (uneix Lleida i Amposta), els 54 quilòmetres de la C-31, els 42 quilòmetres de la C-26, els 46 quilòmetres de la C-55 i els 34 quilòmetres de la C-66.

Camió accidentat a la C-55, en una imatge d’arxiu /
Quant a la configuració dels carrils 2+1, abans del detall cal traslladar-se a la dècada anterior, quan els responsables del sistema català de carreteres van visitar Suècia i van quedar enamorats amb l’invent. Va ser l’agost del 2019 quan van començar les obres de la primera prova pilot a aquest costat del Pirineu. Va passar a la C-66, en un tram de 8,5 quilòmetres entre Cornellà del Terri i Serinyà. Es va implantar un tercer carril i una separació física, amb una inversió de 13,2 milions d’euros. L’èxit d’aquella iniciativa va derivar en el pla presentat el 2023, i ara, en el full de ruta més concret fins a l’any 2030, quan s’espera tenir acabats o en execució un total de 425 quilòmetres (i una despesa de 666 milions d’euros) que ara són vials d’1+1 i que passaran a ser de 2+1.
¿Pressupostos...?
Notícies relacionadesDe tot això, 30 quilòmetres ja han sigut executats. A més de l’esmentada C-66, està acabada l’obra en 21,4 quilòmetres de la C-15, entre Vilafranca i Cabrera d’Anoia. S’està treballant en dues vies més: la C-35 i la C-66. En total, ja s’han mobilitzat una mica més de 80 milions d’euros per a 34 quilòmetres. El gruix, no obstant, encara ha d’arribar. Segons detallen fonts del Departament de Territori, entre aquest any i el que ve estan previstes 16 intervencions més per transformar 76 quilòmetres més de carreteres secundàries. Per a més endavant, i sempre que hi hagi pressupostos aprovats, està previst l’impuls a la redacció de projectes per transformar els 276 quilòmetres que falten per complir el pla.
Vegem ara el detall, a curt termini, dels dos projectes.

Accident a la C-33 a l’altura de Mollet del Vallès, en què un autocar va sortir de la via setmanes enrere /
Actuacions de banda sonora 2025-2026:
Implementació de carrils 2+1 el 2025 i el 2026
- A Rússia Així s'ha jubilat un jove amb 23 anys gràcies a una argúcia legal
- Tecnologia La identificació via mòbil amb el DNI virtual és vàlida a partir d’avui
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- Turisme Sant Adrià estrena un resort de luxe de 53.000 metres quadrats
- Funcionaris La Generalitat convocarà una oferta d’ocupació pública de més de 7.000 places
- Intervenció integral La reforma de la Necròpolis de Tarragona transformarà l'entorn de la Tabacalera
- 12-M La Sindicatura de Comptes proposa reduir en 50.000 euros la subvenció electoral de Junts
- Famosos Antonio Orozco, durant un avançament del seu documental: "Estava a casa creient literalment que m'anava a morir"
- Successos Els Mossos denuncien un ‘rambo’ que va sortir a caçar amb arc i fletxes en un bosc de Susqueda
- Interior Trànsit avisarà amb IA de les congestions a l’AP-7 perquè es busquin rutes alternatives