Mobilitat
El president de Renfe desmenteix el Govern i nega que a Rodalies «faltin el 24% dels trens»
Fernández Heredia assegura que el percentatge de combois fora de servei, per tasques de manteniment, va ser del 18% el 2024, sense que afectés les circulacions previstes
El Govern va demanar a un alcalde que comprovés si hi havia passatgers al tren de Rodalies abandonat a Sant Miquel de Fluvià
L’ANUNCI DE PANEQUE | El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei

Diumenge després de sopar és un moment peculiar per llançar una notícia. Potser no seria aquesta la seva intenció, però el president de Renfe, amb un fil a Twitter, va fer saltar la banca del debat sobre la crisi a Rodalies.Álvaro Fernández Heredia, que fins ara ha optat per un perfil més aviat baix, va compartir a la xarxa social d’Elon Musk que és fals que a la xarxa ferroviària catalana estiguin fora de servei el 24% dels trens, tal com va assegurar el 25 de març al Parlament la consellera de Territori, Sílvia Paneque. La dada va ser un dels titulars de la jornada. En aquella mateixa compareixença, la responsable del Govern va informar que a les estacions ferroviàries hi ha 109 ascensors i escales mecàniques, d’un total de 264, que no funcionen.

El president de Renfe, Álvaro Fernández Heredia /
Abans de repassar el que ha escrit el president de Renfe, val la pena recuperar les paraules de Paneque en aquest ple monogràfic sobre la situació de Rodalies. Va dir el següent: «El diagnòstic mostra uns quants passius, entre els quals, que el nombre de trens disponibles és insuficient i que, alhora, hi ha combois immobilitzats. De fet, el 24% del material rodant inventariat no està operatiu». Va assegurar també que la falta de trens «i l’envelliment dels combois provoquen cancel·lacions freqüents, congestió a les vies i retards reiterats», argument, aquest últim, al qual també fa una subtil referència Fernández Heredia en la seva bateria de missatges.
Cert excedent
El màxim responsable de l’operador inicia la seva llarga exposició amb contundència: «No, no estan fora de servei un de cada quatre trens de Rodalies. Això és fals per més que es repeteixi». Un desmentiment en tota regla al qual el Departament de Territori, consultat per aquest diari, ha preferit no respondre. El que segueix en el compte de Twitter del president de Renfe és l’explicació tècnica sobre per què hi ha combois que no circulen. «En tota flota de transport públic –sosté Fernández Heredia– hi ha més vehicles dels necessaris per al servei. És així perquè entre el 5% i el 15% es destinen al manteniment, la neteja o a tenir vehicles en reserva per respondre a incidències. A Rodalies aquesta xifra va ser del 18% el 2024». És a dir, el sistema ja té en compte un cert excedent en el material mòbil, tenint en compte que són necessàries revisions i reparacions, a més dels incidents imprevistos.

Esquelet d’un tren de Rodalies, als tallers de Vilanova /
Acompanya l’explicació amb un gràfic en què es desgrana aquest 18% de trens que estan en guaret. El 5,5% corresponen als que estan passant pel denominat segon nivell, una revisió integral que dura entre 32 i 37 dies i que es passa casa vuit anys, quan es calcula que el comboi ha circulat aproximadament 1,5 milions de quilòmetres. Es desmunta de dalt a baix, deixant només l’esquelet, es revisa tot el sistema elèctric, els seients; es torna a pintar, es netegen grafitis, es modernitza si és necessari… un renaixement total per tornar a la batalla diària amb garanties d’aguantar vuit anys més. Un altre 8,2% corresponen als trens que passen per un procés preventiu o correctiu i un 3% han hagut de ser retirats perquè els grafiters han cobert parts sensibles, com els llums d’emergència posteriors o la lluna davantera.
Doble composició
El president de Renfe aporta també, sempre amb els corresponents gràfics, les dades de programació de Renfe a Catalunya. Assegura que el compliment del servei programat a Rodalies «és del 95%, superior al de la majoria de nuclis». I sí que concedeix un ‘mea culpa’: «Sí que és cert que la indisponibilitat està fent que no tots els trens puguin sortir en composició doble, cosa que provoca sobreocupacions en hora punta. En aquest sentit, des del febrer hem reduït això a la meitat i es resoldrà abans de l’estiu».

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, el 25 de març, durant el ple sobre Rodalies /
Amb tot, Fernández Heredia desmenteix que es deixi de prestar servei «per falta de trens», cosa que no implica, prossegueix, que la qualitat del servei a Rodalies «sigui acceptable». «És necessari –afegeix– que aquest nivell millori i que millori molt. En això estem». En aquest punt del fil, el president de l’operador ferroviari exposa el que l’empresa pública té entre mans. Fa referència al reforç de personal (informació, maquinistes, tècnics, tallers…), a la millora dels canals d’informació i a l’adquisició de nous trens, un total de 110, que s’espera que comencin a arribar a principis del 2026.
Això d’avui
Farà falta l’esforç. A les 6.10 hores d’aquest dilluns, el canal de WhatsApp informava que totes les línies funcionaven amb normalitat. Només 24 minuts després, a les 6.34 hores, s’informava de la primera incidència de la jornada: una avaria en la infraestructura a Sant Vicenç de Calders que ha afectat l’R4 durant dues hores. Una mica més tard, a les 8.33 hores, tall de la circulació a l’R3 entre Montcada Ripollet i Mollet-Santa Rosa. Solucionat hora i mitja després. Un dia més a Rodalies.
- Fátima Ofkir: "Els primers dies a la presó d’Oman tenia fins i tot por d’anar al lavabo"
- Nou pla viral Tardejos per a dones a Barcelona: plans per ballar lliurement sense sentir-te assetjada
- Queixa veïnal El barri litoral de Barcelona que tarda més d’una hora a arribar a la platja
- La Generalitat reduirà a la meitat les seves webs per agilitzar els tràmits
- Desarticulat un grup criminal especialitzat en el robatori de bateries i coure arreu de Catalunya
- Estafes Alerta a Catalunya: si reps aquest missatge de la DGT, ets víctima d'una estafa
- justícia La nova presidenta del TSJC demana «respecte» a les sentències després de l’absolució d’Alves
- RETORN A LA CHAMPIONS L’‘Excel’ de Flick: la gestió de la fatiga del Barça
- Mobilitat El president de Renfe desmenteix el Govern i nega que a Rodalies «faltin el 24% dels trens»
- Crim de la Guàrdia Urbana Una criminòloga sentencia la personalitat de Rosa Peral: «Seductora, manipuladora i mentidera»