Transport ferroviari
Renfe nega que a Rodalies "faltin el 24% dels trens"
El president de l’empresa desmenteix el Govern i diu que els combois fora de servei el 2024 van ser el 18%. L’Executiu opta per defugir la polèmica.
«Cal que aquest nivell millori i que millori molt: en això estem», admet

El president de Renfe, amb un fil a X, va fer saltar la banca del debat sobre la crisi a Rodalies diumenge a la nit. Álvaro Fernández Heredia, que fins ara optava per un perfil més aviat baix, va compartir a la xarxa social que és fals que a la xarxa ferroviària catalana estiguin fora de servei el 24% dels trens, tal com va assegurar el 25 de març al Parlament la consellera de Territori, Sílvia Paneque. En aquella compareixença, la responsable del Govern va informar que a les estacions ferroviàries hi ha 109 ascensors i escales mecàniques, d’un total de 264, que no funcionen.
En aquell ple, Paneque va dir: "El diagnòstic mostra uns quants passius, entre els quals hi ha que el nombre de trens disponibles és insuficient i que, alhora, hi ha combois immobilitzats. De fet, el 24% del material rodador inventariat no és operatiu". La consellera també va assegurar que la falta de trens i l’envelliment dels combois provoquen cancel·lacions molt freqüents, congestió a les vies i retards reiterats".
El màxim responsable de l’operador comença ben contundent la seva bateria de missatges: "No, no estan fora de servei un de cada quatre trens a Rodalies. Això és fals per més que es repeteixi". Un desmentiment en tota regla al qual el Departament de Territori, consultat per aquest diari, va preferir respondre amb una bandera blanca. Un portaveu va assegurar que les paraules de la consellera tenien com a base la documentació del 2024 facilitada per Renfe. "En puntes, durant les dificultats, el percentatge indicat pel Govern del 24% és correcte. Estem satisfets que la feina de tots, i també de Renfe, permeti certificar que ara ja estem en el 18%, un percentatge que encara s’ha de reduir més", indica la mateixa veu.
En repòs
El president de Renfe segueix amb l’explicació tècnica sobre per què hi ha combois que no circulen. "En tota flota de transport públic –sosté– hi ha més vehicles dels necessaris per al servei. És així perquè entre el 5% i el 15% es destina al manteniment, a la neteja o a tenir vehicles en reserva per respondre a incidències. A Rodalies aquesta xifra va ser del 18% el 2024". Acompanya l’explicació d’un gràfic en què es desgrana aquest 18% de trens en repòs. El 5,5% són els que passen cada vuit anys per una revisió integral que dura entre 32 i 37 dies, quan es calcula que el comboi ha circulat uns 1,5 milions de quilòmetres. Es desmunta de dalt a baix, s’hi deixa tan sols l’esquelet i es revisa tot; es torna a pintar, es netegen els grafitis, es modernitza si fa falta, etc., amb l’objectiu de tornar amb garanties d’aguantar vuit anys més. Un 8,2% més són trens que passen per un procés preventiu o correctiu, i un 3% han hagut de ser retirats perquè els grafiters n’han cobert parts sensibles, com llums d’emergència i la lluna davantera.
Notícies relacionadesEl president de Renfe assegura que el compliment del servei de Rodalies a Catalunya "és del 95%, superior al de la majoria de nuclis." I concedeix un mea culpa: "És cert que la indisponibilitat està comportant que no tots els trens puguin sortir en composició doble, la qual cosa provoca sobreocupacions en hora punta. En aquest sentit, a partir del febrer hem reduït això a la meitat i es resoldrà abans de l’estiu".
Amb tot, desmenteix que es deixi de donar servei "per falta de trens", cosa que no implica que la qualitat del servei "sigui acceptable". "Cal –afegeix– que aquest nivell millori i que millori molt. En això estem". I va anunciar l’adquisició de 110 trens que s’espera que arribaran a inicis del 2026.
- Previsió meteorològica El pronòstic del Meteocat és clar: arriben les pluges a partir d’aquest dia a Catalunya
- A l’eixample Els afectats per la retirada d’un sostre d’amiant valoren acudir al jutjat
- Reconstrucció de l'estadi Barcelona allarga el permís d'obres 24 hores al Camp Nou fins al 30 d'abril
- CONTROLS Antidopatge treu Espanya de la llista de països sota vigilància
- Crim de la Guàrdia Urbana Una criminòloga sentencia la personalitat de Rosa Peral: «Seductora, manipuladora i mentidera»