Infraestructures

Les línies R3 i R4 de Rodalies iniciaran el setembre un any de tall a l’altura de Montcada Bifurcació

Les obres del traçat de Puigcerdà havien de començar a finals de juny, però s’ajornen fins a final d’estiu perquè coincideixin amb la reforma integral del principal nus ferroviari de la sortida nord de Barcelona

La estación de Rodalies de Montcada Bifurcació, en el primer día laborable en que vuelven a funcionar las líneas R3, R4 y R7

La estación de Rodalies de Montcada Bifurcació, en el primer día laborable en que vuelven a funcionar las líneas R3, R4 y R7 / MARC ASENSIO CLUPES

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El tall d’un any previst a partir de Sant Joan a la línia R3 de Rodalies s’endarrereix fins al setembre. El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha preferit que l’obra de duplicació de la via entre Parets i la Garriga coincideixi amb una reforma integral prevista a l’estació de Montcada Bifurcació, que forma part d’aquest traçat i també de l’R4, l’R7 i l’R12. La idea és, a més de quadrar el temps d’afectació, poder organitzar un pla alternatiu de transport per carretera que inclogui els dos àmbits.

Un tren de Rodalies, a Montcada Bifurcació /

Marc Asensio Clupés

El retard del tall fins a l’inici del curs escolar, avançat per La Vanguardia, serà el segon ajornament de l’obra, que estava prevista per a l’estiu del 2024. En aquella ocasió, la demora es va argumentar per la coincidència, a partir del tercer trimestre de l’any, amb les obres al túnel de Roda de Berà que han posat potes enlaire els Rodalies i Regionals del sud de Catalunya durant cinc mesos.

Acabada aquesta obra l’estiu que ve (el túnel ja està operatiu però es continua treballant a l’estació de Sant Vicenç de Calders), la idea era destinar tots els esforços a l’R3, però s’ha optat –per optimitzar al màxim l’afectació del servei– per començar al setembre juntament amb la reforma integral de Montcada Bifurcació, el principal nus ferroviari de la sortida nord de Barcelona.

Coses per decidir

El tall previst a l’R3 anava de Mollet-Sant Rosa a la Garriga, tot i que la doble via només s’instal·la a partir de Parets i fins a la Garriga, un tram de 17 quilòmetres. Amb la coincidència de l’obra a Montcada Bifurcació, el lògic seria que el tall en aquesta línia comenci en aquest punt, dues estacions abans de Mollet, i afectaria també la de Sant Perpètua de Mogoda. És una cosa que encara no es pot confirmar, ja que Renfe, Adif i Territori hi estan treballant per buscar la millor fórmula. Però no sembla que tingui gaire sentit deixar un compartiment estanc entre Montcada Bifurcació i Mollet.

Un tren de l’R3 amb destinació a Ripoll, aturat a Arc de Triomf sense arribar a omplir tot l’ample de l’andana, de 200 metres /

Carlos Márquez Daniel
Notícies relacionades

Per al projecte d’una mica més de 12 mesos de l’R3, Renfe havia convocat un concurs públic per valor de més de 50 milions d’euros amb què esperava disposar de 126 autobusos. Ara, amb la incorporació del tall a l’R4, l’R7 i l’R12, serà necessari replantejar el pla alternatiu de transport per carretera per combinar les necessitats de mobilitat dels viatgers dels dos ramals, el que va cap a Manresa i el que puja a Puigcerdà passant per Vic i Ripoll.

Reforma integral

El projecte de reforma de l’estació de Montcada Bifurcació té un pressupost assignat de prop de 34 milions d’euros. L’obra incrementarà la capacitat de la infraestructura per a les circulacions de les línies de Rodalies que passen per aquest punt, així com la versatilitat dels encaminaments cap als túnels de Barcelona. També inclou la construcció d’un nou edifici i dotarà les instal·lacions de plena accessibilitat, i eliminarà barreres arquitectòniques, amb un nou pas inferior per als vianants i la remodelació integral de les andanes.