Puente: "Cap incidència és culpa de la deixadesa del Govern"

El ministre de Transports demana disculpes als usuaris però evita assumir al Congrés responsabilitats sobre les avaries a Rodalies.

Puente: "Cap incidència és culpa de la deixadesa del Govern"
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible va comparèixer ahir al Congrés per donar explicacions sobre la delicada situació de la xarxa ferroviària a Catalunya. A petició dels grups parlamentaris d’ERC i d’Euskal Herria Bildu, Óscar Puente va dedicar bona part de la seva al·locució a repassar de manera cronològica les incidències registrades a Rodalies durant el mes de març. Després d’enumerar-les i detallar-les, la seva conclusió va ser salomònica: "¿Quantes d’aquestes incidències són per deixadesa o falta d’inversió de l’actual Govern? Absolutament cap".

Casualitats de la vida, a aquella mateixa hora, cap a les 16.30 hores, dues avaries, una que va tenir lloc a Fabra i Puig i l’altra a La Sagrera-Meridiana, van obligar a aturar la circulació de totes les línies de Rodalies que travessen la capital catalana.

Els arguments de Puente no van ser gaire diferents dels que exposa la consellera de Territori, Sílvia Paneque, quan els viatgers o l’oposició a Catalunya li critiquen el caos de Rodalies. És una tesi oficial que es va repetint des de fa mesos. En primer lloc, s’està invertint com mai quan abans (els governs del PP) no es destinava ni un euro a la xarxa ferroviària de Rodalies, i en segon lloc, hi ha moltes obres en marxa per millorar el sistema, però és cert i normal que generin molèsties.

El ministre va començar demanant disculpes i va compartir "el ferm compromís de prestar el servei de transport públic que la ciutadania de Catalunya es mereix". Abans de passar a la tirallonga d’incidències, Puente va exposar el context. Va començar recordant que a Rodalies es registren unes mil circulacions cada dia "per una xarxa molt complexa i sense parió a Espanya i fins i tot a Europa". Seguidament, uns minuts cronològics que van arrencar el dilluns 3 de març, amb fallades en la reobertura del túnel de Roda de Berà que va fer anar de cul als usuaris del Camp de Tarragona. Llançaments de pedres, els efectes de la vaga feta amb el suport de sindicats minoritaris de Renfe i Adif, caigudes de l’alimentació elèctrica, tres atropellaments, una paret que cau sobre les vies..., un munt d’incidències durant el mes de març que, segons el titular de Transports, no són imputables a l’actual Govern d’Espanya. Però, per si algú tingués la temptació de culpar-los, Puente va asseverar que les coses han anat a millor: en la segona quinzena hi va haver un 35% menys de retard acumulat que en la primera, i un 10% menys d’incidències que van afectar un 25% menys de trens.

Notícies relacionades

Caos permanent

L’oposició es va rabejar amb la nul·la assumpció de responsabilitats per part de Puente. Inés Granollers (ERC) va lamentar que el 85% dels dies d’aquest 2025 van registrar almenys una incidència i va recordar que els viatgers tenen la sensació d’"estar vivint en un caos permanent". Ens passem hores parlant d’inversions que la gent no entén. Els usuaris només volen saber a quina hora sortirà el tren i a quina hora arribarà". Isidre Gavín (Junts) ha afirmat que la situació actual de Rodalies "és la cronificació d’un fracàs". "Un fracàs amb arrels molt antigues", va assenyalar.