Accident d’helicòpter a Nova York
La tragèdia dels Escobar-Camprubí reobre crítiques i debat sobre els viatges turístics d’helicòpters a Nova York
Es desconeixen encara les causes del sinistre que va costar la vida a la família Escobar-Camprubí però les autoritats renoven reclamacions de més seguretat i alguns demanen directament el veto dels vols

El que hauria d’haver sigut un viatge per crear memòries inesborrables de Nova York per a Agustín Escobar, Mercè Camprubí i els seus tres fills, Agustín, Mercedes i Víctor, es va convertir dijous al migdia, en una jornada de boira i fred, en una tragèdia mortal i insuperable per a la família de Barcelona i la de Sean Johnson, el pilot de l’helicòpter turístic en què viatjaven.
Aquesta aeronau, un model Bell 206L4, amb la qual s’havien enlairat des d’un heliport al baix Manhattan per fer un recorregut aeri sobrevolant el riu Hudson, va perdre algunes de les parts a l’aire i va caure a plom sobre l’aigua per causes que encara es desconeixen.
El sinistre no només ha destrossat familiars i amics dels directius de Siemens i els seus fills, de 10, vuit i quatre anys, i els de Johnson, antic pilot del cos d’elit dels Navy SEALS. Ha commocionat també residents i autoritats de Nova York i la veïna Nova Jersey. I ha reobert crítiques i debat sobre una indústria, la d’aquests viatges d’helicòpters turístics, que malgrat la seva enorme popularitat, fins i tot amb els seus alts preus, fa temps que és al punt de mira.
Sense causes conegudes encara
Jennifer Homendy, presidenta de la Junta Nacional de Seguretat de Transport dels Estats Units, va advertir en una roda de premsa aquest divendres a Jersey City, la ciutat al costat de la qual va caure l’helicòpter, que l’agència no té una causa preliminar i tardarà a determinar les causes probables del sinistre, de la investigació de la qual s’encarregarà un equip de 17 persones.
L’agència demanava la col·laboració dels ciutadans amb l’enviament de més fotos i vídeos. Analitzarà tota la informació possible, incloent les dades específiques sobre el pilot, que havia acumulat 788 hores de vol en helicòpters fins al 29 de març.
Esperava, així mateix, que concloguessin les feines de la policia de Nova York i Nova Jersey, els efectius de les quals aquest divendres continuaven bussejant al Hudson, un riu de forts corrents i dur per a les immersions, a la recerca de parts de l’helicòpter que es van desprendre abans de la caiguda i a l’hora d’escriure aquestes línies encara no havien sigut localitzades, com l’hèlix i la cua.
Homendy es va negar a especular sobre les causes del sinistre, per a les quals hi ha qui apunta des d’una topada de l’helicòpter amb drons o amb ocells fins a problemes de combustible o de manteniment. Es va esforçar a remarcar que tant ella com l’agència fa temps que demanen que aquest tipus de vols turístics d’helicòpters tinguin regulacions més estrictes que les actuals, que millorin la seguretat i l’equiparin a les d’altres vols.
En concret, per exemple, Homendy va recordar que han demanat en diversos dels seus informes que aquestes aeronaus siguin dotades de gravadores de veu i dades resistents als xocs. «Creiem decididament en un sol nivell de seguretat», va dir.
Congestió del cel a Nova York
El sinistre ha renovat també les crides a limitar o fins i tot prohibir els vols turístics d’helicòpters en aquesta zona.
En la roda de premsa d’aquest divendres l’alcalde de Jersey City, Steven Fulop, era un dels que alçaven la veu en aquest sentit. El primer regidor va defensar que cada vegada és més evident que l’Agència Federal d’Aviació «ha de regular més» el sector i imposar «restriccions al turisme en helicòpter».
Va denunciar que els cels de la regió, especialment a prop de Manhattan, estan «completament congestionats». I va assenyalar els perills desencadenats per la proximitat d’aquest corredor aeri a zones densament poblades. L’helicòpter dijous va caure descontrolat al riu, però si hagués impactat només uns metres més lluny, ja dins de la costa, hauria pogut caure sobre una zona per a vianants transitada.
Només des de l’heliport a prop de Wall Street, al sud de Manhattan, des del qual es va enlairar dijous el que portava la família Escobar-Camprubí s’enlairen uns 30.000 vols a l’any, segons les dades que ha facilitat ‘The New York Times’. I això que nombroses queixes pel soroll, la contaminació i la congestió aèria ja havien portat a establir algunes limitacions. Els helicòpters turístics, per exemple, des de fa gairebé una dècada no poden volar els diumenges i han de seguir rutes prefixades.
L’últim accident, que eleva a 32 víctimes la xifra de morts en accidents d’helicòpters a la ciutat des del 197 7, ha fet que es reactivin les veus d’activistes que demanen que directament es prohibeixin els vols.
Notícies relacionadesL’alcalde de Nova York, Eric Adams, rebutja aquesta postura. Aquest divendres recordava que 65 milions de turistes van visitar la ciutat l’any passat i assegurava que aquests turistes volen en l’oferta per a la ciutat aquests viatges, que deia que són «part de l’ecosistema econòmic» de l’urbs. «La gent vol veure la nostra ciutat des de l’aire. Necessitem concentrar-nos en la seguretat», defensava en una declaracions a la televisió local NY1.
Davant seu, dos membres del consell municipal, Erik Bottcher i Christopher Mart, urgien a imposar un veto total. «Aquesta és només l’última de moltes tragèdies», deia Bottcher a la cadena local, mentre Mart emetia un comunicat: «Els helicòpters s’han de reservar per resposta d’emergències, cobertura essencial de notícies i operacions de seguretat pública, no per a viatges de luxe o per fer turisme», va escriure. «Aquest és un moment de dolor però també per a la reflexió seriosa i canvis urgents de política».
- Guillermo Mattioli, degà del Col·legi Oficial de Psicològia de Catalunya: "El missatge de Marian Rojas Estapé és fals i cruel"
- Professors de ciències amenacen amb no corregir els exàmens de la Selectivitat si Educació no rectifica la fusió de matèries
- ACTUALITAT BLAUGRANA Laporta i el seu soci moldau activen "una mina d’or"
- Sancionada una treballadora per fingir que era muda i cobrar durant 16 anys una pensió
- El cas Koldo Transports certifica 13 viatges oficials d’Ábalos amb Jésica Rodríguez
- Un conductor s’atura a orinar a l’AP-7, un camió despistat hi xoca, perd la càrrega i s’incendia
- Trump exclou els ordinadors, els mòbils i els xips xinesos de la llista de productes amb aranzels
- Diplomàcia internacional Els EUA i l’Iran s’insten a continuar negociant després d’una primera reunió «constructiva i basada en el respecte mutu»
- Guerra comercial Trump exclou mòbils i ordinadors dels seus «aranzels recíprocs»
- Llei d’amnistia Junts veu possible la tornada definitiva de Puigdemont a l’estiu a expenses del TC