Sinistre aeri als EUA
L’accident de Nova York revifa el debat sobre els helicòpters turístics
Encara es desconeixen les causes de la tragèdia que va costar la vida a la família Escobar-Camprubí però les autoritats tornen a demanar més seguretat en aquests vols. Algunes veus es pronuncien a favor de la prohibició d’aquests viatges.
Els investigadors demanen ajuda als ciutadans: que enviïn fotos i vídeos de la caiguda
L’aparell es va desplomar prop de la costa i d’una zona per als vianants molt transitada

El que hauria d’haver sigut un viatge per crear records inesborrables de Nova York per a Agustín Escobar, Mercè Camprubí i els seus tres fills, Agustín, Mercedes i Víctor, es va convertir dijous en una tragèdia mortal i insuperable per a la família de Barcelona i la de Sean Johnson, el pilot de l’helicòpter turístic en el qual viatjaven.
Aquesta aeronau, un model Bell 206L4, amb la qual s’havien enlairat des d’un heliport al baix Manhattan per fer un recorregut aeri sobrevolant el riu Hudson, va perdre algunes de les seves parts en l’aire i va caure a plom sobre l’aigua per causes que encara es desconeixen. El sinistre no només ha destrossat familiars i amics dels directius de Siemens i els seus fills, de 10, 8 i 4 anys, i els de Johnson, antic pilot del cos d’elit dels Navy Seals, també ha commocionat residents i autoritats de Nova York i la veïna Nova Jersey. I ha reobert les crítiques i el debat sobre una indústria, la d’aquests viatges d’helicòpters turístics, que malgrat la seva enorme popularitat, fins i tot amb els seus alts preus, ja fa temps que s’està qüestionant.
17 investigadors
Jennifer Homendy, presidenta de la Junta Nacional de Seguretat de Transport dels EUA, va advertir ahir en una roda de premsa a Jersey City, la ciutat al costat de la qual va caure l’helicòpter, que l’agència no té una causa preliminar i trigarà a determinar les causes probables del sinistre, que investigarà un equip de 17 persones. L’agència demanava la col·laboració dels ciutadans amb l’enviament de més fotos i vídeos. Analitzarà tota la informació possible, incloent-hi les dades específiques sobre el pilot, que havia acumulat 788 hores de vol en helicòpters fins al 29 de març.
Esperava també el resultat dels treballs de la policia de Nova York i Nova Jersey, els efectius de la qual ahir continuaven bussejant al Hudson, un riu de forts corrents i dur per a les immersions, a la recerca de parts de l’helicòpter que es van desprendre abans de la caiguda, com l’hèlix i la cua. Homendy es va negar a especular sobre les causes del sinistre, en les quals s’apunta des d’un xoc amb drons o amb ocells fins a problemes de combustible o de manteniment. Però es va esforçar a remarcar que fa temps que tant ella com l’agència demanen que aquest tipus de vols turístics tinguin regulacions més estrictes a les actuals, que millorin la seva seguretat i l’equiparin a les d’altres vols.
En concret, per exemple, Homendy va recordar que han demanat en alguns dels seus informes que aquestes aeronaus siguin dotades d’enregistradores de veu i dades resistents als xocs. "Creiem decididament en un sol nivell de seguretat", va assenyalar.
El sinistre també ha renovat les crides a limitar o fins i tot prohibir els vols turístics d’helicòpters en aquesta zona. Ahir, l’alcalde de Jersey City, Steven Fulop, era un dels que alçava la veu en aquest sentit. L’alcalde va defensar que cada vegada és més evident que l’Agència Federal d’Aviació "ha de regular més" el sector i imposar "restriccions al turisme en helicòpter". Va denunciar que el cel de la regió, especialment a prop de Manhattan, està "completament congestionat". I va assenyalar els perills que provoca la proximitat d’aquest corredor aeri a zones densament poblades. L’helicòpter dijous va caure descontrolat al riu, però si hagués impactat només uns metres més lluny, ja dins de la costa, hauria pogut caure sobre una zona per a vianants transitada.
Només des de l’heliport que hi ha a prop de Wall Street des del qual es va enlairar la família Escobar-Camprubí s’enlairen uns 30.000 vols a l’any, segons les dades publicades per The New York Times. I això que les nombroses queixes pel soroll, la contaminació i la congestió aèria ja havien portat a establir algunes limitacions. Els helicòpters turístics, per exemple, no poden volar els diumenges i han de seguir rutes prefixades.
L’alcalde de Nova York, Eric Adams, rebutja la postura dels que advoquen per la prohibició d’aquests vols. Així, ahir va recordar que 65 milions de turistes van visitar la ciutat l’any passat i va assegurar que aquests turistes volen l’oferta d’aquests viatges, que, va dir, són un "informe de l’ecosistema econòmic" de l’urbs. "Volen veure la nostra ciutat des de l’aire. Necessitem concentrar-nos en la seguretat", va defensar.
"Canvis urgents"
En contra seu, dos membres del consell municipal, Erik Bottcher i Christopher Marte, instaven a imposar un veto total a aquests vols turístics. "Aquesta és només l’última de moltes tragèdies", va afirmar Bottcher a la cadena local, mentre Marte va emetre un comunicat: "Els helicòpters s’han de reservar per a resposta d’emergències, cobertura essencial de notícies i operacions de seguretat pública, no per a viatges de luxe o per fer turisme". "Aquest és un moment de dolor però també per a la reflexió seriosa i canvis urgents de política", va afirmar.
Catàstrofes que han canviat lleis
Cronologia
16 de maig del 1977
Cinc persones van morir quan una pala es va desprendre d’un helicòpter en un heliport en un gratacel de Manhattan. La majoria de les víctimes van morir per l’impacte de la pala, inclosa una dona que anava pel carrer. L’accident a l’antic edifici PanAm va portar les autoritats a prohibir els heliports a les teulades de Manhattan.
15 d’abril del 1997
Craig Tate, un executiu de Colgate-Palmolive, va morir quan l’helicòpter en què viatjava com a passatger es va estavellar a l’East River, davant de Manhattan.
8 d’agost del 2009
Nou persones van morir quan un helicòpter i una avioneta van col·lidir a l’aire i van caure al riu Hudson. Van morir cinc turistes italians.
11 de març del 2018
Cinc passatgers a bord d’un helicòpter van morir a l’estavellar-se a l’East River. El pilot va sobreviure. L’helicòpter era un vol xàrter que tenia una porta oberta perquè els passatgers poguessin fer fotos. El pilot va aconseguir alliberar-se i va ser rescatat, però els passatgers portaven arnesos ajustats que no es van poder treure. L’incident va portar les autoritats a prohibir els vols amb les portes obertes llevat que els passatgers comptessin amb dispositius de subjecció d’alliberament ràpid.
15 de maig del 2019
Un helicòpter es va estavellar al riu Hudson després d’enlairar-se. El pilot va resultar ferit.
Notícies relacionades10 de juny del 2019
El pilot va morir a l’estavellar-se contra la teulada d’un gratacel al centre de Nova York al mig d’una densa boira.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Guillermo Mattioli, degà del Col·legi Oficial de Psicològia de Catalunya: "El missatge de Marian Rojas Estapé és fals i cruel"
- Professors de ciències amenacen amb no corregir els exàmens de la Selectivitat si Educació no rectifica la fusió de matèries
- ACTUALITAT BLAUGRANA Laporta i el seu soci moldau activen "una mina d’or"
- Sancionada una treballadora per fingir que era muda i cobrar durant 16 anys una pensió
- El cas Koldo Transports certifica 13 viatges oficials d’Ábalos amb Jésica Rodríguez
- Un conductor s’atura a orinar a l’AP-7, un camió despistat hi xoca, perd la càrrega i s’incendia
- Trump exclou els ordinadors, els mòbils i els xips xinesos de la llista de productes amb aranzels
- Diplomàcia internacional Els EUA i l’Iran s’insten a continuar negociant després d’una primera reunió «constructiva i basada en el respecte mutu»
- Guerra comercial Trump exclou mòbils i ordinadors dels seus «aranzels recíprocs»
- Llei d’amnistia Junts veu possible la tornada definitiva de Puigdemont a l’estiu a expenses del TC