Medi ambient

Experts asseguren que Catalunya necessita noves xarxes de transport d’energia malgrat el rebuig de les MAT

Els experts remarquen que el tancament progressiu de les centrals nuclears requerirà inversions importants en noves línies elèctriques

«Diem ‘no’ a les grans xarxes d’interconnexió però no estem desenvolupant les renovables necessàries», qüestionen des del Col·legi d’Enginyers 

El Govern negocia amb el ministeri i Red Eléctrica punts de connexió que permetin desenvolupar grans parcs renovables

Experts asseguren que Catalunya necessita noves xarxes de transport d’energia malgrat el rebuig de les MAT
2
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Periodista

Especialista en medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

L’acord d’investidura que Salvador Illa va firmar amb ERC i Comuns inclou el rebuig de les tres línies MAT(molt alta tensió) que l’empresa Forestalia havia projectat en els últims anys per transportar energia a Catalunya des dAragó. Aquestes línies no estaven dissenyades per Red Eléctrica (REE), sinó que era una companyia privada qui proposava «passar el cable» i portar energia procedent de grans parcs eòlics fins a Catalunya.

En realitat, no es tractava literalment de línies de molt alta tensió –que són les de 400 quilowatts dissenyades per REE–, però sí que eren xarxes d’evacuació importants que van provocar l’enuig dels territoris afectats i de sectors ecologistes pel seu impacte ambiental. Les tres línies plantejades per Forestalia van rebre el ‘no’ del Govern i dues ja han sigut descartades definitivament per la Moncloa, al no considerar-se necessàries per a l’interès general. A més, fa poc es va deixar entreveure la possibilitat de construir dues noves línies de transport d’energia a Catalunya que no es van concretar.

«Si no volem línies MAT, però necessitem noves xarxes de més tensió, a més de les de distribució, ¿què fem?», qüestiona José Luis Domínguez, responsable del grup de sistemes elèctrics de l’IREC (Institut de Recerca en Energia de Catalunya). Una de les alternatives és construir potents xarxes de transport soterrades.

Marxa de veïns de Santa Coloma contra la línia de molt alta tensió. /

JOSEP GARCÍA

Però Domínguez adverteix que aquesta opció, tot i que tècnicament possible, resulta inviable econòmicament perquè el preu (també de manteniment) seria elevadíssim: «És una bogeria, es pot fer algun tram subterrani, però la línia al complet és impossible perquè cal superar tota mena d’infraestructures com canonades d’aigua i carreteres».

Dilema

Notícies relacionades

El Col·legi d’Enginyers Industrials defensa la mateixa posició. «Estem davant un dilema que no hem resolt: diem ‘no’ a les grans xarxes d’interconnexió però no estem desenvolupant les renovables necessàries per rebutjar aquestes grans xarxes», explica Lluís Pinós, president de la Comissió d’Energia de l’escola. «O produïm l’energia aquí o construïm línies de transport», resumeix. Per a Domínguez, la situació actual s’explica amb la imatge d’un peix que es mossega la cua: «L’avanç de les renovables no va prou ràpid perquè l’electrificació augmenta lentament i viceversa». Tant el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic com la Generalitat admeten que seran necessàries noves xarxes d’energia.

No obstant això, Domínguez dubta que en la pròxima planificació de Red Eléctrica (REE) aparegui una línia MAT: «No s’atreviran a proposar una nova MAT a Catalunya com a tal perquè genera inquietud als pobles afectats; més aviat canviaran els cables i posaran sobre la taula mesures de millora de la xarxa i més xarxes petites». «Cal veure exactament quines línies es plantegen, però s’haurà de trobar una resposta a aquesta dicotomia, ja que per molt que la inversió en xarxes de distribució augmenti, es requeriran també més quilòmetres de transport», opina Pinós.