Infraestructures

Rodalies serà gratuït durant tota la jornada quan els trens comencin a circular

Renfe baixarà els torns per a les línies de l'entorn de Barcelona, que recuperaran l'alè de manera gradual i per trams

Un tren de Rodalies en Molins de Rei

Un tren de Rodalies en Molins de Rei / ZOWY VOETEN

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La idea era iniciar el servei de Rodalies d'aquest dimarts amb un 60% dels trens habituals, però les proves de primera hora, amb alteracions en l'alimentació elèctrica, han desaconsellat arrencar motors. Renfe no sap quan podrà tornar a obrir les andanes, però sí ha decidit que quan succeeixi, els trens de l'àmbit de Barcelona (línies no Regionals) seran gratuïtes durant tota la jornada. Com a mínim, durant el que quedi d'aquest dimarts. El dimecres, està per decidir.

La recuperació dels trens es farà de manera gradual i per línies. També per trams. És a dir, la R3 no obrirà de cop entre L'Hospitalet de Llobregat i la Tor de Querol, sinó que començarà, per posar un exemple, circulant només fins a Vic. A ningú se li escapa que el dilluns, a conseqüència de l'apagada, desenes de trens es van quedar aturats a les vies. Podien estar en una estació, però també en un túnel. De fet, a les 20.30 hores, el president Salvador Illa va informar que encara quedaven per rescatar els viatgers de cinc trens.

Notícies relacionades

Durant el matí s'han estat realitzant proves en algunes línies, i encara que els trens circulen i no es detenen, encara no existeix la certesa que l'estesa elèctrica sigui capaç d'aguantar semblant demanda. Algú pot tenir la temptació de comparar la situació amb la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que també transcendeix a l'àmbit de Barcelona. Des de Renfe, sense embarg, recorden que la recuperació "és més complexa perquè la xarxa de Rodalies és més extensa i intercomunicada que les altres". És a dir, que si alguna cosa falla en una subestació, és més fàcil que el problema s'estengui. "Les nostres instal·lacions -afegeix un portaveu de Renfe- estan més exposades que les del metro de Barcelona o Ferrocarrils".

A les 5.20 hores sortien els primers de la línia, amb la qual cosa alguns viatgers sí han pogut pujar-se als trens. Des del centre de control, i també, segur, els propis maquinistes, s'han adonat que els combois no acabaven de funcionar com cal. És a dir, que avançaven a batzegades. A les 6.20 hores s'ha decidit fer baixar els trens a l'estació i anul·lar tot el servei fins a nova ordre. Aquesta nova ordre ha de sortir del centre de gestió de Rodalies a l'estació de França. De la mà de Renfe (l'operador), Adif (el gestor de la infraestructura) i el Departament de Territori (titular del servei).

Temes:

Renfe Rodalies