Escolars que ajuden migrants
Alumnes de l’institut Rafael Alberti de Badalona emprenen un projecte per tutelar les famílies estrangeres que arriben al barri de Llefià amb la paperassa administrativa i facilitar així que s’integrin.

Com escolaritzar els fills, com obtenir la targeta sanitària i la del transport, com empadronar-se i com obtenir el DNI són quatre gestions bàsiques per a les famílies migrants. Fer aquests tràmits sense informació prèvia és un mur difícil de superar. Amb informació, tot és més senzill. Els alumnes de 1r d’ESO de l’institut escola Rafael Alberti, un centre públic d’alta complexitat on es parlen set idiomes i està ubicat al barri de Llefià de Badalona, han emprès un projecte escolar per fer la vida més fàcil a les famílies estrangeres que arriben a la ciutat amb escàs o nul assessorament per fer la paperassa. ¡Connectant vides! Llefià obre les seves portes a la integració és el títol de la iniciativa, avalada per l’organització no governamental Educo i el Ministeri d’Educació i FP. Aquesta setmana, dos professors i quatre estudiants viatgen a Madrid per explicar-ne els detalls en un congrés.
El Rafael Alberti és un dels tres centres de Catalunya seleccionats per portar a terme un projecte amb tres centres de Madrid, tres d’Andalusia i tres de Galícia. Andrés Ortí, professor de geografia i història a l’institut de Badalona, i la tutora Roser Queralt van animar els alumnes a portar a terme un pla escolar que revertís en el barri. Hi han treballat durant tot el curs, en l’assignatura de cultura i valors.
Els docents van organitzar xerrades a l’institut en les quals professionals de l’associació de dones, el Departament de Serveis Socials, la policia i el centre d’atenció primària van explicar als estudiants la idiosincràsia del barri en què viuen, porta d’entrada dels migrants des dels anys 60, i les gestions administratives fonamentals que cal fer per establir-se a Llefià.
Notícies relacionadesAmb tota la informació, els alumnes van planejar la millor manera per portar a terme el projecte. "Han fet fullets informatius i tríptics en els idiomes que es parlen a l’escola, entre ells l’urdú, àrab, xinès, anglès, castellà i català", explica, orgullós, Ortí. Els mapes inclouen codis QR per facilitar, encara més, la informació a les famílies migrants.
El projecte ha calat entre els estudiants. "Han demostrat que saben treballar en equip, amb independència de la nacionalitat de cada un", comenta Ortí.
- Dret de rectificació del FC Barcelona
- Incivisme Un prostíbul en un pis del carrer d’Aragó causa enuig al Clot
- Xoc titànic a Washington Trump descarta parlar amb Musk i deixa obert un duel d’efectes impredictibles
- A MALLORCA La dona detinguda per una agressió sexual a un jove a la sauna d’un hotel de Magaluf: «Em vaig posar calenta»
- Sánchez aparca el finançament pel bloqueig de la cita de BCN
- Així és com pots lluir bronzejat aquest estiu sense sacrificar la teva salut
- A Ceuta Mor Abdou Ngom, icona de la crisi migratòria per l’abraçada viral a una voluntària de la Creu Roja
- Educació a Catalunya La ‘generació Lamine Yamal’ arriba a la selectivitat: «Estem farts que ens diguin que no tenim futur»
- Relació tempestuosa Musk esborra el missatge que vinculava Trump amb els delictes del depredador sexual Jeffrey Epstein
- Abans de la primavera del 2026 Interior i Barcelona impulsen un nou model de coordinació entre Mossos i Policies Locals aplicable a 200 municipis