TECNOLOGIES A LES AULES
Catalunya prohibirà els mòbils a l’ESO i les tauletes a infantil
L’estratègia de la Conselleria d’Educació per a un ús "responsable" de la tecnologia desenterra les pissarres electròniques de les aules de 3 a 6 anys i retarda l’entrega d’ordinadors fins a sisè de primària.

La consellera d’Educació i FP, Esther Niubó, va iniciar mandat i curs anunciant a EL PERIÓDICO una revisió de l’ús de les pantalles a les aules i un pla de "digitalització responsable" que va encarregar a un grup d’experts. Ahir, a les portes del final de curs, va presentar la nova estratègia, que fa un pas més en la restricció d’aquests dispositius a les escoles. La consellera va defensar que l’objectiu final del pla és que "la tecnologia estigui al servei de l’aprenentatge" i que els alumnes aprenguin a fer un ús "ètic, responsable i saludable" dels dispositius.
Així doncs, per començar, els mòbils, ja prohibits a infantil i primària, estaran vetats totalment també a l’ESO. Aquest curs, el primer sense mòbils, a secundària només s’han pogut utilitzar en el cas que el professor ho considerés oportú amb una finalitat pedagògica. El seu ús, doncs, estava restringit. A partir del curs 2025-2026, la prohibició serà total. Això també inclourà els rellotges intel·ligents (smartwatches).
Inversió de 200 milions
La regulació també afectarà la resta de pantalles. Niubó va explicar ahir que les tauletes i les pissarres electròniques aniran desapareixen dels cursos d’educació infantil amb l’objectiu que a I3, I4 i I5 no n’hi hagi cap. Aquests dispositius, però, es mantindran en l’etapa d’educació primària.
Totes les pantalles electròniques que hi havia fins ara a les aules d’infantil (gairebé totes tenen aquests dispositius) i que es van sufragar amb 200 milions d’euros procedents de fons europeus per a la digitalització de les aules seran ressituades en altres espais dels centres. Aquestes dues decisions no representen una gran sorpresa: al febrer, Niubó ja va apostar per ampliar la prohibició del mòbil a l’ESO, una demanda de moltes famílies, i per restringir l’ús de pantalles en l’etapa d’infantil.
Pel que fa als ordinadors –un dispositiu per alumne–, el repartiment de dispositius que fins ara es feia a cinquè de primària s’endarrerirà un curs, fins a sisè de primària. Aquesta mesura, a diferència de les dues anteriors, entrarà en vigor el curs 2026-2027. A partir de llavors, els alumnes de cinquè no disposaran d’ordinador personal com ara per treballar al centre escolar i a casa, sinó que tindran accés puntual, quan ho considerin els docents, a portàtils que quedaran al centre.
La idea del departament és continuar donant un ordinador portàtil a cada alumne d’ESO. A més, i com a novetat, en aquest pla s’hi inclouran els alumnes de formació professional bàsica.
L’ús dels ordinadors que fan les escoles a l’ESO, així com l’ús de les llicències digitals en lloc de llibres de text en paper, no s’ha inclòs en el pla de digitalització responsable i es deixa a criteri de les direccions en virtut de l’autonomia de centre. "En cap cas estem en contra de la digitalització. Seria ridícul negar que vivim en un món en què les tecnologies tenen un paper important, així com els coneixements i les oportunitats educatives que fomenta aquesta tecnologia", va assenyalar Niubó. "No es tracta de frenar, sinó de posar-hi ordre, per assegurar que la digitalització sigui positiva", va afegir. En aquest sentit, l’analista d’Ivàlua, responsable de l’avaluació de polítiques públiques de la conselleria, Núria Comas, va detallar que els dispositius, quan s’utilitzen amb una finalitat educativa, poden tenir bons impactes, però en canvi quan l’ús és lliure "va en contra de l’aprenentatge".
Notícies falses
Notícies relacionadesLa nova estratègia continua apostant, doncs, per l’educació en la competència digital, però fent èmfasi en l’ús responsable, actiu, crític i segur, com recomanen tots els experts. Així, la consellera va explicar que la tardor que ve el departament elaborarà un document que concretarà el contingut curricular que haurà de tenir la competència digital en el sistema educatiu català. Una de les idees és mirar d’intensificar en el currículum l’aprenentatge per detectar i analitzar notícies falses. A més, de cara als alumnes, es treballarà l’ús responsable, segur i ètic dels dispositius. També es preveu formar els professors en les noves eines que ofereix la intel·ligència artificial (IA) -hi ha 2.700 docents que s’han interessat per cursos d’IA– i incloure la formació en aquest àmbit per als alumnes d’ESO.
L’estratègia també implicarà les famílies. El departament elaborarà una guia adreçada a les famílies amb indicacions per acompanyar els fills en la gestió dels dispositius. Aquesta guia es repartirà a tots els alumnes.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Distribuït a Catalunya Retirat un altre fuet tallat per salmonel·la: ja són tres marques afectades per aquesta raó
- HOSPITAL GREGORIO MARAÑÓN Boda a l’uci: l’Esther i el Javier es donen el ‘sí, vull’ en una emocionant cerimònia organitzada pels sanitaris
- Lloguer Tres consells fonamentals per firmar un contracte de lloguer i no emportar-te sorpreses
- Polèmica La família de Guillem Agulló acusa el Govern d'Illa de "silenciar" el premi en la seva memòria
- ART El Govern d’Aragó sol·licita l’execució forçosa de la sentència que ordena el retorn de les pintures de Sixena
- Comissió bilateral El Govern espanyol i la Generalitat pactaran el finançament singular de Catalunya en una reunió el 14 de juliol
- Adéu a la còmoda a l’habitació: la solució per organitzar la roba interior a l’armari sense que ocupi espai
- ACTES REIVINDICATIUS EA TOT EL MÓN ¿Per què se celebra el Dia de l'Orgull Gai el 28 de juny?
- Truc de neteja El botó secret de la rentadora que deixa la roba com si s’acabés de comprar
- Multimèdia | Aquest és l’origen i l’explicació de les diferents banderes LGTBI+