Educació a Catalunya
L’aposta per la Formació Professional i l’orientació redueixen a un 6% l’abandonament escolar prematur a Barcelona
El Consorci d’Educació de Barcelona treu pit del seu Consell Orientador, que assenyala com un altre factor important en la reducció de l’abandonament
Un de cada tres alumnes extracomunitaris deixa els estudis de manera prematura: el triple que els nascuts a la UE
La vida després de l’abandonament escolar: «Després d’un mes repartint paquets 14 hores al dia, vaig veure que preferia estudiar»

Patio de una escuela en Barcelona. /
El Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) ha tret pit aquest dilluns de les seves xifres d’Abandonament Escolar Prematur (AEP) –l’alumnat que no continua estudiant després de l’ESO–, notablement més baixes que la (mala) mitjana catalana. Mentre a Catalunya l’AEP està en un 13,7%,a Barcelona baixa fins al 7% si es mira l’any posterior a acabar l’ESO i al 6 % si es mira la xifra als dos anys (els programes de seguiment i repesca de l’alumnat perdut funcionen).
Des del CEB tenen clar que aquesta important diferència es deu a una suma de factors. Un dels principals és la concentració d’oferta de Formació Professional (FP) a la capital catalana. Barcelona té totes les famílies (excepte Indústries Extractives), així que els nois i noies barcelonins, targeta de metro en mà, tenen al seu abast la possibilitat d’accedir a qualsevol família d’FP, una cosa impossible a la resta del territori català, amb molta menys oferta, més dispersa i un transport públic més que millorable.
L’altre factor clau a través del qual el CEB explica aquesta diferència és el seuConsell Orientador, del qual també han presentat aquest dilluns un balanç de resultats en què destaquen que, del 46,9 % dels alumnes a qui es recomana estudiar una FP i que segueix els consells del seu orientador, el 97,1% aconsegueix plaça en el cicle sol·licitat i el 58,9% acaba els estudis al cap dels dos cursos reglamentats. Per contra, entre els que decideixen preinscriure’s en uns estudis que no són els que se’ls va aconsellar, només el 66, 6% acaba matriculant-se malgrat tenir plaça (i només el 49,7% els acaba en dos anys).
En la mateixa presentació s’ha fet una radiografia de l’alumnat segons les recomanacions dels seus orientadors, que mostra que només el 10% de l’alumnat al qual es recomana batxillerat és nascut fora d’Espanya. En canvi, el 40 % de joves a qui se’ls recomana una FP Bàsica són d’origen migrant. Entre els alumnes derivats a FP bàsica, un 51,8 % són NESE B (és a dir, de famílies amb vulnerabilitat socioeconòmica).
Mirant les dades globals, el batxillerat és l’opció més recomanada pels orientadors (65%), seguida dels cicles formatius de grau mitjà (19,2%).
Es recomana més l’FP a nois que noies (a elles se les deriva més a Batxillerat, en un 54%). Entre l'alumnat a qui es recomana Batxillerat només hi ha un 8,5% de NESE B (i només un 2,8% NESE C, categoria que aplega l’alumnat que porta menys de 24 mesos en el sistema educatiu català).
Entre les conclusions del balanç s’assenyala que l’AEP prové d’un «conjunt de factors estructurals i socials de l’alumnat, especialment els que es troben en situacions de vulnerabilitat socioeconòmica». «Ens ha canviat l’escenari, ens ha canviat el públic i ens hi hem d’adaptar», resumia Marta Comas, responsable d’investigació del CEB.
Els beneficis de passar llista
En paral·lel a aquestes dades, el CEB ha presentat un estudi en el marc de PROAVA, el Fons de Promoció per a l’Avaluació de Polítiques Públiques per identificar quines accions «afavoreixen amb més contundència» la continuïtat educativa en l’etapa posobligatòria (i al contrari). Un estudi conclou que controlar l’assistència (passar llista de tota la vida), fomentar l’hàbit lector i seguir les recomanacions dels orientadors són factors puntals per afavorir la continuïtat.
El 50% dels centres d’alta vulnerabilitat (CAV) més efectius contra l’abandonament escolar prematur promouen l’hàbit lector, mentre que entre els «menys efectius ho fan el 21%», apunta l’informe, que adverteix que les faltes freqüents del professorat es relacionen amb més probabilitat d’abandonament dels alumnes als centres afectats. «El 38% dels CAV més efectius en la lluita contra l’abandonament asseguren la continuïtat de la matèria davant la falta d’un professor, davant el 13,3 % dels CAV menys efectius», prossegueix l’estudi, que apunta que el 94 % dels CAV més efectius asseguren que tenen un equip «amb una elevada motivació i implicació».
Entre les recomanacions de l’estudi, destaca que els centres ofereixin una varietat de metodologies i activitats d’aprenentatge que permetin adaptar-se a les diferents necessitats, interessos i estils d’aprenentatge de l’alumnat, «amb l’objectiu d’afavorir la seva motivació, implicació i continuïtat educativa».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Bona educació Educació Barcelona Batxillerat Mestres i professors Educació secundària Formació professional Educació a Catalunya Col·legi
- Distribuït a Catalunya Retirat un altre fuet tallat per salmonel·la: ja són tres marques afectades per aquesta raó
- HOSPITAL GREGORIO MARAÑÓN Boda a l’uci: l’Esther i el Javier es donen el ‘sí, vull’ en una emocionant cerimònia organitzada pels sanitaris
- Lloguer Tres consells fonamentals per firmar un contracte de lloguer i no emportar-te sorpreses
- Polèmica La família de Guillem Agulló acusa el Govern d'Illa de "silenciar" el premi en la seva memòria
- ART El Govern d’Aragó sol·licita l’execució forçosa de la sentència que ordena el retorn de les pintures de Sixena
- Comissió bilateral El Govern espanyol i la Generalitat pactaran el finançament singular de Catalunya en una reunió el 14 de juliol
- Adéu a la còmoda a l’habitació: la solució per organitzar la roba interior a l’armari sense que ocupi espai
- ACTES REIVINDICATIUS EA TOT EL MÓN ¿Per què se celebra el Dia de l'Orgull Gai el 28 de juny?
- Truc de neteja El botó secret de la rentadora que deixa la roba com si s’acabés de comprar
- Multimèdia | Aquest és l’origen i l’explicació de les diferents banderes LGTBI+