Investigació

Fa mesos que els Bombers de la Generalitat respiren amb equips que poden deixar-los sense aire

  • Els Mossos, en una punxada telefònica, van sentir dos comandaments del cos d’emergències assenyalar que el bloqueig dels manòmetres posa en risc els treballadors i pot estar relacionat amb l’accident de Joan Liébana, el bomber mort al juny

  • La Conselleria d’Interior ha destituït Màxim del Valle, cap del servei tècnic, per la demora a afrontar aquest problema

Fa mesos que els Bombers de la Generalitat respiren amb equips que poden deixar-los sense aire

GUILLEM SANCHÉZ

6
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els equips d’aire dels Bombers de la Generalitat presenten una greu anomalia: el manòmetre –l’instrument que informa el bomber de quant aire disposa durant un servei– es congela per causes desconegudes. El problema no interromp el subministrament d’oxigen però sí que enganya el bomber, que obeint un manòmetre congelat creu que encara disposa de reserva i es pot quedar sense aire de sobte. Segons les fonts consultades per EL PERIÓDICO, s’ha observat aquest error en el funcionament dels dos models d’Equips de Respiració Autònoma (ERA) que utilitzen els bombers: MSA i Dräger. Es desconeix per què fallen.

La cúpula va ordenar la retirada de 170 unitats noves de la marca MSA a principis de desembre, però poc després va saber que la problemàtica podia afectar tots els equips. En una intervenció telefònica dels Mossos d’Esquadra, dos comandaments del cos d’emergències mostren el seu temor que aquest problema pugui provocar accidents i fins i tot morts. Manifesten que la mort del bomber Joan Liébana, el juny del 2021, també podria tenir relació amb aquests incidents. No obstant, per no aturar el funcionament del cos, no van traslladar aquest temor als 5.000 bombers professionals i voluntaris. I han negat als sindicats que aquesta fallada pugui tenir cap vincle amb la mort de Liébana.

La cronologia de les fallades dels equips

La subdirecció general tècnica dels Bombers va elaborar recentment un informe intern en què apunta tots els incidents detectats amb equips de respiració. El primer que comptabilitza té lloc el 13 d’agost del 2021. Però hi ha un incident anterior, ocorregut el 19 de juliol, del qual va informar un bomber del parc de Vilanova i la Geltrú, que no està recollit en el document.

Després d’aquests dos primers incidents, s’acumulen els nous episodis de manòmetres congelats que deixen ‘a cegues’ els bombers que treballen en incendis o, en la majoria dels casos, en pràctiques efectuades al recinte de Can Padró (Barcelona) o la Zona Franca (Barcelona). Els responsables posen la lupa únicament sobre els nous equips MSA. L’1 de desembre prenen la decisió de retirar els 170 MSA de recent adquisició.

El 20 de desembre es bloquegen en una altra pràctica dos equips Dräger, un de manòmetre digital i l’altre d’analògic. En els dos casos, l’instrument s’ha congelat indicant una pressió constant malgrat que les ampolles es continuaven buidant. Joan Liébana, el bomber, que va morir el 17 de juny en un incendi a Vilanova i la Geltrú portava un equip Dräger analògic. 

La punxada telefònica

La notícia que també es congelen equips com el que va utilitzar Liébana turmenta el cap del servei tècnic, Màxim del Valle, i el seu superior, el subdirector general tècnic, Antonio Ramos. Tots dos temen que el bomber Liébana de Vilanova i la Geltrú, el mateix parc on un mes després va tenir lloc l’incident amb un altre equip que no va transcendir, pugui haver mort a causa del bloqueig del manòmetre. Aquesta por queda registrada en converses telefòniques que la Unitat Anticorrupció dels Mossos d’Esquadra capta el 22 de desembre. Ramos i Del Valle són dos dels investigats en el cas Bombers per suposada contractació fraudulenta de l’empresa Iturri en el manteniment dels camions del cos d’emergències. 

Segons un informe que els Mossos han elaborat a partir de les gravacions i que ja s’ha entregat al jutjat que instrueix la causa contra Iturri, Del Valle li diu a Ramos que no sap «si estan fent bé o no» al compartir «més amunt» la problemàtica que tenen i li demana que s’imagini que aquella tarda hi ha «un accident».

Ramos respon que «el David» –el cap dels Bombers es diu David Borrell– n’està al corrent i que les coses «s’estan fent com toca», que aturar l’ús de tots els equips de respiració és «una barbaritat» quan el problema està localitzat en algunes zones concretes –en al·lusió que no totes les regions han reportat incidents–. Ramos raona que si escullen la postura «més conservadora» llavors no passarà res però recorda que això implicaria «aturar el servei» dels bombers, perquè no hi ha alternativa. Del Valle ho comprèn, però remarca que no dorm pendent de si arriba «alguna notícia que ha mort un bomber per aquesta raó», un temor que l’«obsessiona» i que, sense anar més lluny, el seu germà –bomber a Girona– aquella nit està «de guàrdia».

Del Valle també comenta que no es treu del cap el cas de Joan Liébana perquè «hi ha una possibilitat» que morís per «aquest problema». Ramos respon que no ho creu. Una periodista de TV3, segons l’esmentat informe dels Mossos, contacta per aquestes dates amb Del Valle per preguntar si la retirada dels equips d’aire –les 170 unitats noves del model MSA– pot tenir relació amb la mort de Liébana. Del Valle respon que no té cap relació.

La comunicació amb els sindicats

Contactat per aquest diari, el sindicat UGT Bombers afirma que fins al 31 de gener del 2022, 40 dies després de la constatació que pot fallar qualsevol dels equips d’aire que els bombers utilitzen diàriament, ningú els comunica que la problemàtica és generalitzada. És també a partir d’aquesta trobada amb els sindicats quan la Direcció General de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvaments (DGPEIS) trasllada instruccions als gairebé 5.000 membres del cos –entre professionals i voluntaris– sobre com minimitzar el risc de tenir un accident. Per fer-ho s’elabora un vídeo penjat a Youtube. 

La principal hipòtesi amb què treballa la cúpula per explicar per què es congelen els manòmetres dels ERA, tant els analògics com els digitals, és que alguns compressors –les màquines que omplen d’aire les ampolles– estan introduint humitat i que aquesta, a causa del fred que produeix l’alliberament d’oxigen comprimit, se solidifica. És una hipòtesi que l’anàlisi de la majoria d’ampolles dels equips de MSA retirades no confirma: la majoria presenten nivells d’humitat per sota de l’aconsellat. Actualment, ni la DGPEIS ni les empreses que venen aquests ERA saben què passa.

El sindicat UGT assegura que va sol·licitar que s’investigués internament si l’equip de Joan Liébana també podria haver fallat. Els responsables de la comissió creada per aclarir per què va morir van denegar la sol·licitud. 

Del Valle, destituït

Notícies relacionades

Contactat per EL PERIÓDICO, un portaveu de la Conselleria d’Interior ha explicat que el director general de la DGPEIS, Joan Delort, ha comunicat aquesta setmana a Màxim del Valle que deixa de ser cap del servei tècnic dels Bombers. Fonts del departament afirmen que la seva destitució té relació amb la demora a reaccionar pel problema dels respiradors que, a més, coincideix amb la seva condició d’investigat per la contractació irregular de camions de l’empresa Iturri. Les mateixes fonts assenyalen que es treballa intensament en la resolució del problema i que ja s’ha comprat una màquina que permetrà revisar els compressors. I afegeixen que si aquests compressors funcionen bé es passarà a revisar tots els equips per tandes. En cap cas, especifiquen, se suspendrà el servei que donen els bombers.

Dos bombers investigats per homicidi per imprudència

Liébana va morir el 17 de juny en l’incendi de Vilanova i la Geltrú en circumstàncies no aclarides. Per sufocar les flames que cremaven a l’interior d’un taller del municipi, cinc bombers, entre els quals hi havia Liébana, van entrar al local. Però només en van sortir quatre. I cap dels que van sortir –alguns van requerir atenció mèdica– se’n va adonar que Liébana es va quedar dins el taller. Ni el seu company amb qui formava un binomi ni tampoc el cap que va comandar l’entrada. Liébana va ser trobat una hora després mentre s’efectuaven tasques de ventilació i el foc ja havia sigut apagat. Un jutjat de Vilanova i la Geltrú instrueix aquests fets per un possible homicidi per imprudència i manté com investigats dos dels bombers que van participar en aquesta intervenció.