INTERLOCUTÒRIA DE LA JUTGE

Arxiven de nou la investigació de l’accident en què va morir Ángel Nieto

La dona alemanya que va xocar contra el quad del pilot a Eivissa circulava a una «velocitat baixa» d’«entre 22 i 32 quilòmetres per hora»

La jutge atribueix la mort de Nieto al fet que portés el casc descordat i apunta que la conductora va cometre en tot cas «una imprudència lleu», al no guardar la distància de seguretatcasc descordatLa jutge atribueix la mort de Nieto al fet que portés el casc descordat i apunta que la conductora va cometre en tot cas «una imprudència lleu», al no guardar la distància de seguretat

Arxiven de nou la investigació de l’accident en què va morir Ángel Nieto
3
Es llegeix en minuts
Vanesa Lozano
Vanesa Lozano

Redactora

Especialista en Sucesos

ver +

La jutge que investiga la conductora alemanya que va xocar contra el quad d’Ángel Nieto el 26 de juliol del 2017 en l’accident en el qual va morir el pilot ha tornat a arxivar el cas i exonerar la dona.

La magistrada Paloma Poveda, del jutjat d’instrucció 2 d’Eivissa, afirma en una interlocutòria a què ha accedit CAS OBERT, que la conductora del Fiat 600 que va impactar contra la part posterior del vehicle de Nieto al sortir d’una rotonda va cometre en tot cas una «imprudència lleu», al «no mantenir la distància de seguretat necessària per reaccionar davant una eventual frenada brusca de qui circulava davant».

Sense distraccions

La jutge rebutja que la dona, investigada per homicidi imprudent i defensada per l’advocat Jaime Campaner, cometés una imprudència greu, com circular amb «excés de velocitat» o que es distragués al volant.

Conclou que la causa de la mort de Nieto, que va morir d’un traumatisme cranioencefàlic després de sortir disparat del seu vehicle, «connecta» amb el fet que el pilot portés el casc descordat, com van declarar diversos testimonis: «l’impacte, al produir-se directament al cap exempt de protecció, devia causar conforme a les regles de l’experiència, un dany substancialment més rellevant que el que s’hauria produït si hagués esmorteït pel casc adequadament col·locat, obligació del conductor del quad».

Escassos desperfectes

La interlocutòria de la jutge també estableix la velocitat a la qual circulaven Ángel Nieto i la dona alemanya segons la reconstrucció pericial realitzada pels investigadors: el pilot conduïa a entre 6 i 19 quilòmetres per hora, mentre que la investigada ho feia entre els 22 i els 32 quilòmetres per hora. Valors de velocitat «baixos i concordants amb l’escassa entitat dels desperfectes apreciats als vehicles implicats» en el succés.

Aquestes dades donen «versemblança» a la versió de la conductora, resident a l’illa i que es dirigia a recollir els seus fills i anava en bones condicions físiques en el moment de l’accident. La dona va mantenir des del principi que Nieto «va frenar de cop» i ella no va poder fer res per evitar el cop. Va afegir que, mentre circulava darrere del mític pilot, ella no podia veure els llums del fre del seu vehicle.

Defectes al quad

El cert és que l’atestat elaborat per la Guàrdia Civil, que afegeix que l’accident es va produir en una carretera amb «bona visibilitat», va assenyalar l’existència de nombrosos defectes al quad de Nieto, com que «la llum de posició posterior i la llum de frenada es trobaven tapades pel fang» en el moment de l’accident, «impedint la seva visualització pels altres usuaris de la via».

A més, «l’indicador de direcció de darrere dret es trobava desprès de la seva posició natural, funcionant correctament, però dificultant la seva visibilitat, una fallada important, segons els investigadors, perquè Nieto es disposava «a girar a la dreta per accedir a un pàrquing» quan va ser tocat per la conductora.

Primer arxiu

Notícies relacionades

El jutjat ja va arxivar el cas el 2017 al concloure que «no existeixen indicis que el resultat esdevingut es produís per una falta d’atenció absoluta a la conducció per part de la implicada», però la família de Nieto va recórrer aquesta decisió argumentant que el jutge l’havia tancat sense ni tan sols prendre declaració a l’altra conductora.

El 2018, l’Audiència de Palma li va donar la raó i va ordenar a la magistrada d’Eivissa que reprengués la investigació. Cinc anys després, després de practicar totes les diligències acordades, la jutge ha conclòs que no hi ha proves per responsabilitzar la dona de la mort del tretze vegades campió del món de motociclisme.