El Periódico de Tarragona

Tarragona

Petita empresa

Tarragona impulsarà la digitalització del seu comerç de proximitat: un de cada quatre no ven per internet

El 68% dels mateixos si que té contacte amb ella, tenen consciència digital o usa les xarxes socials per a promocionar-se

Presentación del estudio en el Mercat Central, este lunes.

Presentación del estudio en el Mercat Central, este lunes. / David Oliete / Mercats de Tarragona

3
Es llegeix en minuts
Jan Magarolas

A Tarragona, només el 7% dels comerços locals consultats en una enquesta té una alfabetització completa a nivell digital. Cosa que significa que són competents digitalment i que usen les eines virtuals al seu abast per a promocionar els seus negocis o vendre els seus productes. Per contra, fins un de cada quatre enquestats sembla no tenir cap contacte o pocs coneixements sobre les possibilitats de creixement del petit comerç de proximitat en internet. Això és el que es deriva d'una enquesta realitzada per l'Ajuntament de Tarragona a 160 comerços de la ciutat, a través d'internet i presencialment, durant els mesos de maig i juny.

L'estudi, realitzat per una empresa externa, es deriva que la gran majoria de negocis petits de la ciutat, el 68%, sí que té contacte amb la digitalització, tenen consciència digital o usa les xarxes socials per a promocionar-se, però que encara podria fer-ho més i millor. Per això el consistori impulsarà cursos de formació digital dirigit a tot el teixit comercial de la ciutat dins del projecte Tarragona Centre Comercial Obert, finançat pels fons *Next *Generation.

L'objectiu realitzat per l'Ajuntament era identificar el grau de coneixement que té el comerç petit i de proximitat amb la digitalització comercial, la consciència de les possibilitats d'aquesta i l'ús que li donen. En la valoració dels resultats, la regidora de Comerç del consistori, Montse Adán, assegurava que hi ha "marge de millora". L'enquesta, que ha estat *constestada per 160 comerços a través d'internet i presencialment, s'havia enviat a més de 400 comerços dels més de 1.400 que hi ha aproximadament a la ciutat. Les respostes, asseguren des de l'empresa enquestadora, Procom Retail, s'han rebut majoritàriament des del centre de la ciutat, i en menor mesura, des dels barris de Ponent, Llevant i Barris Marítims.

"S'han tingut en compte l'ús de les xarxes socials, la capacitació i coneixement de les eines digitals, la cultura de la digitalització i la gestió i organització de les possibilitats d'internet", explicava Montse Farré, responsable de *Procom *Retail. Els resultats de les enquestes revelen cinc categories de digitalització: els comerços analògics (25% del total), amb un grau nul en competències digitals; els inicials (42%), que tenen pocs coneixements; els emergents (26%), que coneixen la importància de la digitalització però no li dediquen recursos; els avançats (7%), que tenen molta presència i activitat en internet; i un altre grup, sense presència a Tarragona, que basa tota la seva filosofia empresarial en l'aspecte digital.

L'edat avançada dels propietaris

Notícies relacionades

Aquests resultats, segons Farré i Adán, es deuen principalment a tres factors: l'edat avançada de molts dels propietaris dels comerços locals, el nivell d'educació i el fet que molts negocis són individuals i, per tant, sense temps que dedicar a les xarxes socials. No hi ha possible comparació amb les realitats d'altres ciutats perquè aquest estudi a Tarragona és pioner a les ciutats catalanes.

A la vista dels resultats llançats per l'enquesta, l'Ajuntament de Tarragona impulsarà 34 cursos de formació digital dirigits al teixit comercial per a millorar les habilitats i capacitats. La 'consellera' i presidenta de *Mercats de Tarragona manifestava que "un dels factors essencials per a disposar d'un sector comercial referent en el territori és la capacitació dels seus professionals en el món digital" i valorava positivament l'estudi pioner. Els 34 cursos proposats, dividits en tres blocs, volen assessorar individualment els propietaris, sensibilitzar en la compra en línia i la comunicació digital, divulgar eines com les xarxes socials o el WhatsApp, formar en el món digital i augmentar la competitivitat, entre altres. Tots els comerços de la ciutat tindran accés lliure als cursos, que seran per internet.