El Periódico de Tarragona

Tarragona

Transports

El Govern presenta la primera fase del Tram Camp entre Cambrils i Vila-seca de cara al 2025

L'alcalde de Salou, que va canviar de sigles polítiques l'any passat, abandona el seu posicionament crític amb el projecte i permet al Govern exhibir unitat en la presentació

TRAM CAMP | El projecte de tramvia del Camp de Tarragona avança

Foto de la consellera Sílvia Paneque con los alcaldes de los municipios de la primera fase del Tram Camp.

Foto de la consellera Sílvia Paneque con los alcaldes de los municipios de la primera fase del Tram Camp. / Jan Magarolas

4
Es llegeix en minuts
Jan Magarolas

El Govern de Catalunya fa poc que s'ha posat a caminar i ja ha demostrat que una de les seves prioritats al Camp de Tarragona és el projecte del tramvia, conegut com Tram Camp. Aquest dimecres, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha presentat a Cambrils la primera fase del projecte del tramvia, les obres del qual preveu iniciades el 2025. "Volem escoltar i ser presents en els municipis, aquest serà l'objectiu del Govern", ha dit Paneque.

Aquest primer tram presentat afectarà els municipis de Cambrils, Salou i Vila-seca i comptarà amb 14 quilòmetres de vies i catorze parades (tres de les quals, de connexió amb Rodalies). Com a novetat, l'alcalde de Salou, habitualment molt crític amb el projecte, s'ha sumat aquesta vegada a la foto dels ajuntaments amb el Govern i ha mostrat una sintonia inusual amb la que vol evidenciar que el municipi, ara sí, vol el Tram Camp.

Salou puja al tramvia

Una de les principals reivindicacions que ha protagonitzat des de fa anys l'alcalde salouenc, Pere Granados, era que el tramvia comptés amb "un sistema ferroviari integrat i inclusiu" que no suposés una barrera arquitectònica que travessaria el municipi. El projecte del Govern és que el Tram Camp aprofiti el traçat previ de les vies ferroviàries històriques, que a Salou van deixar de funcionar el 2020 amb la reordenació de les línies de Rodalies. Això significa que el recorregut ja està en funcionament i que part del material anterior ja està retirat, el que queda ara és la instal·lació del tramvia i la pacificació de l'entorn. Un element amb el qual, ara, Granados es mostra satisfet: "No he estat crític, sinó reivindicatiu amb un govern morós; ara hi ha un compromís ferm del Govern per a donar compliment a les nostres reclamacions".

Una de les novetats presentades és un tram sense catenària al municipi de Salou, en la seva part urbana, d'almenys un quilòmetre de llarg: un altre dels elements que ha convençut el seu alcalde, encara que reclama un tram més llarg. Precisament la urbanització del tram urbà de Salou ha permès desencallar les relacions de la Generalitat amb el municipi: Granados acusa de "morositat" al Govern per considerar com a deute el pagament de 14 milions d'euros arran del decret de creació, el 1989, del Consorci Recreatiu i Turístic (CRT), part dels terrenys que ha d'ocupar Hard Rock. Ara, Granados ha aconseguit el compromís d'aquest pagament, que servirà per a la urbanització de l'Eix Cívic, per on passa precisament el tramvia i el seu tram sense catenària.

Es dona la circumstància que ara Granados governa a Salou amb les sigles del PSC després que l'any passat, abans de les eleccions municipals, el seu partit d'àmbit municipal, FUPS, trenqués la coalició que tenia amb Junts i amb la que governava des de 2009. Amb la foto d'aquest dimecres amb la consellera Paneque (PSC), l'alcalde de Cambrils, Alfredo Clúa (PSC), i altres representants del territori, Salou enterra les discrepàncies amb el Govern.

Objectiu: la intermodalitat dels transports

Més enllà del municipi de Salou, reutilitzar el traçat de l'antiga línia de tren significa que aquesta part urbana de Cambrils tornarà a tenir ús. Un recorregut total, el de la primera fase presentada, que comptarà amb 14 quilòmetres de tramvia i 14 parades repartides en els tres municipis, ja definitives i fins i tot amb els noms adjudicats. Tres d'aquestes parades seran d'intercanvi amb les estacions de tren de Rodalies, ja en funcionament: Cambrils Nord, Salou-PortAventura i Vila-seca. Així ho presentava Carlos García, tècnic del Departament de Territori: "Aquestes estacions s'han definit així per a dotar de proximitat al Tram Camp i per a donar resposta a la demanda". Per al Govern la combinació entre parades de tramvia i d'estacions de tren és una aposta clara per a la intermodalitat. "La intenció és que totes les ofertes de mobilitat del Camp de Tarragona funcionin de manera coordinada", apuntava García.

Notícies relacionades

Segons el projecte general del Tram Camp, presentat fa més d'un any i encara amb poca concreció, el tramvia comptarà amb una desena de parades d'intercanvi en diferents punts del recorregut: a més de les tres presentades, n'hi haurà tres a Reus, una a l'aeroport, dues a Tarragona i una desena a l'estació intermodal. Una connexió que serà "molt important" i la pedra angular del tramvia, per la qual passaran gran part dels usuaris que surtin de Reus direcció Vila-seca.

Imatge d'unitat del territori

La primera part del projecte ha estat presentada per la consellera de Territori de la Generalitat, Sílvia Paneque, que ha volgut mostrar una imatge d'unitat del territori sobre el projecte del Tram Camp. La presentació ha comptat amb els alcaldes de dos dels tres municipis: als de Salou i Cambils ha faltat el de Vila-seca, Pere Segura (Junts), que ha excusat la seva presència. "El Govern és conscient de les capacitats del territori del Camp de Tarragona, amb una identitat molt forta, i amb aquest tramvia demostrarà la seva capacitat de gestió" d'una infraestructura, ha dit Paneque, que ha de "portar la Catalunya verda". Per part seva, l'alcalde de Cambrils, Alfredo Clúa (PSC), s'ha mostrat orgullós d'acollir la presentació, ha definit el tramvia com "una obra molt esperada pels veïns" i que ja compta "amb les peticions que hem fet des de Cambrils".