El Periódico de Tarragona

Tarragona

Mobilitat sostenible

Tarragona aprova inicialment la seva Zona de Baixes Emissions

Coches en la Rambla Vella de Tarragona, que marcará uno de los límites de la ZBE.

Coches en la Rambla Vella de Tarragona, que marcará uno de los límites de la ZBE. / Joan Revillas

4
Es llegeix en minuts
Jan Magarolas

Aquest matí ha tingut lloc un tens debat al ple de l'Ajuntament de Tarragona amb la votació de l'ordenança de la Zona de Baixes Emissions (ZBE). El consistori del PSC ha aprovat amb majoria absoluta un text que porta treballant-se des de principis de 2024. Es tracta del primer pas ferm per a dur a terme la zona de restricció als vehicles més contaminants, que haurà de tornar al saló de sessions abans de l'estiu per poder-se aplicar a partir del mes de desembre d'aquest mateix any, encara que no se sancionarà almenys fins a 2027.

“Tenim la ZBE emissions per imperatiu legal però la finalitat és clara i no volem deixar a ningú enrere, per això hi ha les excepcions i la seva aplicació és progressiva. Aquest és el camí, hem d'anar units”, ha dit l'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales (PSC), després de l'aprovació inicial de l'ordenança. Aquesta unitat d'acció, però, no s'ha vist durant el debat del ple municipal, on les posicions allunyades dels partits s'han fet patents i amb un resultat insòlit: tot i que ERC i els Comuns estan a favor de la ZBE, s'han abstingut en la votació; i encara que dos exconsellers de Vox hi estaven en contra, han acabat votant-hi. Tot això ha estat imprescindible perquè el text tirés endavant per 14 vots a favor, just la majoria absoluta, 5 en contra i 8 abstencions.

Els números són mínimament diferents als que es van recollir la setmana passada però la conclusió és la mateixa: el ple aprova inicialment una ordenança de la ZBE que marca la seva entrada en vigor l'1 de desembre de 2025, després de la campanya de comunicació, que s'ha d'iniciar a l'estiu. Durant un any, fins al desembre de 2026, el principal objectiu serà la sensibilització dels conductors i els ciutadans, encara sense multes que, per ara, no tenen data definitiva d'aplicació. El 2028 serà el moment per revisar la normativa i aplicar canvis en cas de ser necessari.

La regidora de Mobilitat de Tarragona i responsable de l'equip que ha impulsat la redacció de l'ordenança, Sonia Orts, ha remarcat que els objectius de la ZBE són “disminuir la contaminació ambiental i preservar la salut pública” i que en el procés de redacció “es van incorporar el 85% de les aportacions dels grups municipals”. La regidora ha xifrat els vehicles sense etiqueta en un 25% del total del parc mòbil de Tarragona: aquests seran els que es veuran afectats per la zona de reducció d'emissions, amb una llarga llista d'excepcions entre les quals destaquen les persones amb mobilitat reduïda o rendes baixes, els ciutadans empadronats o que tinguin una plaça d'aparcament a l'interior dels límits de la ZBE i els vehicles municipals.

Pleno del mes de marzo del Ayuntamiento de Tarragona, esta mañana. /

ACN

Els posicionaments polítics

No obstant això, aquestes excepcions a la regla han estat el cavall de batalla per encoratjar el debat. Xavier Puig (ERC) ha valorat positivament les incorporacions proposades pel seu partit però ha atribuït la seva abstenció a “la falta d'aparcaments assequibles, l'adjudicació de l'estudi de la qualitat de l'aire i la planificació d'una xarxa de carrils bici a la ciutat”. “Vostès no es creuen els objectius de la ZBE, ho fan per imperatiu legal perquè els preocupen les multes”, ha lamentat Puig. També des de l'abstenció, Antonio Carmona (Comuns) ha dit que “s'ha de tenir en compte la realitat social i econòmica de la ciutadania però ens falta valentia” en una proposta que arriba sense el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible aprovat. “Parlem de salut humana, hem de fer el possible per reduir la contaminació”, han dit des del partit, que troben la mesura “tan petita, fluixa i amb tantes excepcions que pràcticament no passarà res”.

A l'altre costat, entre els vots a favor, a més del propi partit del govern municipal, Josep Manresa (Junts) s'ha mostrat convençut per l'aplicació progressiva de la norma, la qual cosa permetrà “una millor adaptació de la ciutadania”, l'excepció a les famílies amb rendes baixes i els horaris flexibles per al comerç, elements que consideren “imprescindibles”. Per part seva, els regidors no adscrits i exmembres de Vox, Francisco Javier Gómez León i Jaime Duque, han criticat “la vulneració dels principis de proporcionalitat, la falta d'alternatives de transport públic i una mesura discriminatòria”, però malgrat això s'han decantat per permetre la ZBE per evitar que “en un mes el govern es vegi forçat a aplicar mesures més restrictives”.

Notícies relacionades

I entre els vots en contra, Maria Mercè Martorell (PP) ha definit la ZBE com a “innecessària perquè, dins de la zona afectada, la qualitat de l'aire és bona” i que les seves mesures “crearan més problemes que beneficis perquè afecta els drets de mobilitat de la població”. En una posició similar s'ha mostrat Judit Gómez (Vox), que amb “un no rotund” ha retret el que considera com “el fanatisme climàtic, un atac a la llibertat de circulació i una mesura de control social”.

El futur de l'ordenança

Ara, el pròxim pas del consistori sobre la ZBE s'espera en el ple del mes de maig, amb l'aprovació definitiva de l'ordenança. Al llarg de l'estiu s'iniciarà la campanya comunicativa per a sensibilitzar la ciutadania, unes accions que l'Ajuntament vol portar també a les poblacions veïnes; i paral·lelament s'instal·larà el sistema de control d'accessos. Això consisteix en un conjunt de 44 càmeres de seguretat, sensors de la qualitat de l'aire i de soroll i panells d'informació dinàmica, a més del programari de gestió. L'1 de desembre és la data marcada pel consistori perquè la ZBE entri definitivament en funcionament.